سفارش تبلیغ
صبا ویژن

? امام خمینی و فرهنگ و هنر زمان 

 

در دوره نوجوانی که در شهر همدان سینما می رفتیم دو بیان از امام خمینی در دوطرف سالن  نمایش تعبیه شده بود که نگاه هر کسی را که وارد سالن می شد به خود جلب می کرد دریک طرف نوشته شده بود (سینما مظهر تمدن است )  ودر طرف دیگر (ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم )بعدها فهمیدم این ها بخشی از سخنان امام در بدو ورود به ایران درسال پنجاه وهفت در بهشت زهراست این بیانات را می توان عصاره وخلاصه نظر امام خمینی درباره فرهنگ وهنر جدید دانست و دهه شصت که به تعبیر شهید آوینی درخشان ترین دهه جهان معاصر است(کتاب حلزون های خانه به دوش ) سخنی که مورد تصدیق بسیاری از کسانی  که در آن فضا تنفس کرده اند  می باشد  این دهه به نوعی تفصیل این نگاه امام به فرهنگ وهنر جدید بود دراین بیانات نکات  کلیدی واساسی وجوددارد از جمله  این که نگاه امام به فرهنگ وهنر جدید نگاه مثبت است امام خمینی سینما را  به عنوان نمونه بارز فرهنگ وهنر جدید و  مظهر تمدن می داند این یعنی  از نظر امام خمینی غرب امروز برخورد از تمدن قابل اعتناست واین برخلاف نظر متحجران دینی و  برخی از شبه  فیلسوفان وروشنفکران چپ دهه پنجاه و شصت است که اهمیت  مدنیت وتمدن غرب را قبول ندارند و کسانی چون فردید که بعدها پیروان پرو پا قرص درمیان برخی از انقلابیون پیدا کرد غرب جدید را دوره ظلمت وحجاب و تاریکی و تجلی و تفصیل نفس اماره بشر می دانند اما امام خمینی به عنوان بزرگترین مصلح قرن ما وقتی از تمدن غرب سخن می گویداین نگاه استراتژیک ایشان به غرب جدید را می رساند که اساس غرب امروز را بر بطلان و پوچی وانحراف نمی داند بلکه از آن به عنوان یک تمدن یاد می کند و به سینما به عنوان یکی از مظاهر تمدن اشاره می کند و اساس سینما را به عنوان یک ابزار مهم فرهنگ و هنر می داند وقبول دارد این نگاه یک مرجع وفقیه وعارف و سیاست مدار  برجسته به یکی از مهم ترین پدیده های زمان یعنی هویت غرب است این نگاه  و همین نگاه در دهه شصت نمود وبروز پیداکرد وهمان طور که اشاره شد دراین دهه فرهنگ وهنر خصوصا سینما در کشور ما  تعالی ورشد ویژه ای یافت صداوسیمانیز متاثر از این نگاه بود و تحجر وتنگ نظری جایی در این نهاد وسازمان نداشت  بنابراین کسانی که اعتقاد به مکتب امام خمینی دارند به این نکته کلیدی درباره غرب باید ملتفت باشند و در شناخت و شناساندن  مکتب امام خمینی دچار افراط و تفریط ها نشوند متاسفانه امروز دو دسته متحجران مطرود دوره امام و روشنفکران متاثر از تفکر های هایدگری گاه وبلکه بسیاری از مواقع سخن خودرا از زبان امام و مکتب امام می زنند سخنانی که به نوعی در نفی مطلق فرهنگ وهنر  امروز که متاثر از تمدن غرب است می باشد به یاد دارم یکی از تئورسین های این جریان که زمانی سردبیر یکی از روزنامه های مطرح کشور نیز بود وشاکله وروش کیهان فعلی را او بنانهاد (مهدی نصیری مدیر مسئول سابق کیهان ) در یک  جلسه سخنرانی می گفت نگاه ما به غرب واستفاده از فرهنگ وهنر وابزارهای آن که امروز همه جا حاکم است نگاه یک فقیه به میته است فقها می گویند میته و گوشت مردار را در شرایط اضطرار و ترس از دست دادن جان می توان خورد او می گفت غرب و فرهنگ حاکم فعلی حکم  همان میته را دارد والبته او نگفت که چگونه می شود شب وروز میته خورد !؟چرا  که ما روزو شب با این فرهنگ زیست داریم و البته پیامد این نوع نگاه امروز آشکار تر شده وآن فرد حال سراغ عرفان وفلسفه اسلامی رفته وبا تیغ تکفیر وتفسیق به جان عرفان و فلسفه ماافتاده است واین جاست که  تفاوت مصلح عارف و حکیمی چون امام خمینی با این گونه تفکرات که گاه نقاب انقلابی بر چهره می زنند روشن تر می شود وخوشبختانه  محکمات سخن امام امروز در اختیار ماست  ونتیجه اولیه ومهم استراتژی امام درباره غرب  تعامل و گفتگو با تمدن غرب  خواهد بود  البته دراین گفتگو قطعا نقد و طرح روش های اصلاحی مطرح است و مهم ترین اصلاح فرهنگی همان نفی فساد وفحشاء  در فرهنگ وهنر است که امام با جمله با فحشاء  مخالفیم به آن اشاره می کنند بنابراین کلیت و اساس فرهنگ وهنر جدید  وابزارهای آن مورد پذیرش است و نقاط مفسده خیز باید اصلاح شود ونباید در فهم مکتب امام خمینی تحت تاثیر جریاناتی که نسبتی با تفکر امام خمینی ندارند  یعنی جریان تحجر که با اصل هنر مشکل دارد و جریان شبه انقلابی که فکر می کند برای اصلاح جهانی باید به نفی و مقابله آنچه در جهان به نوعی حاکمیت دارد رفت  قرار گرفت و نقطه اشتراک این دو جریان نادیده گرفتن عنصر  فطرت در تحولات فردی واجتماعی است شهید مطهری مهم ترین نقدی که به مارکسیست ها و شبه مارکسیت های مسلمان  که همه چیز رادر ذیل جنبش قهر آمیز  معنا می کنند دارد همین ناسازگاری این منطق با فطرت انسانی ونادیده گرفتن نقش آن در جامعه است (جامعه و تاریخ ص 180)

والبته بحث تفصیلی دراین باره مجال دیگری می طلبد






تاریخ : جمعه 96/3/12 | 10:33 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.