سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فردا سالروز بازگشت فاتحانه خمینی روح خدا به میهن عزیزمان است وبی شک با این ورود سرنوشت انسان معاصر تغییر وتحول جدی یافت ونه تنها ایران اسلامی حیات جدیدی را آغاز کرد که جهانی جان دوباره گرفت .

وبه تعبیر شهید آوینی قرن آینده قرن بسط وجودی حضرت روح الله است وهنوز باید زمان بگذرد تا عمق و دامنه و و سعت قیام امام خمینی بر همگان آشکار شود دراین نوشته می کوشیم تحلیلی اجمالی ودرحد بضاعت اندک خود درباره شخصیت حضرت امام وانقلاب ایشان ارائه داده وبه برخی از ویژگی های بارز نهضت ایشان بپردازیم

1-امام خمینی  یک عالم ومرجع تقلید بود واز موضع یک فقیه ودین شناس برجسته قیام کرد وهمین ویژگی از سویی باعث فراگیری و تبعیت سراسری و مردمی از قیام ایشان شد چراکه حکم ایشان نه فقط به عنوان رهبر سیاسی بلکه به عنوان مرجع ورهبر دینی مطاع بود.

 از سوی دیگر این ویژگی ایشان باعث خلوص و برکنار ماندن قیام از انحرافات فکری وسیاسی گشت و حرکت انقلابی ایشان که  مبتنی بر اجتهاد عالمانه بود از خطرات التقاط مصون ماند خصوصا که درآن دوره تفکر انقلابی گری مارکسیستی در میان محافل روشنفکری مقبولیت داشت.

 وعده ای هم تلاش کردند که انقلاب امام را به آن سمت بکشند اما عمق اندیشه وعلم فقیهانه ایشان مانع از هر نوع کجروی گشت .

2-ویژگی بارز دیگر حضرت امام جامعیت کم نظیر ایشان در احاطه به شاخه های مختلف علوم اسلامی از فقه وتفسیر تا فلسفه وعرفان بود وهمین جامعیت باعث شد که مکتب سیاسی که ایشان بر پایه دین وفقه عرضه می کرد یک بعدی وخشک نباشد.

 وانقلاب وتفکر دینی آن بزرگوار در دام تحجر وافراط گری وظاهر بینی های متداول نیفتد واما م همان قدر که در توجه به حدود واحکام الهی غیور بود درتوجه به حقوق مردم نیز جدی بود و نظریات فقهی ایشان پیوند عمیق با مبانی حکمت وعرفان اسلامی وشیعی داشت.

 لذا هیچ گاه در صدور احکام وقانون گذاری تنگ نظری وقشری گرایی غلبه نداشت وبلکه اجتهادی مبتننی بر توجه به شرایط زمان ومکان را عرضه نمود که نه تنها درمیان عوام بلکه دربین خواص واندیشمندان نیز مورد اقبال قرار گرفت .

3- ویژگی دیگر انقلاب امام که متاثر از شخصیت برجسته علمی وشجاعت سیاسی واندیشه ای ایشان بود این است که  در شیوه سیاست ورزی وحکم رانی  دارای مبانی ومکتب خاص ومستقل از سایر مکاتب سیاسی است . 

امام خمینی که فقهیی ژرف اندیش ومجتهدی مبتکر بود توانست ایده سیاسی خودرا برمبنای فقه شیعه استوار سازد و نظریه ولایت فقیه را که از اصل استوار ولایت گرفته شده است به عنوان تز حکومتی عرضه وتبین وتثبیت نمود .

 واین  نظریه حکومتی ایشان کاملا بومی و بر ایمان واندیشه وعلم وفرهنگ این سرزمین که همان علم واندیشه اسلامی است متکی است که هم سخن وطرح نوی را در عرصه سیاست واندیشه های سیاسی در جهان جدید  عرضه می کند وهم  میراث گران قدر شیعه را احیا می کند. ومکتب اهل بیت را به جهانیان می شناساند .

مجموع این ویژگی ها باعث شد که امام وانقلابش نه تنها یک حرکت ونهضت سیاسی بلکه علاوه بر آن یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی و علمی باشد آن هم انقلابی برخواسته از تاریخ وفرهنگ ودین همین مردم وارائه دهنده راهی نو ومکتب واندیشه وسلوک جدیدی در عرصه اجتماع وسیاست باشد .

در نوشته بعد انشا الله  این بحث را از زاویه ای دیگر  ادامه می دهیم






تاریخ : چهارشنبه 91/11/11 | 9:53 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.