سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ما در جایى منزل کرده‏ایم، که از محل سکونت ستمگران دور است و این هم بعلتى است که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را تا زمانى که دولت دنیا از آن فاسقان میباشد در این دیده است، ولى در عین حال از اخبار و اوضاع شما کاملا آگاهیم و چیزى از آن بر ما پوشیده نمیماند.
ما از لغزشهائى که از بعضى شیعیان سرمیزند از وقتى که بسیارى از آنها میل ببعضى از کارهاى ناشایسته‏اى نموده‏اند که نیکان گذشته از آنها احتراز مینمودند و پیمانى که از آنها براى توجه بخداوند و دورى از زشتى‏ها گرفته شده و آن را پشت سر انداخته‏اند اطلاع داریم. گویا آنها نمیدانند که ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‏ایم، و اگر جز این بود از هر سو گرفتارى بشمار و مى‏آورد و دشمنان شما، شما را از میان میبردند.
تقوى پیشه سازید و بما اعتماد کنید و چاره این فتنه و امتحان را که بشما رو آورده است از ما بخواهید. امتحانى که هر کس مرگش رسیده باشد، در آن نابود مى‏گردد و آن کس که به آرزوى خود رسیده باشد از ورطه آن بسلامت میرود آن فتنه و امتحان علامت حرکت ما و امتیاز شما در برابر اطاعت و نافرمانى ماست. خداوند هم نور خود را کامل مى‏گرداند هر چند مشرکان نخواهند.خود را از دشمنان نگاهدارید و از افروختن آتش جاهلیت بپرهیزید. هر مردى از شما باید بآنچه که بوسیله دوستى ما بآن تقرب میجست عمل کند. و از آنچه مقام او را پست میگرداند و خوش آیند ما نیست اجتناب نماید زیرا خداوند بطور ناگهانى انسان را برانگیخته میکند؛ آنهم در وقتى که تو به سودى بحال او ندارد و پشیمانى او را از کیفر ما نجات نمیدهد. خداوند تو را برشد و کمال الهام بخشد و با لطف خود برحمت واسعه خود توفیق دهد «
مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحار الانوار    توقیعى که بافتخار شیخ مفید صادر گشت  ،ص : 1246






تاریخ : جمعه 91/3/19 | 1:35 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

                                                                       

در یاد خدا و آخرت و مرگ

پسرم! همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى‏کنم که پیوسته در فرمان او باشى، و دلت را با یاد خدا زنده کنى، و به ریسمان او چنگ زنى، چه وسیله‏اى مطمئن‏تر از رابطه تو با خداست؟ اگر سر رشته آن را در دست گیرى.
دلت را با اندرز نیکو زنده کن، هواى نفس را با بى اعتنایى به حرام بمیران، جان را با یقین نیرومند کن، و با نور حکمت روشنائى بخش، و با یاد مرگ آرام کن، به نابودى از او اعتراف گیر، و با بررسى تحولات ناگوار دنیا به او آگاهى بخش، و از دگرگونى روزگار، و زشتى‏هاى گردش شب و روز او را بترسان، تاریخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه که بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور. در دیار و آثار ویران رفتگان گردش کن، و بیندیش که آنها چه کردند؟
از کجا کوچ کرده، و در کجا فرود آمدند؟
از جمع دوستان جدا شده و به دیار غربت سفر کردند، گویا زمانى نمى‏گذرد که تو هم یکى از آنانى! پس جایگاه آینده را آباد کن، آخرت را به دنیا مفروش، و آنچه نمى‏دانى مگو، و آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور، و در جادّه‏اى که از گمراهى آن مى‏ترسى قدم مگذار، زیرا خوددارى به هنگام سرگردانى و گمراهى، بهتر از سقوط در تباهى‏هاست.
 پسرم! در وصیّت من درست بیندیش، بدان که در اختیار دارنده مرگ همان است که زندگى در دست او، و پدید آورنده موجودات است، همو مى‏میراند، و نابود کننده همان است که دوباره زنده مى‏کند، و آن که بیمار مى‏کند شفا نیز مى‏دهد، بدان که دنیا
جاودانه نیست، و آنگونه که خدا خواسته است برقرار است، از عطا کردن نعمت‏ها، و انواع آزمایش‏ها، و پاداش دادن در معاد، و یا آنچه را که او خواسته است و تو نمى‏دانى.


درمواجه با شبهات

اگر در باره جهان، و تحوّلات روزگار مشکلى براى تو پدید آمد آن را به عدم آگاهى ارتباط ده، زیرا تو ابتدا با ناآگاهى متولّد شدى و سپس علوم را فرا گرفتى، و چه بسیار است آنچه را که نمى‏دانى و خدا مى‏داند، که اندیشه‏ات سرگردان، و بینش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را مى‏شناسى.

