سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

                                                 نه تاریخ تشنه ظهور                    

                                                نه انسان دلتنگ حضور

                                                یکی درآن سوی زمین

                                                یکی میان آسمان وزمین

                                               نشسته در انتظاردعای زمان

                                               شکسته ز انکسار بنای جهان

                                                ما هم دل خوش یک جشن وچراغ

                                                غافل ازغیبت وغربت وداغ






تاریخ : دوشنبه 89/5/4 | 2:35 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

در مورد امام مهدى در کتب اهل سنّت روایات زیادى وجود دارد که ما در این جا از برخى کتب معتبر آنان روایاتى را از نظر

مى گذرانیم.

1ـ عن عبداللّه بن عباس قال: قال رسول اللّه [صلّى اللّه علیه وآله]   إن خلفائی وأوصیائی وحجج اللّه على الخلق بعدی أثنا

عشر، أوّلهم أخی وآخرهم ولدی قیل: یا رسول اللّه ومن أخوک؟ قال: علیّ بن أبی طالب قیل: فمن ولدک؟ قال: المهدیّ

الذی یملؤها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً. والّذی بعثنی بالحقّ بشیراً لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه

ذلک الیوم حتّى یخرج فیه ولدى المهدیّ فینزل روح اللّه عیسى بن مریم فیصلّى خلفه، وتشرق الأرض بنور ربّها ویبلغ

سلطانه المشرق والمغرب(1).

 

رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله ـ فرمودند:

جانشینان من و اوصیاء من و حجّت هاى خدا بر مخلوقات خدا بعد از من دوازده نفر مى باشند اوّلین آنها برادرم و آخرین آنها

فرزندم مى باشد پرسیدند: اى رسول خدا برادرت کیست؟ حضرت فرمودند: على بن ابى طالب ]علیه السلام [سئوال شد

فرزندت کیست؟ فرمودند: مهدى است که زمین را از قسط و عدل پر مى کند بعد از آنکه از جور و ظلم پر شده باشد. قسم به

خدائى که مرا از روى حق و براى مژده دادن مردم برانگیخت اگر از عمر دنیا به جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن یک روز را آنقدر

طولانى مى کند تا اینکه در آن فرزندم مهدى ظهور کند و سپس روح اللّه عیسى بن مریم پائین مى آید و پس پشت سر او نماز

مى خواند و زمین به نور پروردگارش روشن مى شود و سلطنت او مشرق و مغرب دنیا را فرا مى گیرد.

 

2ـ عن حذیفة رضی اللّه عنه قال: قال رسول اللّه [صلّى اللّه علیه وآله]

المهدیّ رجل من ولدی، وجهه کالکوکب الدرّی(2).

رسول خدا فرمودند: مهدى ـ علیه السلام ـ یکى از فرزندان من است، صورت او مانند ستاره اى درخشان مى باشد.

3ـ عن حذیفة قال قال رسول اللّه [صلّى اللّه علیه وآله وسلّم]: یلتفت المهدیّ وقد نزل عیسى بن مریم، کأنّما یقطر من

شعره الماء، فیقول المهدیّ تقدّم صلّ بالنّاس. فیقول عیسى: اما أقیمت الصلاة لک. فیصلّى خلف رجل من ولدی،(3).

رسول خدا ـ صلّى اللّه علیه وآله ـ فرمودند: مهدى ـ علیه السلام ـ مى بیند که حضرت عیسى بن مریم از آسمان نازل مى شود

گویى آب از موهاى سر او مى چکد پس مهدى ـ علیه السلام ـ به او مى فرماید جلو بیا و با مردم نماز جماعت بخوان (یعنى امام

جماعت باش) پس حضرت عیسى به او عرض مى کند آیا نماز براى تو برپا نشده است؟ پس او به امامت فرزندم مهدى نماز

مى خواند.

 

4ـ باسناده عن أبی سعید الخدری قال: خشینا أن یکون بعد نبیّنا حدث فَأَلْنا نبی اللّهِ صلّى اللّه علیه وسلّم فقال: انّ فی أُمّتی

المهدیَّ یخرجُ یعیش خمساً أو سبعاً أو تسعاً ـ زیدٌ الشاک ـ قال. قلنا وما ذاک؟ قال: سنین قال. فیجیء إلیه رجل فیقول یا

مهدی: اعطنی اعطنی قال: فیحثى له فی ثوبه ما استطاع أن یحمله(4).

