سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام حسین علیه السلام مثل همه معصومین انسان کاملی است که همه مراتب وساحات کمال را داراست وهمان قدر که اهل جهاد وشهادت است اهل علم وفقه وحکمت وعرفان است وهمان قدر که چگونه مردن را می آموزد همان قدر چگونه زندگی کردن را یاد می دهد دعای عرفه گوشه ای از عرفان ناب وعمیق امام  است واحادیثی که از ایشان در کتب محدیثن نقل شد ه  نمی از یم و دریای حکمت وعلم آن بزرگوار است  .

آداب سخن گفتن

 امام حسین (ع) روزى به ابن عباس فرمود: در باره چیزى که بتو مربوط نیست سخن مگو زیرا میترسم بگناه دچار شوى. در باره چیزى که مربوط بتو است نیز صحبت مکن مگر بدانى جاى صحبت کردن است بسا از گویندگان که به حق سخن گفته‏اند ولى سرزنش شده‏اند با دو کس بحث و جدال مکن شخص حلیم و شخص سفیه. حلیم ترا عصبانى میکند و نادان اذیتت میکند، در پشت سر برادر مؤمن خود چیزى بگو که دوست دارى او پشت سر تو بگوید. چنان عمل کن همانند مردى که میداند از جرائمش بازخواست میکنند و پاداش کارهاى نیکش را میدهند و السلام.

خیر دنیا وآخرت

مردى از اهالى کوفه در ضمن نامه‏اى به حضرت امام حسین (ع) نوشت: مولاى من بفرمائید خیر دنیا و آخرت چیست؟ در جواب او نوشت:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اما بعد هر کس جویاى رضاى خدا باشد با خشم مردم خداوند بجاى مردم کارهاى او را کفایت میکند و هر که بجوى رضاى مردم را با خشم خدا او را خداوند بمردم وامیگذارد و السلام‏

چه کنیم تا گناه نکنیم ؟

 مردى خدمت حضرت حسین (ع) رسیده گفت من شخصى گناهکارم که نمیتوانم خود را از معصیت نگهدارم مرا پند و اندرزى بده فرمود پنج کار را انجام مده بعد هر گناهى مایلى بکن:
اول از رزق روزى خدا نخور هر گناهى مایلى بکن. دوم از ولایت خدا خارج شو هر گناهى میخواهى بکن. سوم جایى را پیدا کن که خدا ترا نبیند هر چه میخواهى بکن. چهارم وقتى ملک الموت براى قبض روح تو آمد جلوگیرى از او بکن هر گناهى میخواهى بکن. پنجم وقتى مالک دوزخ ترا داخل جهنم کرد داخل نشو هر گناهى مایلى انجام ده‏

رفتن به بهشت فقط با اطاعت

امام حسین (ع):شما را سفارش به تقوى میکنم خداوند براى پرهیزکاران ضمانت کرده آنها را از آنچه ناراحتند برگرداند بآنچه علاقه دارند و از جایى که گمان ندارند به ایشان روزى بدهد، مبادا از کسانى باشى که از گناه مردم میترسد ولى از اعمال و عواقب کردار خویش هراسى ندارد هرگز نمیتوان خدا را فریب داد در رابطه با بهشتش و نمیتوان رسید به نعمت‏هاى آخرت مگر با اطاعت و بندگى او ان شاء الله. ... بدانید که نیازهاى مردم بشما از نعمتهاى خدا است براى شما مبادا از نعمتها ملول شوید که تبدیل به بلا خواهند شد. بدانید کار نیک موجب ستایش است و از پس آن پاداش. اگر کار نیک را در نظر خود مجسم کنید مردى خوش‏صورت و زیبا خواهید دید که از چهره‏اش انسان شاد مى‏شود اما اگر پستى و خست را بنظر آورید شخصى را خواهید دید بدشکل و زشت و منفور که دل از دیدنش تنفر دارد و چشم با دیدنش بسته مى‏شود.

ارزش سخاوت

امام حسین (ع) :هر کس جود داشته باشد سیادت و بزرگوارى مى‏یابد و هر کس بخل ورزد رذل و پست مى‏شود باسخاوت‏ترین مردم کسى است که ببخشد بکسى که امیدوار از او نیست و باگذشت‏ترین مردم کسى است که گذشت کند با قدرت و پیوندگرترین مردم کسى است که پیوند خویشاوندى را برقرار کند با کسى که از او قطع نموده است...و در ضمن آن فرمود حلم و بردبارى زینت است و وفا مروت و صله رحم نعمت خودخواهى تجاوز از حد است و عجله نادانى است زیاده روى و غلو گردابى است و همنشینى با اشخاص شر است و همنشینى با گنهکاران موجب شک و ریب مى‏شود.
                                                                  ترجمه جلد هفدهم بحار الانوار ص113 و114   و115  و   116 






تاریخ : جمعه 91/4/2 | 3:44 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.