سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ادامه بحث زنده نگه داشتن محرم به دومین دلیل این موضوع اشاره می کنیم وآن این که پاسداشت محرم نه به خاطر نیاز عاشوراء وامام حسین به ما بلکه نیاز ما به کربلا وامام حسین است ما به عنوان پیروان دین اسلام در زیست انسانی خود حداقل از چند جنبه تاریخی ،واجتماعی ، وعرفانی واخلاقی نیازمند تکرار مدام یاد ونام سالار شهیدان هستیم .

اما از بعد تاریخی و اجتماعی محتاج کربلا هستیم چون هر قوم وجامعه ای یک نقطه آغاز برای خود دارد که هر گاه در روش وراه دچار تردید یا خطا شد با بازگشت به آن نقطه وتطبیق خود با آن خود را اصلاح می کند و به تعبیر حضرت امیر (وقتی امور بر شما مشتبه شد آخر آن را با اولش بسنجید) نقطه آغاز  مکتب ما کربلاست وتشیع هویت اولیه خود را در داستان و واقعه سترگ عاشوراء جستجو می کند شاید این سئوال مطرح شود چرا آغاز عاشوراست ؟

در جواب می گوییم گرچه اسلام با نبوت حضرت رسول آغاز شد وتشیع با امامت امیر مومنانجان گرفت  اماگوهر اسلام که همان ولایت است که در آیه غدیر به آن اشاره شده که اکمال دین وابسته به آن است ، در زمان پیامبر وامام علی تجلی نیافت، در زمان پیامبر اکرم (ص) گرچه همه اصول ومبانی فکری اسلام بیان شد اما نوبت اجرای همه آنها ازجمله ولایت نرسید .

در زمان امامت امیر مومنان هم گرچه حضرت حاکم جامعه بود اما مردم امیر مومنان را به عنوان خلیفه می شناختند نه امام وفرق این دو بسیار است تنها برهه ای که خورشید ولایت وامامت تجلی تام یافت دوره چند ماه قیام وشهادت امام حسین است .

 در واقع سفر سرخ کاروان کربلا تفسیر ولایتی است که قرآن آن را بنا نهاد وپیامبر ابلاغ فرمود وامیر مونان برایش استقامت وصبوری ورزید وامام حسین آن را متجلی ساخت لذا می بینیم که بین یاران وهوداران امام حسین وحضرت علی تفاوت بسیار است .

سربازان حضرت امیر برای خود حق تعیین تکلیف برای حضرت علی(ع) قائل بودند اما یاران خالص حسین فدایی وفنای در شخصیت آقا بودند در جنگ های پیامبر وحضرت علی زنان وکودکان عازم جهاد نمی شدند اما دراین کاروان پیر وجوان وزن وکودک همه راهی هستند.

 واین بازگشت به ولایت دارد که برای رفتن در راه ولایت سن وجنس وامثال آن دخالتی ندارد( المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف وینهون عن المنکر ) زن ومرد مومن بر هم ولایت دارند وامربه معروف ونهی از منر می کنند .

 و ولایت یعنی پذیرش عاشقانه و با جان ودل فرمانروایی خوبان و یک پیرو، جان ومال وزن وفرزند ش را در پای ولایت می دهد ،که درزیارات ائمه هم می خوانیم( بابی وامی ونفسی اهلی ومالی واسرتی)( پدر ومادر واهل وخانواده ومال وجانم فدای شما)

 امام حسین در راه ولایت الهی ازهمه چیز می گذرد ویارانش هم همپای حسین عزیز برای ولایت او که ولایت خداوند است تمام هستی خود را فدا می کنندبنابراین ولایت عصاره آموزه های اسلام است وکربلا تفسیر وتفصیل آن است






تاریخ : سه شنبه 91/8/23 | 11:10 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.