سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از جمله مباحث مهم در ارتباط با امربه معروف بررسی روش های امربه معروف در دنیای جدید است وبرای رسیدن به این مطلب به عنوان مقدمه شناخت چند موضوع قابل توجه است اول شناخت ما درباره وضعیت انسان معاصر وعوامل تاثیر گذار در شکل گیری اراده اواست.

 چراکه اراده هسته محوری در بحث امربه معروف است وهمان طورکه قبلا اشاره شد در مباحث علمی ذهن ودر مباحث اخلاقی وموعظه قلب افراد ودر امربه معروف اراده اشخاص مورد توجه است .

ودرواقع آمربه معروف می خواهد دراراده ها تاثیر اصلاح گر بگذارد وآن را معطوف به خیر وصلاح کند واز گرایش به فساد وشر جلوگیری کند نکته دوم که شناخت آن لازم است روش های متقابلی است که دشمنان معنویت وانسانیت امروز برای تاثیر منفی دراراده ها وامربه منکر ونهی از معروف به کار می گیرند .

وبه نوعی مقابله با آن  وخنثی کردن این فعالیت است اما درباره بخش اول باید گفت که انسان معاصر تحت تاثیر هدایت گران فکری وسیاسی جهانی که مسلط به ابزار تکنیک وعلم وهنر نیز هستند دارای چند ویژگی مهم است.

 اول دو ر شدن از حقایق وغرق عوالم مجازی و خیالی  و بازی شدن با مسلط کردن  ابزارهایی چون تلویزیون واینترنت وامثال آن بر زندگی اوست  دومین ویژگی دور شدن از ایمان ومعنویت ومحدود کردن خود درمادیات وظواهر ونفی راز ها وقداست های باطنی در عالم  است .

که باسیطره  بر طبیعت وکام گیری رو به تزاید انسان معاصر  از دنیا این موضوع روزبه روز حادتر می شود وسومین ویژگی انسان جدید واصالت یافتن تغییر مدام ونو به نو شدن های بی پایه ومدگرایی ودم دمی مجازی ورها کردن اصول و هرروز سازی نو کوک کردن ونداشتن ثبات لازم شخصیتی دراو  است .

 وقدرت هایی که در چند صد سال اخیر سرنوشت انسان معاصر را رقم می زنند با تغییر وتحول در ایمان و روح حقیقت جویی و باطن بینی انسان، اورا به نوعی دچار بحران هویت کرده وبه جای حقیقت، مجاز وخیال به جای باطن ظاهر متکثر وبه جای ایمان وباور به مبدء ومنتهای هستی، باور به خود متورم وفرعونی را جایگزین کرده اند

 لذا اراده انسان جدید معطوف به خود وظواهر است وابزارهای دنیای جدید اعم از رسانه وتکنیک وهنر را دراین مسیر به کار گرفته اند وبرای توفیق در این هدف ابتدا اراده اصیل وخداد داد اورا در وجودش تعطیل کرد هاند و با تخریب این بنا اراد های قلابی را جایگزین کرده اند.

وجبهه مومنان دربرابر این وضعیت خود ودیگران را باید از مجاز و بازی وخیال به سمت واقعیات وحقایق بکشاند واز انکار رازهای عالم وندیدن معنا وباطن برای جهان به باطن بینی وراز باوری ومعنویت گرایی تکیه کند .

 و خود ودیگران را از تلون وتغییر مدام   به ثبوت واستواری انسانی برگرداند در واقع وضعیت امروز ما عینیت خسران آدمی است که در سوره عصر به آن اشاره رفته است (والعصر ان الانسان لفی خسر قسم به عصر که انسان در زیان است ) وتنها را ه نجات از این خسران چند بعدی وعمیق وویراگر وهستی سوز پناه بردن به سه استوانه الهی ایمان حقیقت وصبر است .

(الا الذین آمنوا وعملو الصالحات وتواصوا بالحق وتواصو باالصبر مگر کسانی که ایمان آوردند وهمدیگر را سفارش به حق وصبر کردند )ایمان در برابر انکار باطن عالم است که معتقد به راز ها وقداست ها ومعنویت ها وملکوت ومعاد وهدف می شویم.

 وحقیقت به معنای دور ساختن خود از سلطه ابزار وآلات تخدیر گر ذهن وروان که  مارا به مجاز وخیال می برند  وصبر به معنای استقامت روحی دربرابر وسوسه های که به اسم علم وتجربه وپیشرفت هروز حرامی را حلال ومنکری را معروف می کنند .

انشا الله در نوشته بعد این بحث را  ادامه می دهیم وروش ها را به شکل عینی تر ررسی می کنیم

 






تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 8:22 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.