سفارش تبلیغ
صبا

در روزهایی که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم یکی از دغدغه های طلبه وروحانیون اهل تبلیغ این است که درباره چه موضوعی صحبت کنند ؟چه کتاب هایی را باخود ببرند ؟وچگونه حرف بزنند که در مخاطبین تاثیر داشته باشد به عنوان یک طلبه وحوزوی با تجربه اندک تبلیغی نکاتی را  برای نزدیک شدن به پاسخ این سئوالات مطرح می کنم

1- درتبلیغ ایمان داشتن وباور عمیق به این اصل که هدایت گر اصلی خداوند است وواسطه اصلی این هدایت وجود مبارک حضرت ولی عصر است گره گشای بسیاری از مسائل است در واقع مبلغ نباید به خود به عنوان مرشد وهدایت گر مستقل نگاه کند بلکه سخن وعمل وارشاد خود را زیر مجموعه هدایت الهی ببیند وبداند هادی خداوند است ونهایت نقشی که  یک مبلغ دارد وسیله وابزار این هدایت بودن  است بنابراین باید خود را در شعاع هدایت الهی قرار دهیم ومثل اینه ای باشیم که تکه ای از نور خورشید را می گیرد وبازتاب می دهد ایمان به این که دلها دست خداست واوست که هدایت می کند اولا به ما آرامش می دهد که از ناتوانی خود نهراسیم و با توکل به خداوند سعی کنیم مجرای این هدایت گری باشیم ثانیا در روش سخن گفتن وبرخورد با مردم خود را به منابع اصیل وروشهایی که خداوند به کار گرفته است نزدیک سازیم

2- از جمله اموری که از فروعات نکته نخست است این که قرآن به عنوان محور کار تبلیغ می تواند قرار گیرد ،هدایت خاص خداوند در قرآن تجلی یافته است وهرچه مبلغ خود را با قران مانوس سازد وقرآن را در اارائه مباحث نقطه اتکاخود قرا دهد به کانون هدایت گری الهی نزدیک تر گشته است وهمین معنی در روش تبلیغ نیز جاری است که روشهای قرآنی بهترین روش تبلیغ است یعنی در سخن گفتن به همه ابعاد وجودی انسان توجه شود عقل وفطرت وقلب واحساس همه مورد توجه قرار گیرد واز روش تک بعدی  پرهیز شود نه تکیه صرف بر عقلیات ونه تکیه تنها بر عواطف روش قرآن نیست قران در کنار افلاتعقلون به فطره الله التی فطر الناس توجه دارد وهمین طور همان اندازه که به انذار بها داده می شود به تبشیر  توجه می شود

3- وقتی باور داشتیم که هدایتگر اصلی خداوند است و واسطه اول وحقیقی امام عصر (ع) آنگاه در کنار توکل به خداوند توسل به امام عصر در هر ارشاد وهدایت وسخنی کارساز خواهد بود مبلغ با اخلاص وتوجه می تواند خود را به ساحت وجودی حضرت حجت ،هادی عصر نزدیک کند ودر واقع تلاش کند تا قلب وزبان خود را انعکاس دهنده نور هدایت حضرت ولی عصر قرار دهد واین جاست که الهامات وامداد های معنوی حضرت می تواند در هر لحظه وهر زمان دستگیر ش باشد? بنابراین در تدارک تبلیغ در کنار مطالعه وفکر ،داشتن ارتباط خالصانه وقلب مخلصانه نسبت به حضرت ولی عصر شر ط اساسی است. صادقانه باید خواست که آن بگوییم که او می خواهد ایمان به این مطلب اضطراب این که مبادا نتواند از پس برخی شبهات وسخن ها برایم وامثال آن را برطرف می کند .

 






تاریخ : شنبه 91/4/24 | 12:36 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

 

إنّا نُحیطُ عِلْما بِاءنْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْى ءٌ مِنْ اءخْبارِکُمْ.(1)

 

فرمود: ما بر تمامى احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزى از شما نزد ما پنهان نیست .

 

سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ اءلْزَمِ السُّنَنِ وَ اءوْجَبِها.(2)

 

فرمود: سجده شکر پس از هر نماز از بهترین و ضرورى ترین سنّتها است .


