سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در عصر معاصر بشر به مدد علم قدرت انتخاب خودرا افزایش داده است واز جمله این انتخاب ها انتخاب اصل و زمان فرزند دارشدن است البته این که افزایش چنین اختیاراتی تا چه اندازه به نفع مادی ومعنوی او تمام  شده بحث دیگری را می طلبد .

و در کنار این قدرت انتخاب ،موضوع فرد محوری و گریز از مسئولیت و رفاه طلبی که در انسان معاصر وجود دارد باعث شده است که غالبا خانواده ها ترجیح  دهند چند سالی بچه دار نشوند تا به  قول عامیانه آزاد باشند و راحت بگردند و خوش باشند و بعد هم به یکی دو فرزند اکتفا کنند .

این نگاه که حاصل علم و فرهنگ جدید است البته عوارض منفی خانوادگی و اجتماعی از کم شدن عواطف درون خانواده ها تا مسئولیت گریزی و تا پیر شدن جمعیت جامعه و عوارض دیگر را به دنبال دارد بنابراین باید به گونه ای عمل شود

تا اختیار وانتخاب رفاه ظاهری  و مسئولیت گریزی  به اضطراب واستیصال بعدی ختم نشود و یکی از راه های آن تلفیق علم وایمان و در نظر گرفتن مبانی دین فطری اسلام و آموزه های قرآن است .

و در موضوع مورد بحث آگاهی به فلسفه فرزندار شدن و تداوم نسل از نظر اسلام ونگاه قرآن به زندگی و مسئولیت هر فرد نسبت به رندگی خانوادگی  می تواند ما رابه انتخاب صحیح هدایت کند در واقع به تعبیر شهید صدر گرچه ما علم را از طریق تجربه وامثال آن بدست می آوریم ولی باید ارزش هایی بر علم حاکم باشد که این ارزش ها از مبانی دینی وفطرت اخذشود .

 لذا در این موضوع هم ما با توجه به ارزش های دینی باید این انتخابی که علم در اختیار ما قرار داده را سامان دهی کنیم  و تحت ارزش ها و فرهنگ خودی  درآوریم تا این که علم خود محور وبریده از ایمان وارزش ما را از جاده فطرت خارج نکند .

اما نگاه قرآن به زندگی و رفاه چیست ؟ باید گفت اولا از نظر قرآن استفاده از نعمات توصیه شده واصل در زندگی استفاده از نعمات الهی است اما یک شرط مهمی که در استفاده از نعمات وجود دارد شکر نعمت است.

 (.فَکُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ (114) نحل ،‌

از این چیزهاى حلال و پاکیزه که خدا به شما روزى داده است بخورید و اگر خدا را مى‏پرستید شکر نعمتش را به جاى آورید.)

وشکر دارای مراتب مختلف است از شکر زبانی آغاز می شود تا شکر عملی و از جمله مصادیق مهم شکر زکات دادن وانفاق است یعنی هر صاحب نعمتی موظف است در کنار استفاده از نعمت بخشی از ان را نیز به عنوان زکات وانفاق پرداخت کند.

 وطبق بیان روایات زکات منحصر در مال نیست بلکه زکات هر چیز به حسب خود اوست، زکات علم نشر وتعلیم است زکات جمال عفت است زکات قدرت عفو است  و لذا ز کات زندگی زناشویی وبرخورداری از نعمت زندگی خانوادگی فرزند است .

در واقع  زمانی حق زندگی زناشویی و شکر آن به جا آورده می شود که همراه تولید نسل و فرزند دار شدن باشد که صاحب فرزند شدن توام مسئولیت پذیری و انتقال زندگی به دیگران است و همان طور که زکات گندم وجو پرداخت بخشی از آن به مستحق و فقیر است .زکات زندگی هم واسطه شدن در اعطای آن به  فرد دیگر است.

 و طبیعتا همه برکات و لوازم زکات در آن هست  که از جمله آنها پاکی و برکت زندگی زناشویی است وهمان طور که زکات مال آن را تطهیر می کند زکات زندگی زناشویی نیز آن را طهارت می بخشد همچنین در روایت آمده که فرزند دارشدن موجب رزق و جلب روزی می شود .

 بنابراین درنگاه دینی اولا فرزند دار شدن وظیفه وادای شکر الهی وزکات زندگی است از سوی دیگر باعث تطهیر معنوی فضای زندگی  و همین طور باعث جلب روزی و برکات می گردد .






تاریخ : چهارشنبه 92/11/9 | 11:14 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.