سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از جمله مفاهیم وارزش های بلند وپرمعنا وجامعه وانسان سازی که حضرت امام احیاء کرد اصطلاح قرآنی امت بود در مباحث جامعه شناسی غالبا دو اصطلاح مشابه به هم استعمال می شود.

 یکی مردم ودوم توده که اولی بیشتر مربوط به مکاتب دموکراسی محور است ودومی مکاتب سوسیالیستی اما حضرت امام که مکتب سیاسی خودرا نه از شرق ونه از غرب می گرفت بلکه متکی بر اسلام عزیز وقرآن کریم بود.

 با الهام از فرهنگ قرآن اصطلاح جدیدی را وارد عرصه اجتماع وسیاست نمود وآن کلمه امت بودواین اصطلاح که بار ارزشی خاصی را نیز با خوددارد تفاوت های اساسی با کلمات مشابه چون مردم وتوده دارد.

 از جمله این که امت به اجتماع مردمی گفته می شود که بر محور توحید گرد آمده اند لذا در قرآن در کنار امة از وحدت سخن به میان آمده وتعبیر امة واحدة به کاررفته است . بنابراین نیروی مردمی علاوه بر این که با اجتماع  وهمراهی باهم قدرت وقوت نو ومضاعفی پیدا می کند .

با اتصال به مبدأ و خداوند متعال وتوحید قدرت خودرا به بی نهایت متصل می کند لذا در امت واحده هم اتحاد مطرح است وهم توحید که این اتصال انسان ها به خداوند علاوه بر قدرت مطلق قداست نیز به اجتماع انسانی  می بخشد .چراکه اجتماع انسانی متصل به ملکوت گشته است.

 ویژگی دیگر امت این است که در اجرا وعمل حول محور امام تشکیل می یابد وهر امتی با گوهر امام معنا ومفهوم می یابد ولذا در این اندیشه بلند سیاسی در کنار امت، امامت احیاء می شود.

 که این نیز لوازم مبارکی با خود دارد ازجمله این که با اتصال جامعه به امام اندیشه وفکر وعلم جامعه نیز متصل به وحی وعلوم لدنی می شود وظن های انسان های معمو لی در پیوند با علم لدنی امامت به ساحت یقین متصل گشته واز جنس یقین می شود.

 ودیگر تردید وتزلزل فکری وعملی در این جامعه راه نمی یابد  وشک افکنی های شیاطین جن وانس تاثیری در آن نخواهد داشت واختلافات خانمانسوز  وبنیان برانداز رخ نخواهد داد

 ولازمه دیگر آن بر خورداری از نعمت ولایت است  که وقتی جامعه با ولایت گره خورد ولایت معصوم که متصل به ولایت الله است آن وقت دیگر تحت ولایت وقیومیت غیر حق وبیگانه نخواهد رفت وآزادی واستقلال او تضمین خواهد شد

 وامروز پاسداشت حقیقی را ه ونام امام عزیز را باید در توجه والتزام به این ارزشهای متعالی دانست  وقدر امت واحده ونعمت امامت را دانست وبدانیم که همان طور که حریم امامت وولایت در همه مراتب از ولایت الهی تا ولایت معصوم وتا ولایت فقیه عادل  مقدس است

 وشکستن آن ها در هر مرتبه ای  محرم و ممنوع وگناه کبیره است است  حریم امت واحده نیز مقدس است وشکستن وپاره پاره کردن آن با اختلاف افکنی ،گناهی نابخشودنی است  ودرواقع بی حرمتی به هریک بی حرمتی ونادیده گرفتن جایگاه دیگری است که امت وامامت وولایت دو روی یک ارزش متعالی هستند ودو ستون یک خیمه می باشند






تاریخ : سه شنبه 91/11/17 | 7:28 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.