سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در نوشته پیشین به عامل اصلی انحطاط اخلاقی در جامعه وخصوصادرمیان سیاسیون اشاره کردیم وگفتیم که ضعف ایمان به معاد ریشه اصلی این وضعیت است درادامه به نکته ای دراین باب می پردازیم وآن زمینه هاو فضاهایی است که این ضعف ایمان را فراهم می کنند.

 یکی از بسترهای ظهور و بروز عوامل تضعیف گر ایمان، قدرت است احساس قدرت ومغرور شدن به قدرت مهم ترین عامل غفلت از معاد است معادی که  درآن انسان هیچ قدرت واختیاری ندارد وهمان قدر که خضوع وخشوع قلبی واحساس ضعف ونیاز دربرابر حق ایمان به معاد را تقویت می کند.

درمقابل مستی قدرت ومیز وریاست ،باعث زوال ایمان به معاد خواهد شد درتاریخ می بینیم وقتی بنی امیه مسلط بر قدرت شد لعن ونفرین بر امام متقین وامیر مومنان را برمنابر خطبه وخطابه اجباری کرد.

واین بازگشت به همان مستی قدرتی دارد که فرزند پلید معاویه نیز بعد از فاجعه کربلا  که سرمست فتح بود عربده کشان گفت که وحیی درکارنبود وهمه بازی بنی هاشم بود

عامل دوم در ایجاد فضای بی اعتقادی به معاد گرفتار شدن در توهم حقانیت مطلق برای خود وباطل بودن دیگران است واین بیماری برخی به ظاهر اهل دین است که چون تنها خودرا اهل خداو دین می دانند ودچار خود شیفتگی کاذب دینی هستند، اعمال ورفتار خودرا همه صحیح وعادلانه دیده ودیگران را گرفتار باطل و فسق و فساد می پندارند و به تعبیر قرآن خودرا دوست وفرزند خدا و فراتراز حساب وکتاب و عذاب الهی می بینند.

 همان که درباره برخی از اهل کتاب فرمود :

( وَ قالَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصارى‏ نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یُعَذِّبُکُمْ بِذُنُوبِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ إِلَیْهِ الْمَصیرُ (18)یهودیان و مسیحیان گفتند که ما فرزندان و دوستان خدا هستیم. بگوى: پس چرا شما را به پاداش گناهانتان عذاب مى‏کند؟

 بلکه شما انسانهایى از جمله آفریدگان هستید. هر کس را که بخواهد مى‏آمرزد و هر کس را که بخواهد عذاب مى‏کند و از آن خداست فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست و بازگشت همه به اوست.)/مائده /18

درتاریخ منطق وروش خوارج همین بود که خودراحقیقت مطلق می دانستند وغیر خودرا کافرو فاسق و مستحق بدترین مجازات دنیوی واخروی می دانستند و همواره بازوی امدادی قدرتمندان درتاریخ این گروه بوده اند.

قدرتمندان بی اعتقادی چون معاویه همین جماعت خشکه مقدس خشک مغز را ملعبه دست خودقرارداده وبادست وزبان همین ها، متقین وسابقون اسلام وایمان را درجامعه بدنام ومنزوی می کردند منابر امویان را همین خشکه مقدسان از خودراضی رونق می دادند ولعن ونفرین اهل بیت طهارت وعصمت وعزت از زبان همینان خارج می شد

 وبدترین صورت این است که این دوعامل درفرد یا افرادی جمع شود یعنی از طرفی مستی قدرت کسی را بگیرد از سوی دیگر خودشیفتگی مذهبی ودینی یعنی افرادی از خودراضی ومطلق بین ومدعی محور حق وحقانیت علاوه بر منبر وخطابه قدرت را نیز دراختیار داشته باشند

آن گاه است که فاجعه رخ خواهد داد و به نام دین ایمان سوزی رخ خواهد داد اتفاقی که در قرون وسطی افتاد وباعث شد بعد ازآن بی اخلاقی ها  وحق کشی هایی که به نام دین صورت گرفت تصویری از دین در ذهن ها شکل گیرد که موجب  تنفر از مذهب  برای قرن هادرجوامع مسیحی گردد.

خطری که امام و معمار کبیر انقلاب اسلا می همواره برآن هشدارمی داد که اگر عمل مسئولان خصوصا روحانیون درنظام باعث انزجار مردم از اسلام شود ترمیم وبازسازی ایمان واعتماد مردم به دین سالها وبلکه قرن ها طول خواهد کشید.

بنابراین دلسوزان انقلاب واسلام وایمان مردم نباید اجازه دهند برخی از خودراضی های مدعی دینداری و مغرور قدرت، فضای  سیاسی جامعه را چنان غیراخلاقی وایمان سوز کنند که فردا  نتایج تلخ وفاجعه بار وغیرقابل جبران را به بار آورد . 






تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:16 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.