سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر قانونی برای محدود کردن استعمال دخانیات  وضع  شود کسی اعتراض نمی کند اگر وزارت بهداشت اغذیه فروشی های متخلف و عرضه کننده مواد غذایی فاسد را جریمه کند همه اظهار خوشوقتی وابراز حمایت می کنند و هر قانونی که حیات دنیوی وعیش ومعاش بشری مارا حراست می کند مورد تایید و تشویق همه قرار می گیرد  اما به قوانین حساس تر ومهم تر که می رسد قوانینی که می خواهد پاسبان روح جامعه باشد می خواهد سرمایه های معنوی اجتماع را پاس دارد این جا اما واگر ونقد ونقض ها شروع می شود امروز برخی علیه حجاب فضا سازی می کنند وبا تشکیک در مبانی آن در عرصه های فکری وتشویق به کشف حجاب در عرصه عملی می کوشندبر اجرای  این قانون فشار وارد سازنند اما چرا چنین است ؟ وبا وجود اجرای نزدیک به چهار دهه قانون وباتوجه به پشتوانه چندین قرن اجرای سنتی این سنت چراقانون حجاب مورد هجمه قرار می گیرد؟

به نظر می رسد فارغ از غرض ورزی های قدرت طلبان آن سوی مرز ها در تدارک این جریان دو علت مهم در داخل این مساله را تشدید کرده است 

اول این که متصدیان سیاست وتعلیم وترییت نتوانسته اند برای حداقل بخشی از جامعه دلائل انسانی واجتماعی حجاب را توضیح دهند وآن را موجه سازنند واین نقص البته تقریبا درهمه احکام اجتماعی واخلاقی در جامعه مطرح است مبلغان ومعلمان دینی در تبیین تکالیف بیشتر از زبان واز منظر بالا سخن می گویند چون خدا گفته است! اگر نکنی به جهنم می روی! عذاب ترکش فلان است وفلان! این ادبیات نتوانسته تاثیر لازم را داشته باشد ادبیاتی که البته اگر نگوییم مغایر با روش تربیت قرآن حداقل ناسازگار  با روش قرآن است قرآن وقتی حکم حجاب را مطرح می کند  برایش استدلال می آورد :

[ای پیامبر ! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی کهمؤمن هستند بگو : چادرهایشان را بر خود فرو پوشند  و به اینکه شناخته شوند نزدیک تر است ، ومورد آزار قرار نخواهند گرفت   خداهمواره بسیار آمرزنده و مهربان است .](احزاب/95)  

 احکام اجتماعی دلیل اجتماعی می خواهد و قرآن حکیمانه  آن را بیان کرده است در این آیه دلیل اصلی  برای حجاب  این است  که زنها شناخته شوند و از جمله نتایج این شناخت امنیت است و این که مورد آزار قرار نگیرند واما به چه شناخته شوند ؟آیه مطلق است و طبیعی ترین  معنا این است  که به عنوان یک زن اصیل شناخته شوند  ،به زنی که حامل رازی در جهان است  ومهم ترین آن راز ،جلوه معشوق بودن است بنای جهان بر عشق است وعشق دو طرف دارد عاشق ومعشوق مرد جلوه عاشقیت وزن جلوه معشوقیت است وحجاب حافظ این عشق ومعشوقیت است از جمله ضعف های معرفتی واجتماعی جهان جدید کمبود عشق در آن است جامعه  غربی اگر هر چه دارد قطعادر عشق پروری علیل است وبی حجابی یعنی راز زدایی از زن یعنی میراندن عنصر عشق که با راز دوام وقرار می گیرد اگر امروز جریان یا شبه جریانی  با حجاب مخالفت می کنددر خوشبینانه ترین نگاه نتوانسته رابطه عشق وحجاب را کشف کند وقطعا مربیان جامعه دراین زمینه مقصرند امروز باید تبیین شود که زن غربی اگر حتی به فرض در  فضای بی حجابی امنیت دارد اما از معشوقیت بی بهره است همان طور که مرد غربی دیگر عاشق نیست واما عامل  دیگر  در جان گرفتن جریان مخالف حجاب  این است که گویی اساسا عشق دیگر ارزش درجه اول برای انسان جدید نیست وجای آن را پول ومکنت ومکانت گرفته است وانسان امروز بیش از عشق پیرو عقل معاش است 

ولذا  در مقابل هجمه به حجاب دو کار باید کرد تبیین حکیمانه حجاب برای مستعدان عاشقی و فراهم ساختن زمینه بیداری  عشق در عقل ابزاری زدگان ،اولی با تعلیم و دومی با تربیت ممکن است اولی کار مدرسه ودانشگاه ورسانه است ودومی کار خانه وخانواده والبته حکومت است از وظایف حاکمیت دینی ایجاد فضای عشق پروری در جامعه است  و غفلت از این امر لطمات بسیار دارد حکومت دینی همان طور که بیش از حکومت های دیگر تکلیف از  جامعه می خواهد طبیعتا بیش از دیگر حکومت ها در قبال جامعه وظیفه  دارد واز جمله موارداین مساله آن است که زنی که درخانه است وحریم زندگی و آداب معشوقی و پرده نشینی را پاس  می دارد از حرمت وامتیازات برخوردار باشد و حاکمیت به سمت تامین مالی وشخصیتی زن مسلمان بدون انجام شغل وکار در بیرون باید باشد امام علی در وصیت  خود به فرزند بزرگوارش دو توصیه را باهم در باره زنان می فرمایند:

 یکی این که مراقب حجاب و ارتباطات زن باشد ودر کنار آن می فرماید زن ریحانه است نه پیشکار لذا بر او کار تحمیل نشود

(نامه 31نهج البلاغه) واین یعنی جامعه  باید حافظ لطافت وریحانییت ومعشوقیت زن با ارزش نهادن به او   فارغ از شغل ومنصب  باشد واین معنا در دنیای کنونی بدون پشتیبانی حکومت امکان پذیر نیست عشق در جامعه ای دوام وقرار می یابد که زن از آن جهت که زن است محترم ومکرم باشد نه از آن جهت که فلان شغل ومنصب وموقعیت را دارد وحکومت باید فضای چنین تکریمی را فراهم آورد






تاریخ : دوشنبه 96/11/16 | 9:59 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.