سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخابات این دوره از ریاست جمهوری داری فضای خاص و ویژه ای در نوع خود شده است از سویی برخی افراد که از جانب طرفداران خود نیز برای کاندیداشدن تحت فشار هستند از ترس تخریب و یا رد صلاحیت از آمدن به صحنه پرهیز می کنند.

 از سوی دیگر برخی افراد صراحتا برای شورای نگهبان تعیین تکلیف می کنند که چه کسانی باید رد صلاحیت شوند از سوی دیگر رییس دولت تمام توانش را برای تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود بکار گرفته است .

همه این موارد تقریبا درنوع خود بی سابقه هستند  تابه حال سابقه نداشته رییس جمهور این گونه علنی و آشکار برای کاندیدای  همفکرش تبلیغ کند و از امکانات بیت المال مایه بگذارد همان طور که سابقه نداشته کس یا کسانی صراحتا برای شورای نگهبان در تعیین صلاحیت ها تعیین تکلیف کنند .

و آشکارا در امری که ارتباطی به آنها ندارد دخالت کنند و همان طور این همه واهمه از تخریب و تهتک نیز از موضوعات اختصاصی این دوره است اما براستی چرا فضای انتخابات این گونه است؟ وچرا در جامعه ای که قانون اساسی دارد.

 و دارای تجربه چندین دوره انتخابات مهم است هنوز برخی به اولیات قانون مداری نیز معتقد نیستند؟ چرا یک مسئول به خود حق می دهد که از امکانات بیت المال برای کاندیدای مورد نظر بهره بگیرد؟ وقانون وامانت وعهد مردم را نادیده بگیرد.

 واز سوی چرا برخی می خواهند به جای یک نهاد نظارتی تصمیم بگیرند ؟و بگویند چه کسی باید رد صلاحیت شود و چرا وحشت از تخریب و رد صلاحیت های سلیقه ای عده ای را از آمدن به صحنه باز داشته است ؟ درحالی که درقانون برای هتک حرمت ها مجازات تعیین شده است

 ودر تعیین صلاحیت ها هم فرض این است که قانون ملاک است نه سلیقه های شخصی و جناحی،  به نظر می رسد علت العلل همه این مسائل بازگشت به بی اعتنایی به قانون در انتخابات دوره  پیشین دارد .

 اگر در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری با تخلفات مالی وغیر مالی کاندیدای دولت مقابله می شد دیگر امروز کسی جرأت هزینه کردن از بیت المال برای فردی خاص را نداشت اگر  نهادهای ناظر در دوره گذشته برابر تخریب گران می ایستادند دیگر فضای وحشت از تخریب باعث ترس برخی کاندیداها از حضور نبود .

اگر نهادهای نظارتی استقلال خودرا حفظ می کردند امروز هرکسی به جای آنها سخن نمی گفت البته در ایجاد فضای بی اعتمادی از سویی وانحصار گرایی از سوی دیگر و سوء استفادهای دولتی از طرف دیگر علاوه بر نهادهای ناظر بر انتخابات که در دوره گذشته به درستی به وظیفه خود عمل نکردند.

 برخی جریانات وافراد نیز مقصر هستند کسانی که به جای تکیه بر تخلفات انتخاباتی سال 88 با طرح شعار تقلب انتخاباتی به جای اصلاح باعث فتنه گشتند بنابراین می شود گفت وضعیت فعلی معلول اشتباهات دو طیف ناظران انتخابات وکاندیداهای انتخاباتی گذشته است و تازمانی که هر دو طرف  و حامیانشان به محور اعتدال و عدالت و قانون بر نگردند مشکلات باقی است 

ومی دانیم که قانون اساسی ما هم برگرفته و متکی بر اسلام ودین است و هم یک پیمان و میثاق بین مردم ون ظام است ولذا وفاداری به قانون هم تکلیف شرعی و هم وظیه انسانی واخلاقی است . 






تاریخ : شنبه 92/1/24 | 3:4 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.