إنّى لاَ مانٌ لاِ هْلِ الاْ رْضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لاِ هْلِ السَّماءِ.(3)


فرمود: به درستى که من سبب آسایش و امنیّت براى موجودات زمینى هستم ، همان طورى که ستاره ها براى اهل آسمان أمان هستند.


مااءُرْغَمَ اءنْفَ الشَّیْطانِ بِشَیْى ءٍ مِثُلِ الصَّلاةِ.(4)


فرمود: هیچ چیزى و عملى همانند نماز، بینى شیطان را به خاک ذلّت نمى مالد و او را ذلیل نمى کند.


اءکْثِرُواالدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.(5)


فرمود: براى تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبى - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.


لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّج احِدٌ کافِرٌ.(6)


فرمود: کسى با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمى کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسى مدّعى ولایت و خلافت نمى شود مگر کسى که منکر و کافر باشد.


 


1-احتجاج : ج 2، ص 497، بحارالا نوار: ج 53، ص 175


2-وسائل الشّیعة : ج 6، ص 490، ح 3، بحارالا نوار: ج 53، ص 161، ضمن ح 3


3-الدّرّة الباهرة : ص 48، س 3.


4-بحارالا نوار: ج 53، ص 182، ضمن ح 11.


5-بحارالا نوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10.


6-بحارالا نوار: ج 53، ص 179، ضمن ح 9.








تاریخ : جمعه 91/4/23 | 6:15 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

                

                                                                                                      

جمعه ها وحیرت وحرمان 

والعصر وانسان وخسران  

جمعه ها وجای خالی یک مرد

امتی گرفتارو غافل از درد

جمعه ها ویک امام وانتظار 

سالهاو غیبت فصل بهار

جمعه ها وفردهای پرادا

جازده خودرازاهل خدا

کی می آید انکه تیغ می کشد برادعا 

رسوامی کند زهد فروشان اهل ریا

 

 






تاریخ : جمعه 91/4/23 | 12:3 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

إِلَهِی قَدْ جُرْتُ عَلَی نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَیْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا

خداوندا! با مهلت و میدانی که به نفس داده‏ام، بر خویش ستم کرده‏ام، پس اگر مرا نیامرزی، پس وای بر من.

إِلَهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ أَیَّامَ حَیَاتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَمَاتِی

خدایا! همواره در طول زندگی، از لطف و احسانت‏برخوردار بوده‏ام، پس از مرگ هم، لطف خویش از من دریغ مدار

إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی‏] إِلا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی

خدایا! چگونه مایوس باشم از اینکه پس از مرگ هم نگاه لطف و احسان تو بر من خواهد بود، در حالی که در طول حیاتم، با من جز احسان و نیکی نکرده‏ای.

إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ

خدایا! کار مرا آنگونه به سامان برسان که تو سزاوار آنی (نه آن سان که من در خور آنم).

وَ عُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلَی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ

و با بزرگواریت، به من عنایت کن، بر گناهکاری که در لجه جهل خویش فرو رفته است.

إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی [إِلَهِی قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَیَ‏] إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ فَلا تَفْضَحْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی رُءُوسِ الْأَشْهَادِ

در دنیا گناهانی را بر من پوشانده‏ای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی. خدایا! چون گناهانم را پوشاندی و بر هیچ یک از بندگان شایسته‏ات فاش نساختی، بر من نیکی کردی، خدایا، پس در روز قیامت نیز رسوای خلایقم مگردان.

إِلَهِی جُودُکَ بَسَطَ أَمَلِی وَ عَفْوُکَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِی

خدایا جود و بخشش تو، دامنه آرزوهایم را گسترده است و بخشایش تو، برتر از عمل من است.

إِلَهِی فَسُرَّنِی بِلِقَائِکَ یَوْمَ تَقْضِی فِیهِ بَیْنَ عِبَادِکَ

خدایا! آن روز که میان بندگانت‏به داوری می‏پردازی، با دیدار چهره رافت‏خود، مسرورم ساز

إِلَهِی اعْتِذَارِی إِلَیْکَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِی یَا أَکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ الْمُسِیئُونَ

خدایا! پوزش‏طلبی من به درگاهت، عذرخواهی کسی است که از عذرپذیری تو بی‏نیاز نیست، پس عذرم را بپذیر، ای کریمترین بزرگواری که زشتکاران، به درگاهش عذر گناه می‏برند.