 

ابو سعید خدرى مى گوید: ترسیدیم که بعد از پیامبر اکرم ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ  حادثه اى رخ دهد پس از آن حضرت

سؤال کردیم فرمود: همانا در امّت من مهدى ـ علیه السلام ـ خروج مى کند زندگى مى کند پنج سال یا هفت سال یا نه سال

(تردید از زید است) گفت: پس گفتیم چه وقت این اتفاق مى افتد حضرت فرمودند سالهایى بعد; فرمودند: پس مى آید نزد او

مردى و مى گوید اى مهدى به من عطایى کن! پس در لباس او آن قدر مى ریزد که نمى تواند آنها را حمل کند و ببرد.

5ـ عن أُمّ سلمة قالت: سمعت رسول اللّه [صلّى اللّه علیه وآله] یقول:

«المهدیُّ من عترتی من ولد فاطمة»(5).

اُمّ سلمه گفت از پیامبر اکرم شنیدم که فرمود: مهدى از عترت من است از فرزندان فاطمه ـ سلام اللّه علیها ـ .

6ـ ابى سعید الخدرى ـ رضى اللّه عنه ـ قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله المهدىُّ منّى، أجلى الجبهة، أقنى الأنف

یملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلما، یملک سبع سنین»(6)

 

مهدى ـ ارواحنا فداه ـ از من است پیشانى بلند دارد و بینى کشیده، زمین را از قسط و عدل پر مى کند بعد از آنکه از جور و ظلم

پر شود و هفت سال حکومت مى کند.

 1. ینابیع الموده قندوزى: 3/295 از فرائد السمطین جوینى

2. جامع الصغیر سیوطى: 2/642 ; ینابیع الموده قندوزى: 2/104.

3. ینابیع الموده قندوزى:3/264.

4. سنن ترمذى:3/343 ; سبل الهدى و الرشاد، صالحى شامى: 10/171.

5. سنن ابى داود: 2/310; (المهدى من ولد فاطمه) سنن ابن ماجه 2/1368; (هو من ولد فاطمه) مستدرک نیشابورى: 4/557 معجم کبیر طبرانى 23/ 267، میزان الاعتدال ذهبى: 2/249.

6. سنن ابى داود: 2/310; مجمع الزوائد هیثمى: 7/314، مسند ابى یعلى :2/367; تاریخ ابن خلدون: 1/314; ینابیع الموده قندوزى: 2/103.






تاریخ : یکشنبه 89/5/3 | 6:51 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

 

درخصوص ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) آیات بسیارى به آن تفسیر شده که در کل

 

متجاوز از یک صد آیه است و کتاب «المحجّة فیما نزل فى القائم الحجّة» همه آن ها را

 

گردآورى کرده است.

و از جمله آن ها است این آیه کریمه:

 

(وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُم وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِى

 

الاَْرضِ کَمَا استَخْلَفَ الَّذینَ مِن قَبلِهِم وَ لَیُمَکّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الَّذِى

 

ارتَضى لَهُم وَ لَیُبَدِلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمناً یَعبُدُونَنى لا یُشرِکُونَ

 

بى شَیئاً وَ مَن کَفَرَ بَعدَ ذلِکَ فَاُولئکَ هُمُ الفاسِقُونَ)([1] [6] ).

 

]«خداوند به کسانى که از شما ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام

 

داده اند وعده مى دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد

 

همان گونه به پیشینیان آن ها خلافت روى زمین را بخشید و ترسشان را

 

به آرامش و امنیت مبدّل مى کند آن چنان که تنها مرا مى پرستند و

 

چیزى را شریک من نخواهند ساخت و کسانى که پس از آن کافر شوند

 

آن ها فاسقانند».[

 

و این آیه کریمه:                (وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفُوا

 

فِى الاَْرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ)([2] [7] ).

]«ما مى خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و

 

وارثان روى زمین قرار دهیم».[

 

و این آیه کریمه:                (وَ لَقَد کَتَبنا فِى الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ

 

الاَْرْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحُونَ)([3] [8] ).

 

]«در زبور بعد از ذکر ـ تورات ـ نوشتیم بندگان شایسته ام وارث ـ حکومت ـ

 

زمین خواهند شد!».[

 

 برگرفته از کتاب گفتمان مهدویت  نوشته آیت الله صافی گلپایگانی.

