سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ادامه بحث امربه معروف ونهی از منکر به رکن دیگر در این اصل یعنی ولایت می پرازیم در آیه شریفه امربه معروف مبتنی بر ولایت گشته وچون از نظر قرآن مومنان بر یکدیگر ولایت دارند حق امربه معروف یکدیگر را نیز دارند عنوان ولایت در این باب از چند جهت قابل توجه وتامل است .

اول این که تعبیر ولایت دارای بار معنایی خاصی است که درآن هم نوعی سلطه وحاکمیت وهم دوستی ومحبت درآن نهفته است در ولایت به معنای خاص هم که حق امام معصوم است همین معنا وجوددارد که حاکمیت بر محور محبت وعشق است نه حاکمیت زورمندانه ومستبدانه ،

،بنابراین امربه معروفی که از ولایت نشات می گیرد باید توام بامحبت ودلسوزی باشد در واقع مومن که در تحت ولایت خداوند قرار دارد عشق ومحبت اودر دلش جاری است ونسبت به مومنان هم محبت وهم غیرت ورزی دارد.

 به این معنا که هم قلب وجان  خود وهم دل  ووجود مومنان دیگر را خانه وتجلی گاه نام ویاد خدا می داند  و این نوع نگاه باعث می شود که به دیگران هم  با دیده مهر بنگرد وهم نسبت به حفظ مقام وجایگاه آنان حساس باشد.

 لذا اگر ببیند که چشم ودل وزبان مومنی آلوده به غیر حق گشته آن را برنمی تابد وتذکر وتذکار می دهد در واقع همچون برادری که به خاطر علاقه به برادرش وحفظ جایگاه او چه بسا به خاطر اشتباه  وندانم کاری اوبر او خشم گیرد وبه او هشدار دهد.

 در حالی که افراد غریبه از کنار خطاهای او بی تفاوت می گذرند ودشمنان فرد نیز بر اشتباه اوخرسند وخوشنود می شوند بنابراین بنیان امربه معروف بازگشت به دوستی واخوت دارد که فرمود( انما المومنون اخوه) مومنان برادر یکدیگر هستند .

با این نگاه به امربه معروف ونهی از منکر طرفین موضوع یعنی آمر ومامور وناهی ومنهی امر ونهی برادرانه می کنند وبرادرانه از هم می پذیرند وکسی نه تنها از امر ونهی مومن دیگر برافروخته نمی شودبلکه آن را نشانه دوستی وعلاقه می داند وعلامت این که آن مومن دربرابر سرنوشت وعمل او بی تفاوت نیست بلکه نسبت به او غیور است .

دوم این که همان طور که ولایت دارای مراتب است از ولایت الهی تا ولایت معصوم تا ولایت مومنان، امر به معروف ونهی از منکر نیز دارای مراتب خواهد بود که در بخش مراتب امربه معروف به آن می پردازیم انشاالله

سوم این که زنده شدن امر به معروف در جامعه با احیاء ولایت امکان پذیراست واجرای مدام آن نیز اولین برکتی که دارد ازدیاد نعمت ولایت در جامعه است در واقع ضامن حفظ وبقای دین در جامعه ولایت الهی است که همه اراده ها تحت اراده خداوند متعال قرار می گیرد.  

وحافظ وضامن ولایت الهی هم  امربه معروف ونهی ازمنکر است  که از انحراف امیال واراده ها به سمت باطل جلوگیری می کند  و اجرای امر به معروف در واقع تجلی ونشانه بزرگ زنده بودن ولایت الهی در جامعه است






تاریخ : جمعه 91/9/24 | 10:44 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.