سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ادامه بحث امربه معروف ونهی از منکر  به این نکته می پردازیم که این اصل در واقع برای ایجاد فضای هدایتی در کل جامعه است به این معنا که هرمومنی وظیفه ومسئولیت هدایت دیگران را دارد وهدایت به معنای قبله نمایی ونشان دادن مقصد وهدف وباز داشتن از حرکت در مسیر غیر حق است

 در واقع با اجرای این اصل هر مومن در جامعه به منزله قطب نما وقبله نمای حق عمل می کند وهمان طورکه در جاده های زمینی در پیچ ها وگردنه ها وراست وچپ رفتن ها محتاج به راهنما هستیم وهمین طور پلیس راهنمایی که وضعیت وکیفیت حرکت مارا کنترل کند که از مسیر منحرف نشویم .

در پیمودن راههای کمال وانسانیت نیز همه محتاج راهنما وراهنمایی هستیم وهر مومنی در نسبت با مومن این مسئولیت را به عهده دارد البته بیان اصول ومفاهیم هدایت بر عهده پیامبران وائمه است اما در تطبیق آن مفاهیم بر مصادیق ودر جزء جزء زندگی مومنان باید همدیگررا هدایت کنند هدایت قولی وعملی

 والبته همه این هدایت ها تحت اشراف هدایتگری خداوند متعال است ومومنان وسیله وابزار این هدایت هستند از نگاه اسلام انسان مسئولیت جهانی وبلکه تاریخی دارد هر فردی تنها دربرابر عمل خود مسئول نیست.

بلکه انسانیت کاروانی است که از آدم تا آخرین انسان جزو آن هستند وهمه دربرابر هم مسئول واعمال همه تاثیر گذار درهمدیگر است وتمام وظایف ومسئولیت ها نیز به نحو مشترک بر عهده آنها نهاده شده است .

در نگاه اسلام نه تنها انسان ودین اجتماعی است بلکه تاریخی هم هست یعنی هر نسلی دربرابر نسل بعد نیز مسئول است واین که در زیارت عاشوراء ما که در قرن پانزده زندگی می کنیم ظالمان عصر پیامبر وامام حسین را لعن می کنیم وبر صالحان آن زمان وپیشتر درود می فرستیم.

 از این روست که ظلمهای امروز نیز ریشه در آن ظلمها دارد وصلاح ونیکی ها امروز هم متاثراز خیر وفداکاری های ان زمان است این که امر به معروف این همه اهمیت دارد که قبلا درباره اش بحث شد چون هر آمربه معروف با امربه معروفی خیری را درنظام هستی که تاابد امتداد دارد بنا می نهد وهر ناهی از منکر شری را که شاید تا ابد دوام می یافت دفع می کند

البته تذکر این نکته لازم است که اصول قرانی وفرامین نبوی زمانی آثار وبرکات خودرا ظاهر می کند به کمال ودر کنارهم اجرا شود به فرض امربه معروف ونهی از منکر در کنار عدالت و علم وخرد ورزی است که به بار می نشیند

 واگر تک بعدی به هرکدام از مبانی واصول زندگی اجتماعی نگاه شود نه تنها نتیجه مطلوب نمی دهد بلکه چه بسا نتیجه عکس به همراه داشته باشد بنابراین در کنار توجه به امربه معروف باید اهتمام به پیاده شدن عدالت در جامعه  وهمچنین حاکمیت عقلانیت مومنانه نیز صورت گیرد

 وهمچنین فقط به منکرات ومعروفات ظاهری بسنده نشود بلکه مهم تر از آنها به منکر ومعروف های باطنی وپنهان نیز توجه شود اگر از حجاب وظاهر بعضی منکر می دانیم وبه آن معتزض هستیم که درست هم هست ، دروغ گویی وتهمت زنی را که منکر بزرگتر است راهم ببینیم به آن معترض باشیم .وهمین طور برخورد گزینشی صورت نگیرد که منکر برخی افراد علم شود ومنکر برخی دیگر توجیه شود






تاریخ : یکشنبه 91/9/26 | 6:34 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.