سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت خدیجه ،یک زن ، فردی ثروتمند ،و کسی است  که در جامعه  جاهلی زندگی می کند که گرفتار جهالت است ،اگر هریک ازاین شرایط سه گانه رادر نظربگیریم می بینم هرکدام به تنهایی  می تواند باعث لغزش یا عدم رشد یک انسان شود .  خدیجه یک زن است وتصور کلی در طول تاریخ چنین بوده که زن شخصیتی است که بیشتر دنبال متاع و زینت دنیوی است ورسیدن به کمالات انسانی از عهده او خارج است ولی خدیجه زنی بود که نه تنها برخلاف این عقیده عمل میکند  وبه دنبال دنیا وظواهر وتجملات نیست بلکه همه  دنیای خودرا به پای عشق مقدس و عقیده وایمان خود می ریزد ،یک تعبیری است که مورخان درباره خدیجه آورده اند  این که او معروف به عقیله وزن با فراست و عقل است و این عقل هم عقل ظاهری بوده و هم باطنی ،در روایت آمده است که عاقل کسی است که آخرت را بر دنیا ترجیح می دهد و خدیجه نمونه بارز همین عا قل بودن است که دنیایش را فدای آخرت می کند ،و چنان عمل می کند که ائمه بعدها ازجمله  افتخارات خود را جده بزرگوار خود می دانند از جمله امام حسن (ع) در مجلس معاویه وقتی می خواست فضائل خود را برشمرد به خدیجه سلام الله علیها اشاره می کند

                  ومی فرماید  (.....مادر من فاطمه (س)ومادر توهند ،جده من خدیجه و جده تو قتیله است )  (1)

 ویژگی دوم حضرت خدیجه ثروتمند بودن اوست اویک زن تاجر و بازرگان است دارای کاروان های تجاری ،ومی دانیم که  ثروت برای غالب مردم فساد و غفلت ودنیا زد گی می آورد  ولی بازمی بینیم  خدیجه نه تنها ثروتش اورا به غفلت نمی کشد بلکه ثروت او باعث رشد و کمال شخصیت و رشدو بقای اسلام  ومسلمانان میشود درزمانی که پیامبر باانواع فشارای اقتصادی مواجه است وهمه  اورا تحریم اقتصادی کرده اند حتی از مکه بیرون شده وبایاران اندک در شعب ابی طالب  زندگی می کند ،ثروت خدیجه است که نهضت نو پای پیامبر را پشتیبانی می کند ودر بهترین جاو حساس ترین شرایط که مسلمانان نیاز به این ثروت دارند  این دارایی خیر کثیر می شود  هم برای آخرت خدیجه هم برای دنیا وآخرت مسلمانان همان طور که دختر عزیزش نیز کوثر شد برای امت مصطفی ،عایشه می گوید :پیامبر  بعد از رحلت خدیجه همواره از او به نیکی یاد می کرد وبرای او استغفار می کرد روزی حسد زنانه مرا فراگرفت و معترض شدم  که چرا این همه در فکر خدیجه هستی پیامبر خشمگین شد و فرمود : چه گفتى؟ و اللَّه که او بمن ایمان آورد وقتى که مردم کافر بودند، و جاى داد مرا وقتى که مردم مرا گذاشتند، و تصدیق کرد مرا در وقتى که مردم قول مرا دروغ مى‏پنداشتند، و روزى شد مرا از او فرزندان وقتى که دیگران از ولد محروم بودند، (2)

وویژگی سوم جامعه جاهلی است که  خدیجه در چنین فضایی زندگی می کند جامعه ای که عرب غیر از شتر وشمشیر وشراب نمی شناسد معیارها وملاک ها دنیوی وبلکه حیوانی است اما معرفت وملاک خدیجه از جنس دیگری است او در حالی که بهترین موقعیت را برای ازداواج با اشراف مکه دارد بی اعتنایی به این مسائل محمد(ص)  را که فردی امین وپاک ودارای عظمت روحی است برای همسری برمی گزیند وخود پیشقدم می شود  ،همه این ها باعث می شود که خدیجه شخصیت شگفت انگیز وخارق العاده درتاریخ والگوی ابدی برای انسان باشد در چگونه زیستن خدیجه می اموزد که فردی می تواند زن باشد ولی وارسته وآزاد از زینت وظواهر دنیا باشد می تواند ثروتمند باشد ولی فریفته دارایی نباشد بلکه امیر بر دنیا باشد می شود در جامعه جاهلی بود وبامعرفت زیست وانتخاب کرد لذاست که لیاقت می یابد که خداوند توسط جبرییل وپیامبر بر اوسلام فرستد وشایستگی می یابد که مصداق آیه شریفه ربنا هب لنا من ازواجنا ..قرة اعین گردد

1-امالى شیخ صدوق-ترجمه کمره‏اى مجلس هشتاد و هفتم‏

 2- کشف الغمة-ترجمه و شرح زواره‏اى، ج‏2، ص: 79

 






تاریخ : دوشنبه 91/5/9 | 5:20 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.