سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دریکی از آیات مربوط به امربه معروف در کنار امربه معروف به اختلاف اشاره شده واین که ترک امربه معروف باعث ایجاد اختلاف است در آیه شریفه وقتی مومنان را به امربه معروف دعوت می کند ودستور می دهد درمقابل از اختلاف وتفرقه بر حذر می دارد.

وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ  باید از میان شما طایفه‏اى باشند که مردم را به سوى خیر دعوت نموده، امر به معروف و نهى از منکر کنند. و این طایفه همانا رستگارانند

وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ  و [شما اى اهل ایمان!] مانند کسانى نباشید که پس از آنکه دلایل روشن براى آنان آمد، پراکنده و گروه گروه شدند و [در دین‏] اختلاف پیدا کردند، و آنان را عذابى بزرگ است (104 و105/ آل عمران )

 واین می رساند که بین امر به معروف واتحاد تلازم هست وامربه معروف ضامن وحدت امت است  همان طور که لازمه  تر ک امر به معروف اختلاف است اما ا ین که چرا وچگونه امربه معروف وحدت آفرین است ؟ از جهات مختلف قابل تامل وبررسی که دراین نوشته به برخی موارد اشاره می کنیم .

1-قبلا اشاره شد که امربه معروف ونهی از منکر بشری جلوه ای از امر ونهی الهی است وچون امر ونهی الهی بر مدار عدالت است وبرخواسته از روح توحیدی لذا توحید وعدالت در جای جای آن جاری وساری است.

وهمین خود به خود وحدت آفرین است وجامعه را به سمت جامعه توحیدی می برد در واقع در جامعه توحیدی سمت وسوی افعال اوامر همه ختم به خداوند متعال می شود ووقتی جهت گیری واحد شد وتوحید هدف افراد قرار گرفت افعال واعمال واوامر همه به یک قبله متوجه می شود ودیگر اختلافی نخواهد بود.

2-وقتی امر به معروف ونهی از منکر در جامعه زنده باشد اختلاف افکنان فرصت بروز وظهور نمی یابند چراکه بدترین منکر ایجاد اختلاف وتفرقه افکنی ونفاق اندوزی است وجریان خروشان امر به معروف ونهی از منکر تلاش نفاق واختلاف افکنان را  ابتر خواهد ساخت .

3- خاصیت دیگر امربه معروف آن است که ریشه های اختلاف را ازبین می برد به این معنا که ا ز جمله ریشه های اختلاف وجود فساد در حاکمیت وجامعه است وامربه معروف از فساد جلوگیری می کند

 در واقع یک طرف مهم امربه معروف امربه معروف حاکمان است که مومنان دائما مراقب اعمال حاکمان خود هستند که از جاده عدالت خارج نشوند وهمین از به سمت فساد وبی عدالتی رفتن حکومت جلوگیری می کند

 بی عدالتی وفسادی که اگر در جامعه پدید آید اختلافات ومنازعات مختلف سیاسی واجتماعی وطبقاتی ظهور وبروز می کند بنابراین امر به معروف زمینه وبستر ایجاد اختلاف را از بین می برد






تاریخ : چهارشنبه 91/11/11 | 2:49 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.