سفارش تبلیغ
صبا ویژن


 از خصوصیات دنیا این است که در بسیاری موارد  حق وباطل در ظاهر تفاوت چندانی باهم ندارند به فرض مال و آورده و خوردنی حلال با مال و خوراکی  حرام در ظاهر به یک شکل وصورت هستند نان حلال ونان حرام در قیافه وقامت باهم فرقی ندارند همین گونه است قدرت و  مقام حلال با مقام ومنصب و موقعیت حرام و قس علی هذا

 این انسان است که با ایمان و بصیرت از این حجاب دنیا عبور می  کند و  می تواند حق وباطل را درباره خود ودیگران تشخیص دهد وتفاوت مهم حیات مومن با غیر مومن د ر همین شناخت ها و معرفت هاست وهمین گونه فرق جامعه ایمانی و جامعه غیرایمانی  در این نوع ادراک است و یقینی که کیمیایی کم یاب در متون روایی توصیف شده است اوج این ادراک وفهم است و اهل یقین هستند که بین حلال وحرام در امور ساده و پیچیده تمییز می دهند و البته مانع مهم یقین نیز طبق بیان قرآن تکاثر وزیاده خواهی و زیاده طلبی است چه این زیاده خواهی در خوراک و پوشاک واملاک باشد چه در قدرت و سیاست

 انسان متکاثر به حد خود شخصی یا گروهی و حزبی اش  قانع نیست و این حرص بینایی اورا در تشخیص بین حلال و حرام در نسبت با داشته ها و خواسته های خود ودیگران دچار اختلال می سازد و نتیجه این امر ورود در دنیای  حرص و شک و  اضطراب و منازعه  و قدرت وثروت طلبی و دور شدن از حیات  امن و  یقین و سلامت خود ودیگران است متکاثر حتی بیشتر از خود امنیت وسلامت  دیگران را  تخریب می کند  چون با تکاثر از مسیر عدالت خارج می شود و باظلم ظلمت در زندگی ها می افکند  لذا تفاوت مهم انسان اهل  دنیا و انسان اهل آخرت در همین است که انسان دنیوی برای ارضای تکاثر خود حرام را برخود حلال می سازد و زندگی را بر دیگران تنگ می سازد  وانسان اخروی برای حفظ یقین خود به گرد حرام نمی چرخد و موجبات امنیت  وسلامت  دیگران را نیز فراهم می سازد  واساس حلال وحرام نیز بازگشت به حریم داری دارد طلب حلال یعنی طلب در حریم و طلب حرام یعنی خروج از حریم

 روزه مهم ترین عنصر در تقویت روحیه حریم شناسی وپایبندی به حریم وحلال است انسان در روزه داری از صبح تا شام مراقب است که از حریم خارج نشود و در افطار با رسیدن وقت اجازه خوردن وآشامیدن لذت این حریم داری را می چشد وازاین روست که در روایات از نتایج مهم روزه داری حقیقی حکمت و یقین  شمرده شده است بکوشیم روزه دار واقعی باشیم بلکه به کیمیای یقین و حیات حلال وطیب که به فرموده امام علی با قناعت حاصل می شود قناعت در انواع آن ، نزدیک شویم که منشا همه برکات است و در پرتو رمضان قوه شناخت حلال وحرام را در مصداق وعینیت در هر شکل آن از خوراک و پوشاک تا قدرت و اعتبار را به دست آوریم . یا حق






تاریخ : چهارشنبه 102/1/9 | 3:0 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.