یکی از شئونات و لوازم عصر مدرن معنویت سوزی آن است معنویت یعنی ایمان به غیب وارتباط واتصال باغیب وآنچه که دربعداز رنساس غرب به تدریج انکار شده اصل غیب واعتقاد به آن است غرب درانکار معنویت غیب مدار  از جهت علمی وعملی روش ها وشیوه های مختلفی را رفته است

از ترویج شکاکیت شبه فلسفی تا تبلیغ وغلودر علم تجربی وحسی تاتقلیل دادن انسان وساحت وجودی اودر روانشناسی وعلوم انسانی خوددرحد حیوان هوشمند وتا جایگزین کردن تکنولوژی ودستاوردهایش به جای پایه ها ومایه های ایمان به غیب

واین آخری از همه موارد قبل معنویت سوزتر وایمان کش تر از آب درآمده است امروز بسیاری از مردمان به خاطر انس وشیفتگی وایمان واعتماد واحتیاجی که درزندگی خود به تکنولوژی پیداکرده اند خواسته یا ناخواسته آن را جایگزین اتصال به غیب نموده اند

 وغرب دراین شعبده بازی ماهرانه توانسته دل ودین بسیاری را برباید ونوعی استغناء کاذب به انسان ترزیق کند تا نیاز به غیب وباطن وماوراء را با تکنیک وتکنولوژی وجادوی جدید تامین کند وچشم ودل ظاهربین انسان جدید نیز به این امر ایمان آورده است

انسان جدید چنین می پندارد که چون تکنیک وابزار جدید می تواند جواب پرسش های اورا بدهد دیگر نیازی به معنویت ودین ندارد فکر می کند به اندازه خوداز غیب با خبر است اوغیب را درحد حیات حیوانی خود جستجو می کند

واین غیب را البته تکنولوژی برایش درحد شهود آورده است انسان جدید تحت تعلیم غربی غیب خودرا نهایت تشخیص فلان بیماری جسمی خود یا اطلاع از آب وهوادر چند روز آینده ویا ارتباط گرفتن با رفیق وفردی از راه دور وغایب از منظر ویا دیدن تصویر مناظری که به عیان ندیده وامثال آن می داند

واین هارا همه تکنولوژی درقالب  آزمایشگاههای مجهز و تلفن وتلویزیون واینترنت وماهواره وامثال آن برایش فراهم می کند درواقع انسان جدید ابتدا در خواسته ونیازش دچار توهم واشتباه می شود وهمه نیاز خودرا در سطح می بیند ومی خواهد وسپس در ارضای نیاز هم دچار توهم دیگری می شود وبه جای واقعیت وحقیقت به مجاز قانع می شود

درواقع می شود گفت دنیای غرب درپناه تکنولوژی انسان متناسب باآن تربیت می کند وچنین انسانی که سحر زمان در جان او جا گرفته است دچار نوعی کرختی ورخوت وتنزل همت پنهان است فطرت خودرا گم کرده است

ودرفضای وهم وخیال تنفس می کند لذا عجیب نیست اگر می شنویم زن وشوهری فرزند خردسال خودرا به بهای خرید گوشی تلفن همراه به فروش می گذارند برای انسان جدید ابزار واسباب اصالت یافته وخودرا وزندگی خودرا با این اسباب معنا می کند اسبابی که هرچه پیشرفته باشند از حد شی بودن فراتر نمی روند

واگر بگوییم انسان جدید در پرستش اشیاء خودرا از حد انسانی وحتی حیوانی تنزل داده وبه حد جمادی نزدیک ساخته است به گزاف نگفته ایم وفاجعه معنویت ومعنا ستیزی دراین جا آشکار می شود که انسان درارای روح ملکوتی در تخدیر تکنولوژی نه تنها روح انسانی خودرا می بازد که اساس روح که جوهره حیات اوست را ازدست می دهد

 وتبدیل به شی می شود وخودرا جزیی از جهان تکونولوژی می پندارد درحد ماشینی پیشرفته وابزاری هوشمند وخسران عظیم هم درهمین است واگر سقوط انسان گذشته در پرستش بت وجمادات بود هبوط انسان جدید در جماد شدن خوداوست .






تاریخ : دوشنبه 92/9/4 | 7:53 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.