 

 



 

 

 






تاریخ : یکشنبه 89/5/3 | 1:1 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

امروز که برای خا ک سپاری یکی از اقوام به باغ بهشت رفته بودم در حین تشیع جنازه تعدادی از  به تشییع امدگان را دیدم که می گفتند و می خندیدند  یاد جمله ای از مولا علی (ع) افتادم

وَ قَدْ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً یَضْحَکُ، فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلام :

کَاءَنَّ الْمَوْتَ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا کُتِبَ وَ کَاءَنَّ الْحَقَّ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا وَجَبَ وَ کَاءَنَّ الَّذِی نَرَى مِنَ الْاءَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِیلٍ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ! نُبَوِّئُوهُمْ اءَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْکُلُ تُرَاثَهُمْ کَاءَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، نَسِینَا کُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِینَا بِکُلِّ جَائِحَةٍ!

طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ، وَ طَابَ کَسْبُهُ، وَ صَلَحَتْ سَرِیرَتُهُ، وَ حَسُنَتْ خَلِیقَتُهُ، وَ اءَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ، وَ اءَمْسَکَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ، وَ عَزَلَ عَنِ النَّاسِ شَرَّهُ، وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَ لَمْ یُنْسَبْ إ لَى بِدْعَةِ.

قال الرضى اءقُولُ:

وَ مِنْ الناسِ مَنْ یَنْسُبُ هذا الْکَلامَ إ لى رَسُولِ اللّهِ، ص وَ کَذلِکَ الَّذی قَبْلَهُ.

ترجمه :

از پى جنازه اى مى رفت ، مردى را دید که مى خندید. امام (ع ) به او فرمود:

گویى که مرگ بر دیگران مقرر شده ، نه بر ما و گویى حق بر غیر ما واجب شده و گویى ، این مردگان که مى بینیم ، مسافرانى هستند که بزودى به نزد ما باز مى گردند آنها را در گورهایشان مى گذاریم و اموالشان را مى خوریم ، پندارى ، که پس از آنها جاودانه خواهیم زیست . سپس ، هر اندرز دهنده اى را چه مرد و چه زن فراموش مى کنیم و خود را به دست هر بلا و آفت مى سپاریم . خوشا به حال کسى که نفس را به فروتنى وادارد، و کسبش پاک و شایسته و نیتش پسندیده و خلق و خویش نیکو باشد. زیادى مالش را انفاق کند و سرکشى زبانش را مهار نماید و شرّ خود را از مردم دور دارد. و سنت بر او دشوار نیاید و به بدعت نسبتش ‍ ندهند.من مى گویم بعضى از این سخن و سخن پیش از آن را به پیامبر (ص ) نسبت داده اند.  نهج البلاغه حکمت 118

 

وبا خود اندیشیدم که چه شده است ؟که هیچ چیز بر غفلت وغرور وفراموشی ما تاثیر نمی کند حتی مرگ دوستان وکسان چرا می پنداریم که جاودانه هستیم ؟ چرا تا لحظه آخر مرگ را باور نداریم ؟






تاریخ : شنبه 89/5/2 | 5:35 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

زمانی در کشور ما آوردن ارگ وساز در عروسی ها مرسوم نبود اما چند سالی است که به برکت فرهنگ سازی سیما که در سالها گذشته مکرر در مکرر از دهل وساز وارگ در فیلم ها وسریال ها بهره گرفت دیگر ارگ وساز جزیی جدا نشدنی از عروسی های ایرانیان گشته است

وایجاد مزاحمت برای همسایگان وفضای لهو ولعب را تا تمام محله گسترش دادن امری عادی گشته وهیچ نهاد وارگانی هم جلودار این رویه وسییه آزار دهنده نیست ودلیل اصلی آن پخش وترویج آن توسط سیمای جمهوری اسلامی بوده است وزبان معترضان ومومنان در برابر این هنجار شکنی ها  به خاطر همین مهر تاییدی که نهاد رسمی چون سیما بر آن زده است بسته است

با این مقدمه این نکته را خواستم بگویم که اگر در خیابان ها فردا روزی موتور سواری بانوان ایرانی را دیدید ناراحت وشوکه نشوید چرا که مجوز آن قبلا توسط سیمای جمهوری اسلامی داده شده است ودر این وانفسای بحران فرهنگی واقتصادی الگو دهی سیما حرف ندارد همین طور اگر جوانانی را دیدید که در کنار نماز خواندن به عشق های خیابانی مشغولند باز تعجب نکنید سکولاریسمی که سیما شعار مبارزه با آن را دارد توسط همین نهاد به جوانان اموزش داده می شود .






تاریخ : شنبه 89/5/2 | 2:47 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.