سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمانه سریالی خوش ساخت است ومخاطب را با داستان درگیر می کند ودارای کش و قوس هایی  است که حس کنجکاوی مخاطب را برای دنبال کردن داستان بر می انگیزد اما حیف که این فرم خوب وتقریبا هنری دارای محتوای لازم نیست.

 ومشکلات ومعضلاتی را به تصویر می کشد که مشکل جامعه متوسط وضعیف ما که اکثریت جامعه هستند نیست شخصیت ها وفضاها همه مربوط به قشر خاص ومرفه جامعه است ونمی دانم تلویزیون از تهیه چنین فیلمهایی چه هدفی را دنبال می کند ؟

برنامه ای  که با بودجه بیت المال تهیه می شود حداقل یکی از دو کارایی را باید داشته باشد یا دردری از دردهای جامعه را به تصویر بکشد وزبان بیان مشکلات مردم باشد ویا دارای جنبه آموزشی باشد و راه بهتر زیستن را نشان دهد.

 واین سریال نه درد مردم را می گوید ونه دارای بار محتوایی برای هدایت وارتقاء فرهنگی اخلاقی جامعه است و در واقع افسانه های شاه وگدارا دنبال می کند که فقیری یک مرتبه به مرتبه عالی مکنت می رسد

وغیراز این که مخاطب را به رویاپردازی و رفتن به عالم خیال و امی دارد ثمره دیگری ندارد البته ثمره مثبت چندان ندارد والا آثار منفی چون به رخ کشیدن ثروت و مکنت اقلیت مرفه جامعه در برابر  چشم توده مردم وجوانان درگیر مشکلات اولیه معاش والقاء حس حسرت را به دنبال  دارد

همچنین با به تصویر کشیدن رابطه های مختلف بین نامحرمان و قرار گذاشتن ها وعادی جلوه دادن رابطه بین نامحرمان وغلبه دادن زندگی مجردی بر زندگی خانوادگی (به گونه ای که غالب شخصیت های داستان  مجرد وبیوه هستند وعمر زندگی های خانوادگی کوتاه است ) مروج بی بندوبارهای اخلاقی وخانوادگی هست .

و البته همه این ها  به نوعی بازگشت به  محوریت  قرار گرفتن قشر مرفه در داستان های سریال های تلویزیونی دارد که امر جدید وبدیعی نیست وحضور پرنگ اشرافیت سال هاست که سایه سنگین خودرابر سیما افکنده است و اکثر پیام های ضدارزشی وغیر اخلاقی و دادن الگوی کاذب وباطل به جامعه از این طریق اتفاق می افتد.

وجالب این است که از آن سو فیلمهایی با محتوای ارزشی و دارای پیام متعالی  غالبا ساخت وساختار مناسب ندارند واز کمترین جاذبه های هنری برخوردار هستند که میل ورغبت چندانی در مخاطب برای پیگیری داستان ایجاد نمی کند .

ونمی دانم این ظلم وتبعیض از کجا نشات می گیرد ؟ودیگر زمان آن هم گذشته که بگوییم کارگردان وتهیه کننده ارزشی و هنرمند نداریم وامروز صداوسیما باید پاسخ گوی این سئوال باشد که چراجای  سریال ها و فیلمها وطنزهایی پرمحتوا و هنرمندانه و مردمی در سیما خالی است ؟






تاریخ : پنج شنبه 91/11/26 | 11:50 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.