سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رضاخان در طول حکومت خود چند دستور ویژه استعماررا درایران اجراکرد کشف حجاب ،ممنوع کردن عزاداری برای اهل بیت وسالار شهیدان ،فشار بر روحانیت ومحدود کردن پوشیدن لباس روحانیت ،در بررسی رابطه این سه موضوع اشتراکاتی بین هرسه وجود دارد که قابل تامل است .

هرسه مورد یک علامت ونماد وپرچم هستند لباس روحانیت نماد فقه وعلم اهل بیت، حجاب نماد حیاء ونجابت زن مسلمان ومجلس عزا ی حسینی نماد یاد مظلومیت ودشمنی با ظلم است

و جه دیگر مشترک در این که هرسه به نوعی حافظ ایمان ودین و اصالت جامعه  هستند یکی ایمان را دربرابر طغیان شهوت ووسوسه شیطان حفظ می کند و جامعه را از فساد اخلاقی باز می دارد وآن حجاب است دیگری خلوص واصالت وحقیقت دین را از تحریف ودست اندازی  وجامعه را ازتن دادن به ذلت درونی وبیرونی حفظ می کند.

 وآن یاد ونام سالار شهیدان است که تفسیر سرخ وصریح سنت نبوی است که عدالت را درکنار توحید  وعزت را در کنار عبودیت فریاد می کند وسومی دین را از خرافه والتقاط  وجامعه را از کید استعمار حفظ می کند

که آن روحانیت اصیل است که با تکیه بر فقاهت جعفری  استواری اندیشه وعلم دینی را دوام می بخشد  و با مقابله با زورگویی مستبدین وطمع طلبی بیگانگان استقلال و کرامت جامعه را تضمین می کند .

 و اشتراک سوم این سه اصل مبغوض مستبدین واستعمارگران ،در هویت بخشی این سه رکن  به  مردم واجتماع است در زمانه ای که درهجوم فرهنگ مبتذل وحقیقت سوز سرمایه داری غربی نداشتن هویت بومی ودرونی بهترین زمینه را برای بسط وتوسعه این فرهنگ فراهم می نمود

ودر شرایطی که بازوان  مدافع هویت انسانی واسلامی ما در حجاب ولباس روحانیت وپرچم عزای سالار شهیدان نماد ونمود ویژه می یافت  حذف این نمادها درواقع برای از بین بردن هویت این مردم بود .

تا مردمی درخلا هویت علمی وفرهنگی واجتماعی دست به دامانان جاعلان هویت های قلابی ببرند  بنابراین اربابان رضاخان در این طرح ها چند هدف مهم را دنبال می کردند.

 از بین بردن هویت مردم ،از میان برداشتن ستون های دینداری وایمان جامعه ، وتخریب  استوانه ها واصول اخلاقی جامعه  ومهم ترین ویژگی انقلاب امام راحل ،مقابله با این اقدامات دین و مردم سوز پهلوی بوده است.

 انقلاب اسلامی در واقع به دنبال احیای هویت اسلامی وانسانی مردم ایران واحیای ار زشها و  اخلاق اسلامی واحیای اسلام ناب محمدی وحسینی و اسلام  عدالت محور و ظلم ستیز و مخالف سلطه بیگانگان بوده است .

وادامه ورشد روز افزون انقلاب نیز وابستگی   به توجه به این ارکان  دارد ، که همان بازگشت به هویت حقیقی وهویت یابی اصیل و پیاده کردن اخلاق اسلامی در همه زمینه ها و احیای  اسلامی است  که توحید آن در عدالت و عبادت خدا  درکنار توجه به حقوق مردم قرار می گیرد ،






تاریخ : یکشنبه 91/10/17 | 9:4 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.