در ار تباط با مردم 


 اى پسرم! نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را که براى خود دوست دارى براى دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که براى خود نمى‏پسندى، براى دیگران مپسند، ستم روا مدار، آنگونه که دوست ندارى به تو ستم شود، نیکوکار باش، آنگونه که دوست دارى به تو نیکى کنند، و آنچه را که براى دیگران زشت مى‏دارى براى خود نیز زشت بشمار، و چیزى را براى مردم رضایت بده که براى خود مى‏پسندى، آنچه نمى‏دانى نگو، گر چه آنچه را مى‏دانى اندک است، آنچه را دوست ندارى به تو
نسبت دهند، در باره دیگران مگو، بدان که خود بزرگ بینى و غرور، مخالف راستى، و آفت عقل است، نهایت کوشش را در زندگى داشته باش، و در فکر ذخیره سازى براى دیگران مباش، آنگاه که به راه راست هدایت شدى، در برابر پروردگارت از هر فروتنى خاضع‏تر باش.

نهج البلاغه نامه 31 ترجمه دشتی






تاریخ : دوشنبه 91/3/15 | 8:30 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

تفسیری لطیف از آیه شریفه

مردى خدمت حضرت جواد علیه السّلام رسید در حالى که بسیار خوشحال بود، امام علیه السّلام فرمود: چرا خوشحال هستى گفت: یا ابن رسول اللَّه از پدرت شنیدم مى‏فرمود:

سزاوارترین روز براى بنده روزى است که در آن موفق شود به برادران خود کمک کند و به درد دل آنها برسد.

امروز ده نفر از برادران نیازمند نزد من آمدند، آنها داراى زن و فرزند بودند، و از شهر دیگرى آمده بودند، من به آنها توجه کردم و هر چه از من خواستند به آنها دادم، از این جهت خوشحال هستم که خداوند توفیق خدمت‏گزارى به برادران را به من عنایت فرمود.امام جواد علیه السّلام فرمود: به جان خودم سوگند سزاوار است شما خوشحال گردى، اگر کارى نکنى که بعد از این اثر این کار خوب را از بین ببرى، گفت:قربانت گردم چگونه اعمال من اثر خود را از دست مى‏دهد در حالى که من از شیعیان مخلص شما هستم.

امام فرمود: آرى صدقات و نیکى به برادران را باطل مى‏کنى، گفت: یا ابن رسول اللَّه چگونه باطل مى‏گردد، فرمود: این آیه شریفه را تلاوت کن: اى کسانى که ایمان آورده‏اید صدقات خود را با منت نهادن و آزار دادن دیگران باطل نکنید.گفت: یا ابن رسول اللَّه من بر آنها منت نگذاشتم و به آنان آزارى هم نرسانیدم، امام فرمود: خداوند نفرموده به کسانى که صدقه مى‏دهید منت نگذارید و یا آنها را اذیت نکنید، و مقصود از آن هر گونه منت و اذیت کردن مى‏باشند و تنها به آنها ارتباط ندارد  

                           ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار    ج‏1    ص : 275

ملاک در شناخت ایمان افراد

احمد بن محمد همدانى از امام جواد و او از پدرانش علیهم السّلام روایت مى‏کند که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: به کثرت نماز و روزه آنها توجه نکنید، و حج‏ها و کارهاى آنها شما را گول نزند، و بیدارى آنها در شب و تلاوت و ذکر آنها شما را فریب ندهد، بنگرید آنها راست مى‏گویند و اداء امانت مى‏کنند

                                             ایمان و کفر-ترجمه الإیمان و الکفر بحار الانوار    ج‏2   ص : 90

ارزش بالای عالمان

از امام جواد علیه السّلام نقل است که فرموده: بدرستى هر که سرپرستى یتیمان آل محمّد- همانها که از امامشان دور افتاده و در حیرت جهل غوطه‏ور و در دستان دشمنان ناصبى ما اسیرند- را بر عهده گیرد و ایشان را نجات داده و از سرگردانى برهاند، و شیاطین را با دفع وسوسه‏هایشان مغلوب سازد، و بر ناصبیان [دشمنان اهل بیت علیهم السّلام‏] توسّط حجّتهاى پروردگار و دلائل امامانشان چیره شود، مقام و منزلتش نزد خداوند به بهترین وجهى بر شخص عابد برترى و فضیلت یابد، فضیلتى بمراتب بالاتر از فضل آسمان بر زمین و عرش و کرسى و پرده‏هاى آسمان، و برترى این جماعت بر گروه عابدان همچون فضیلتى است که ماه شب بدر بر کم‏سوترین ستاره آسمان دارد.

                        احتجاج-ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 11

 






تاریخ : پنج شنبه 91/3/11 | 10:1 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.