سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  داریوش شایگان از فیلسوفان ومتفکران مطرح چند دهه اخیر کشورمان در گذشت ،کسی که بیشتر با کتاب (غرب دربرابر آسیا )مطرح شد ودر دهه های چهل و پنجاه همچون دکتر شریعتی روشنفکری در پی هویت  یابی مستقل از غرب ومنتقد غرب بود گرچه در آن سالها نیز به اندازه شریعتی اثرگذار نبود او دردهه های بعد  نوعی عقب نشینی از موضع قبلی ویا عبور از هویت طلبی نمود  


 البته همچنان نوعی انتقاد به غرب را در گفتار شایگان  می بینیم از جمله در جایی می گوید :  این که متن تمدن غربی متحقق گشت به تدریج قوت یافت و سرانجام جهان گیر شد تصادفی نیست. زیرا نطفه? این دگرگونی از همان آغاز طلوع این تفکر در دوگانگی مضمر در ساخت بنیادی اش نهفته بوده است


شایگان متفکری بود که بیشتر شهرت جهانی داشت تا ایرانی  واو نیز خود را متفکر آزاد می دانست 

(من خودم را فیلسوف نمی‌دانم. من خودم را یک متفکر آزاد می‌دانم، زیرا در فرهنگ‌های مختلف سیر و سلوک کرده‌ام.)

 او اندیشمندی بود که  معنویت را حتی در فرای دین جستجو می کرد 

(آنچه که به آن معنویت می‌گویند، الزاماً دینی خاص نیست. معنویت حضوری در دنیاست که از عمق وجود انسان نشئت می‌گیرد و تا دنیا دنیاست، این ساحت انسان وجود خواهد داشت.)


و اقبال کمتر وعدم شناخت نسل امروز از  شایگان بیشتر بازگشت به تفکر فرا ایرانی وفرا دینی او دارد ودریک جمله می توان گفت شایگان خصوصا در نوشته های اخیر بیشتر فیلسوف حقیقت بود تا هویت 


?متفکران در یک تقیسم بندی به دو دسته تقیسم می شوند فیلسوفان واندیشمندان حقیقت جو که بیشتر انتزاعی وفلسفی محض می اندیشند وسخن می گویند و فیلسوفان ومتفکران هویت طلب که بیشتر فکر  کاربردی واجتماعی دارند و دسته دوم بیشتر اقبال مردمی دارند چرا که دغدغه مسائل عینی را دارند شایگان ونسل او در دهه های اخیر از گرایش هویت طلب به سمت حقیقت جو رفته اند واما آیا توانستند نسل های جدید را نیز با خود همراه کنند ؟این سئوال مهمی است ویافتن پاسخ آن برای متفکران امروز اهمیت زیادی دارد 


?به نظر می رسد حرکت امثال شایگان چندان مورد اقبال قرار نگرفت ودلیل آن برتری  اقبال نسل جوان همچنان  به آثار امثال دکتر شریعتی است که روشنفکر هویت طلب بود و راه صحیح و نجات بخش تفکر در منطقه و درکشور ما در آینده  تلفیق درست واستوار هویت وحقیقت است 


 پدیده ویرانگری مثل داعش نشان دادکه متفکران  وتفکر در جهان اسلام در دهه های اخیر از خلا بخش  تفکر هویت طلب به شدت رنج می برد  واگر داعش اقبالی اولی یافت به خاطر نیاز هویت طلبی نسل جوان جهان اسلام است ومتفکران جهان اسلام با عبرت گیری باید بخش هویت طلبی اندیشه خودرا تقویت کنند 

هویتی که اولا با نگاه به حقیقت طلبی است تا در دام ایدئولوژی سازی های گذشته وتکرار تجربه های اندیشه سوز نیفتد و ثانیا لزوما در تقابل با غرب نیست  اما در عین حال مستقل ومتکی بر منابع و مراجع هویت بخش درونی است

  به نظر می رسد اهتمام مجدد جهان اسلام در بازیابی معرفت به اهل بیت وعناصر هویت بخش  در دو عرصه آزادی وعدالت چون سیره  امام علی اسوه عدالت و آزادی خواهی و برخوردار از تجربه حکومت انسانی ومردمی ، راه هویت طلبی را هموار خواهد ساخت 

وبالاخره  در گذشت شایگان با هر گرایش فکری یک خلا در ساحت اندیشه است ومایه تاثر اهل اندیشه است امید که فرهیختگان اندیشه ورز این خلا راباهمت خود  پر کنند






تاریخ : پنج شنبه 97/1/2 | 7:6 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.