سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ادامه بحث امر به معروف نهی ازمنکر به شاخصه دیگر این اصل اساسی در اسلام می پزدازیم وآن عنوان( امر ونهی )در این اصل است همان طور که می دانید دراسلام ما تعلیم ،تبلیغ ،تذکر ،تربیت و امربه معروف ونهی از منکر داریم.

 در تعلیم وتبلیغ احکام ومعارف دین ،بیشتر جنبه آموزشی مورد نظر است ودر تزکیه وتربیت جنبه پرورشی ودرهیچکدام از این موارد الزام وجود ندارد یعنی دانستن وشناختن یک حکم به معنای انجام آن نیست همین طور ترغیب ونصحیت وموعظه وارشاد وبیان مسائل تربیتی به معنای انجام آن نیست .

وچه بسا افرادی که در جنبه تعلیم وتربیت از احکام ومعارف اطلاع دارند وبرای آنها موعظه وارشاد اخلاقی شده اما درعمل خلاف دستورات اسلام عمل می کنند اما شاخصه مهم امربه معروف ونهی از منکر این است که جنبه الزام واجراوعمل دارد.

 یعنی یک آمر به معروف وناهی از منکر نمی خواهد فقط تذکری دهد یا مطلبی را تعلیم دهد بلکه از مخاطب عمل والتزام به معروف وپرهیز از آن را می خواهد لذا امر به معروف ونهی از منکر ناظر مستقیم به حوزه عمل است وتکمیل کننده وتجلی بخش تعلیم وتبلیغ وتربیت است .

وبدون امر به معروف ونهی از منکر موارد قبلی ابتر می ماند چراکه تا دستور ومعرفتی جنبه عملی نگیرد بار وثمره ای برآن نخواهد نشست بنابراین   اصل امربه معروف تکامل دهنده به تعلیم وتربیت بوده واز اهمیت والایی برخوردار است.

 به بیان دیگر ما در تعلیم با ذهن طرف مواجه هستیم ودر تبلیغ  وتربیت با قلوب اما در امربه معروف ونهی از منکر با اراده افراد سروکارداریم ودر این جا خطاب با اراده است واراده است که منشا مستقیم اعمال ورفتارهاست.

 ودر واقع اسلام با این اصل سترگ نوعی حکومت همگانی ایمانی وکنترل عمومی بر اراده ها را ایجاد کرد ه است وهمان طور که هیچ عقل واندیشه ای از مشورت وکمک عقلی وفکری دیگران بی نیاز نیست وبرای دانستن باید از دیگران کمک بگیرد.

 همین طور هم هیچ اراده انسانی در انجام اوامر واحکام ومعارف الهی از اراده سایر مومنان بی نیاز نیست وبرای ایجاد وتقویت ورشد وحفظ سلامت اراده باید همراه وهمکار  اراده ایمانی سایر مومنان باشد.

 بنابراین همان طور که بهره گیری از خرد دیگران به معنای توهین به عقل خود نیست بلکه باعث رشد ومصونیت از خطای عقل می شود پذیرش و عمل به امر ونهی صادقانه وخالصانه سایر مومنان هم  یک تحقیر نیست بلکه موجب تحقق اراده سالم وعمل صالح در جامعه خواهد بود.

همان طور که عقل در پرتو بهره گیری از عقول دیگر رشد می کند اراده هم در همراهی وهمگامی با اراده های مومن دیگر  به حرکت در می آید ویا از حرکت انحرافی وناسالم باز داشته می شود .

 در واقع اوامر الهی آن قدر پرمسئولیت است که  اراده یک فرد قادر به اجرای آن نیست وچه بسا غفلت ها وغرورها وامثال آن مانع باشند وامربه معروف ونهی از منکر در واقع یک اراده جمعی است که به کمک اراده فردی می اید واراده ای را از قرار گرفتن در تسلط شیطان محافظت ویاری می کند .

بنابراین امربه معروف یک نعمت وکرامت الهی به مسلمین است که باعث رشد وتکامل معنوی ومادی آنان گشته واراده جمعی وفردی را در مسیر توحید وعدالت قرار می دهد وبه تعبیر امیر مومنان امربه معروف دریای پهناوری است که جزء ها وقطره های ایمان در کنار وپناه آن معنا وحیات وکمال وطهارت زائل نشدنی  می یابند .

 (مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ )( همه اعمال بر وخوب در مقایسه با امر به معروف ونهی از منکر مثل آب دهانی در برابر دریای پهناور ست ) نهج البلاغه /حکمت 374

 






تاریخ : شنبه 91/9/18 | 7:24 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.