سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عید به معنای بازگشت است درفرهنگ اسلامی وشیعی ما سه عید تاسیسی ویک عید امضایی داریم اعیاد تاسیسی عید هایی است که به وسیله کتاب وسنت تاسیس وبنا گذاری شده است که عبارت هستند.

 از عید فطر عید قربان وعید غدیر و یک عید امضایی داریم  عیدی که قبل از اسلام وجودداشته وبه تایید دین رسیده است  که همین عید نوروز است  درهر چهار عید که روز جشن است نوعی بازگشت وجوددارد درعید فطر مومن بعداز یک ماه روزه داری وتوبه وانابه وپاک کردن گناهان به فطرت خدایی خود بازمی گردد.

 و برخوردار از طهارت الهی می شود در عید قربان هم حاجی بعداز اتمام مناسک حج وتطهیر جان به عهد توحید وبندگی خدا باز می گردد وتجدید پیمان با خداوند می کند پیمانی که در ازل خداوند با او بسته که غیر اورا عبادت نکنند.

 ودرعید غدیر بازگشت به اصالت انسانی خود با توجه وعهد با ولی الهی  است درواقع روز انتصاب حضرت امیر به ولایت نوعی ظهور اصل ولایت برای انسان است خداوند بعداز خلقت انسان به او خلافت راعطا کرد انسان کامل را خلیفه خود قرار داد.

 (انی جاعل فی الارض خلیفه ) وروز غدیر اعلان زمینی این خلافت است که محور آن حضرت علی علیه السلام است ودر عید نوروز طبیعت به اصل و آغاز خود باز می گردد ودوباره زنده وجوان وبا طراوت می شود .

انسان هم با تاثیر یافتن از این تحول به تحول درون می اندیشد  درنهج البلاغه از حضرت علی (ع)نقل شده که فرمود روزی که درآن معصیت نشود عید است ودلیل آن روشن است چون گناه آدمی را ازاصل الهی خود دور می کند.

 وگناه نکردن همان بازگشت به اصل پاک خدادادی خود است ،بنابراین عید حقیقی بازگشت اسان به اصل معصومانه خود است ومعنای درست به استقبال عید رفتن یعنی به استقبال پاکی و طهارت اولیه خود رفتن است.

 طبیعت در نوروز از خواب آلودگی رها می شود و اصل بیدارو  زنده وثمر بخش خود را در می یابد انسان هم زمانی عیدش حقیقی است که گامی در رفع آلودگی ها برداشته باشد از آنجا که دردعای تحویل سال بیشتر بر تحویل وانقلاب قلوب  تکیه شده است

(یا مقلب القلوب والابصار یا محول الحول والاخوال حول حالنا الی احسن الحال ) این نکته می رساند که محور پاکی درنوروز بر پاکی قلب استوار است البته از آنجا که درنوروز بیشتر وجه مردمی آن مورد نظر است در واقع بازگشت به رابطه درست با مردم وخالی کردن قلب از کینه وحقد سایر انسان ها بیشتر کطرح است ..

اگر درعید فطر وقربان وغدیر انسان  به پاک کردن درون نسبت به خداوند واولیاء الهی وتجدید میثاق های الهی می پردازد  در نوروز  هم پاکی دل نسبت به سایر انسان ها و بزرگداشت عهدهای اجتماعی متوجه می شود ..

 لذا در نوروز صله رحم می کنیم وبه دیدار دوستان می رویم تا هم رابطه ها را  تازه کنیم و هم کینه های احتمالی را بشوییم وهم عهدهای اجتماعی را مستحکم کنیم وعید نوروزی ، اسلامی است که تازه و با طراوت کردن رابطه ها ودوستی ها وعهدها بین خود وسایر انسان ها بر محور توحید باشد.

 در واقع نوروز و عید اسلامی در پرتو ایمان ماهیت جدید می یابد و عید و عهد بین انسان ها متصل به عهد الهی می شود بنابراین اگر تطهیر قلب از کینه دیگران وصله رحم وتوجه به همنوعان رنگ وصبغه خدایی بگیرد.

 و برای رضای او باشد عید نوروز و اعمال آن هم عبادت وب ندگی خواهد شد واگر خدای ناکرده چنین نباشد وغفلت وتفاخر وامثال آن بر عید ما حاکم باشد حظی از عید حقیقی نبرده ایم و بلکه در خسران گام نهاده ایم پس مراقب و متوجه باشیم که نوروزمان هم انسانی و الهی و به دور گناه  باشد تاعیدی الهی را تجربه کنیم.

سال نو بر همه عزیزان مبارک باد . 

 

 






تاریخ : سه شنبه 91/12/29 | 10:21 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.