سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سوره مائده فرمود :
 الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًاٌ
. امروز  دینتان را برای شما کامل ، و نعمتم را بر شما تمام کردم ، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم ..(مائده/4)طبق تفسیر ما شیعیان این آیه مربوط به روز غدیر است واکمال دین ناظر به موضوع ولایت است باتوجه به این نگاه و  در کنار هم قرار گرفتن اکمال دین واتمام نعمت ودر نظرگرفتن سایر آیات مرتبط با دین ونعمت به معنا ومفهوم دقیق تری از ولایت ودین می رسیم.

 اول در بررسی معنای دین توجه کنیم  که  در سوره کافرون دین وعبادت در کنار هم آمده واین دو یک معنا را افاده می کنند:
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ *وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
*لکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ*و نه من آنچه را شما پرستیده اید ، مى  پرستم*و نه شما آنچه را که من مى  پرستم ، مى  پرستید .* دین شما برای خودتان ، و دین من برای خودم .(کافرون 4-6) لذا گوهر دین عبودیّت است

دوم در سوره حمد بعد از سخن از عبادت انحصاری خداوند :
إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ
[ پروردگارا ! ] تنها تو را مى  پرستیم وتنها از تو کمک مى  خواهیم .(فاتحه/5)
به صراط مستقیم که راه اهل نعمت است اشاره می شود :
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ *صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ *
ما را به راهِ راست راهنمایی کن*راه کسانی  به آنان نعمتِ عطاکردی ، هم آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراه اند .(فاتحه 6-7)
?این آیات شریفه این نکته را نتیجه می دهند که دین در مرحله اول  همان عبودیت است  که بازگشت به صراط مستقیم دارد وصراط مستقیم مرتبط با نعمت است ونعمت در مقابل غضب است ؛لذا دین در مرحله کمال با نعمت ومحبت الهی پیوند می خورد واساس دین کامل یعنی  رفتن در راه حب الهی این موضوع در روایت نیز مورد تصریح قرار  گرفته است:
 ?هل الدّین الّا الحبّ ?( الکافی ،ثقة الاسلام کلینی ج 2 ص 125 )

 حال برگردیم به آیه اکمال دین واتمام نعمت، با توجه به نکات مطرح شده اکمال دین یعنی اکمال عبودیت واکمال نعمت  و یعنی اکمال راه  محبت الهی در واقع آیه اکمال، ارتقاء  رتبه دین ورزی را از مرحله عبودیت تنها به عبودیت توام محبت  به شکل خاص و ویژه بیان می کند .

 و ولایت  می شود  پذیرش عبودیت خداوند با عشق ومحبت و ولی خدا کسی است که  به خاطر عشق خالص به خداوند در سایه ولایت وعنایت  ومحبت خدا وند قرار می گیرد  و در غدیر این حقیقت نماد ونمود بیرونی می یابد  واین ارتقاء در شخصیت مولی امیر المومنین نشان داده می  شود  ، ارتقای دین ورزی عابدانه به دین داری عاشقانه که نقطه کمال دین واوج نعمت به بندگان است ودر واقع در  غدیر وروزهای پایان عمر شریف پیامبر (ص)قرآن ،تجلی وعینیت وتحقق دین  کامل خودرا در شخص امیر مومنان بیان می دارد و حضرت علی می شود ثمره ومحصول تلاش و ابلاغ ورسالت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله کسی که دین ونعمت وولایت خداوند در وجود مبارکش تحقق یافته است واو عبد ویژه و ولی محبوب خداوند گشته است .

و ظهور عشق الهی که گوهر ولایت  وجزو جان شخص ولی است، محبت وتوجه به خلق خداست ولازمه عشق حقیقی  به حق تعالی  شفقت و رحمت نسبت به  مردم  خواهد بود  ودر نتیجه شخصی چون حضرت علی (ع)که ولی الله است  شایستگی ولایت بر دیگران با محور مهر ورحمت الهی پیدا می کند لذا در آیه دیگر مربوط به ولایت امیرمومنان (ع)بر توجه آن حضرت ودلسوزی او نسبت به نیازمندان  حتی در خاص ترین حالات یعنی نماز تکیه شده است :

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ
ولی  شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی  که همواره نماز را برپا مى  دارند و در حالی که در رکوعند زکات مى  دهند .(مائده/55)

?بنایراین امام علی به عنوان مصداق کامل عبد و ولی خدا همراه و  غمخوار  مردم است؛ لذا ایشان  شایستگی سرپرستی  جامعه را می یابد  و  همچنین با توجه به آنچه گفته شد  معنای دقیق هدایت به راه راست نیز  روشن می شود که  قرار گرفتن در سایه  ولایت الهی و ارتقای عبادات به مرحله عاشقانه وهمچنین در مسیر اولیا ء عظام الهی ودر جهت محبت وخدمت به خلق خدا تلاش نمودن است ،که در هر نماز دوبار از خدا آن را می خواهیم.

 عید دین وولایت برهمه باورمندان به توحید و ولایت مبارک باد.






تاریخ : چهارشنبه 100/5/6 | 9:20 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.