 فرازهایی از دعای شعبانیه با ترجمه استاد انصاریان



 








تاریخ : جمعه 91/4/23 | 2:5 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

 

                                                                     

1- قرآن کتاب تشریع است وطبیعت وانسان کتاب تکوین به بیان دیگر هریک از طبیعت وانسان وقرآن جلوه هایی ازوجود الهی هستند واشتراکات فراوان بین این دونوع آیات وجود دارد آیات عینی وآیات لفظی وکتبی وهمان طور که خداوند در آیات تکوین وطیبعت عناصر اصلی وارکان زمین را درخفاء وباطن قرارداده است مثل معادن وذخایر زمینی همین طور معادن معرفت الهی یعنی ائمه علیهم السلام  درظاهر به صراحت از آنها نامی نیست در خلقت انسان نیز چنین است در وجودآدمی آنچه که از اهمیت بیشتر وحیاتی تر برخوردار است در جسم آدمی ظاهر نیست مثل قلب که در ظاهر دیده نمی شود البته نشانه های آن در جسم پیداست همین طور است وجود مبارک امام که قلب قرآن است ونشانه های بسیارازآن در قرآن امده ولی  نام ایشان صراحتا مطرح نشده است واین کاملا مطابق آیات تکوین وخلقت است  اقتضای مقام وجودی ایشان نوعی درباطن بودن است مثل اقتضای روح نسبت به بدن

 

2- گویا اقتضای رحمانیت الهی بر نوعی رازداری درباره نام امامان است درواقع خداوند می دانست که بسیاری تاب تحمل ولایت امامان راندارند واز پذیرش آن سر می زنند حال اگر به صراحت تمام دراین باره سخن می گفت حجت بالغه تمام می شد وامت عاصی به سرعت مستحق عذاب می گشت وگویا رحمانیت الهی برای حتمیت وقطعیت نیافتن عذاب دنیوی رازدارانه دراین باره سخن گفته است چنان که وقتی حضرت عیسی از خداوند مائده الهی خواست خداوند فرمود بعد از نزول مائده اگر ناسپاسی کنید به عذاب سخت گرفتار می شوید

قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (مائده /114)عیسىِ مریم گفت: بارالها، اى پروردگار ما، تو بر ما از آسمان مائده‏اى فرست تا (این روز) براى ما و کسانى که پس از ما آیند روز عید مبارکى گردد و آیت و حجّتى از جانب تو براى ما باشد، و ما را روزى ده، که تو بهترین روزى دهندگانى.

قالَ اللَّهُ إِنِّی مُنَزِّلُها عَلَیْکُمْ فَمَنْ یَکْفُرْ بَعْدُ مِنْکُمْ فَإِنِّی أُعَذِّبُهُ عَذاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِنَ الْعالَمینَ (115/مائده )
خدا گفت: من آن مائده را براى شما مى‏فرستم، ولى هر که بعد از نزول مائده کافر شود وى را عذابى کنم که هیچ یک از جهانیان را چنان عذاب نکنم. 

در واقع وقتی نعمت الهی تمام واشکار می شود ناسپاسی دربرابرآن عقوبت سخت ونزدیک خواهد داشت  

3- نسبت ائمه در معارف دین مثل نسبت عدالت با سایر اوصاف الهی است همان طور که خداوند از بسیاری از اسماء خو.د در قرآن سخن گفته است از علم ،قدرت ،خلاقیت ،وغیره اما از عدالت سخنی نگفته است وآن را صراحتا به عنوان اسم وصفت نیاورده فرضا الله عادل نداریم چون عدالت به نوعی گوهر همه اسماء است ودرواقع اسماء دیگر هریک نشانه وآیت عدالت هستند همین طور است ائمه که گوهر اسماء عینی الهی هستند وسایر اسماء در نسبت ّا آنها فهمیده می شوند.








تاریخ : پنج شنبه 91/4/22 | 12:23 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.