سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وضعیتی که امروز کشور در آن در گیر شده تقریبا می شود گفت بعد از انقلاب بی سابقه است کاهش شدید ارزش پول ملی تورم وگرانی کمرشکن که در هیچ دوره ای به این شدت وجود نداشته است اگر گفته شود تحریم وفشار دشمن باعث شده باید گفت در دوره جنگ هم تحریم بود وهم جنگ اما چنین وضعی رخ نداد.

 بنابراین باید قبول کرد وضعیت موجود بی سابقه است  البته این فقط بعد اقتصادی قضیه است  که ملموس تر است جامعه ما در فرهنگ وسیاست وموضوعات اجتماعی هم وضعیت بغرنجی را سپری می کند.حال باید دید چرا این گونه شده است ؟

به نظر می رسد در کنار ومهم تر از عامل بیرونی ودشمنی استکبار، عوامل داخلی ودرونی وضعیت فعلی را پدید آورده است ومهم ترین علت بازگشت به دور شدن احساس انقلابی از عقلانیت است از بدو انقلاب تا کنون دو محرک اصلی در جامعه وجود داشته است

 یکی شور وهیجان واحساس انقلابی ودیگر عقلانیتی که این شور را مدیریت وهدایت می کرد ه است و هر گاه شور واحساس از عقل وتدبیر فاصله گرفته ویا عقلانیت خشک بدون پشتوانه احساس انقلابی صحنه را دردست گرفته جامعه دچار زیان شده است .

وبزرگان انقلاب ودر راس همه امام بزرگوار با توجه به همین مساله در سطح کلان سعی داشتند انقلاب را با عقل واحساس پیش برند لذا سعی می شد  همه نیروهای مفید برای انقلاب را حفظ کنند ود رکنار ارزش واولویت دادن  به احساس  توده به عقلانیت نخبگان نیز توجه می شد ،در تصمیم گیری های مهم هم که در جلسات خصوصی رخ می داد مراقبت می شد که حق هردو رکن احساس وعقل ادا شود.

 لذاست که می بینیم افرادی که همواره به عنوان مغز متفکر وهوشمند شناخته شده اند در کنار امام مشاور و همراه او بودند و  قبل از  پیروزی نهضت امثال شهید مطهری همواره با ابراز نظر ومشاوره حتی انتقاد دلسوزانه در این زمینه کمک کار  ایشان بودند بعد از انقلاب هم شخصیت  های خبره در سیاست چون مرحوم  بهشتی ومقام معظم رهبری وآقای هاشمی این نقش را ایفا می کردند .

اما متاسفانه در سال های اخیر دولتی روی کار آمد که فقط احساسات را برمی انگیخت وکمتر پشتوانه عقلی برای شعار هایش داشت وهمین طور نگاهی احساسی و تک بعدی به موضوع عدالت وارزش ها داشت .

وهمین باعث شد  جامعه دچار عدم تعادل شو د لذا بسیاری از عاقلان عرصه سیاست به اجبار یا اختیار از صحنه کنار رفتند وسیاست وقدرت در تمرکز حلقه معدودی با شعارهای تند وتصمیمات غیر کارشناسانه وروحیه انحصار طلبانه قرار گرفت و اوضاع چنین شد .بنابراین راه ریشه ای حل بحران بازگرداندن عقلانیت محجور افتاده به جامعه واحیای عقلانیت انقلابی است






تاریخ : پنج شنبه 91/7/13 | 2:9 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.