از جمله عهدهاو وصایای الهی که به تصریح قرآن خداوند متعال با انبیاء عظام نمود وحدت دینی و عدم تفرق در آن است دراین عهد اصل وحدت بین انسانها در سایه دین وانبیاء الهی مطرح است
قرآن همه ادیان آسمانی را دارای روح واحد معرفی می کند و می فرماید ما وصیت کردیم که دردین تفرقه وتفرق نکنید
(شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى وَ عیسى أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ)( 131/ نساء)
برایتان از دین همان را تشریع کرد که نوح را بدان توصیه فرمود، و آنچه ما به تو وحى کردیم و به ابراهیم و موسى و عیسى توصیه نمودیم این بود که دین را بپا بدارید، و در آن تفرقه نیندازید. )
درآیه کلمه وصیت آمده اما عهد و وصیت به یک معنا به کار می روند (العهد: الوصیة بشیء العین /ج1/ص /102)بنابراین از جمله عهدهای الهی متفرق نشدن دردین داری است
و وحدت در دین وعدم تفرق درآن عهد ووصیتی به انبیاء گذشته وپیامبر خاتم واز طریق ایشان با پیروانشان صورت گرفته است و این موضوع از نکات بسیار مهمی است که قرآن برآن انگشت نهاده وعهد اولیه را وحدت دینی برشمرده است
وبرخلاف تصور رایج که تعدد اانبیاء را از علل تفرقه واختلاف دانسته می شود قرآن تعدد انبیاء را به خاطر وحدت روح و درامتداد هم بودن پیام ایشان و همچنین عهد خداوند باانبیاء در اتحاد ، مساله ای وحدت آفرین می داند نه تفرقه افکن
حال سئوالی که مطرح می شود این که با اختلافات در دستورات واعتقادات ادیان چه باید کرد ؟به هرحال درهمین ادیان ابراهیمی اختلاف در احکام واصول وجوددارد ؟درجواب می گوییم ادیان توحیدی یک حقیقت دارند ویک واقعیت، حقیقت یعنی آنچه که باید باشد وحق است و واقعیت آنچه که هست ولی لزوما حق نیست .
به بیان دیگر حقیقت همان گوهر خالص وناب هردین است که از طرف خداوند بر پیامبر یک دین نازل شده و واقعیت آنچه که امروز به نام فرضا مسیحیت ویا یهودیت واسلام شناخته می شود بنابراین در مرحله اول بین این دو باید تفکیک قائل شد
و حقیقت ادیان توحیدی باهم تضاد واختلاف ماهوی ندارند واختلاف در ادیان موجود و دست کاری شده از ناحیه بشر است البته درحقیقت ادیان توحیدی ممکن است دربرخی احکام به خاطر اقتضائات زمان تفاوتهایی باشد اما اصولی چون معاد وتوحید ونبوت وهمین طور فروعی چون نماز وزکات درهمه ادیان الهی یکی است
واز آن جا که اختلاف از جهل ناشی می شود نه علم وادیان آسمانی همگی تجلی علم الهی هستند تضادی واختلافی ندارند بلکه وقتی این علم باجهل بشر مخلوط می شود تفرقه ایجاد می شود ومنشااختلاف جهل بشر است نه دین وعلم الهی که فرمود
(وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ )(شوری /14) (در دین تفرقه نکردند مگر بعد از آنکه به حقانیت دین یقین داشتند، و حسدى که به یکدیگر مىورزیدند وادارشان کرد تفرقه کنند، )
واگر سلسله زمانی انبیاء رعایت شود وفردی که امروز می خواهد تازه ایمان آورد به همه انبیاء الهی از آدم ونوح تا ابراهیم وموسی وعیسی وتا حضرت محمد (ص) مومن بشود وادیان این هارا درطول هم ببیند دچار هیچ گونه تفرقه واختلاف نخواهد شد
مشکل از آنجا آغاز می شود که بخواهیم دست به گزینش بزنیم وبرخی از پیامبران الهی را بپذیریم وبرخی را رد کنیم موضوعی که درقرآن مورد تقبیح قرار گرفته ومومن واقعی کسی شمرده شده که به همه انبیاء الهی ایمان دارد
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسى وَ عیسى وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (136بقره )
بگوئید به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل شده و به آنچه به موسى و عیسى دادند و به آنچه انبیاء از ناحیه پروردگارشان داده شدند، و خلاصه به همه اینها ایمان داریم و میانه این پیغمبر و آن پیغمبر فرق نمىگذاریم و ما در برابر خدا تسلیم هستیم)
بنابراین اولا پیمان خداوند واقتضای ذاتی ادیان الهی این است که با ایمان به آنها مردم از تفرق رها می شوند نه این که دچار تفرقه شوند اما شرط مهم موضوع آن است که ایمان کامل وهمه جانبه باشد نه ایمان به بعض وانکار بعض دیگر
و وقتی این ایمان شامل همه انبیاء وادیان الهی شد هر پیامبر ودینی در زمان خود حجت و هر دین ون بی بعدی مکمل دین سابق خواهد شد وانسان آخر الزمان هم به همه انبیاء مومن خواهد بود والبته در شریعت وعمل به آنکه کاملتر است وادامه وتکامل یافته ادیان قبلی است ملتزم می شود که احکام اسلام است
بنابراین معنای صحیح قبول کثرت و پلورالیسم مثبت مورد تایید قرآن کثرت درعین وحدت است نه کثرت با لحاظ کثرت، انسان امروز می تواند هم ملتزم به پلورالیسم باشد وهم دیندار اما نه پلورالسم تکه تکه شده بلکه پلورالیسم متکامل وهمه شمول
لذا فردی که محققانه به اسلام ایمان می آورد خودرا مومن به دین موسی (ع) وعیسی (ع) ومحمد(ص) وسایر انبیاء می داند ونه تنها به انبیاء الهی ایمان دارد بلکه شان وقداست آنهارا با الهام از قرآن به درستی رعایت می کند
وقرآن نه تنها ایمان به انبیاء گذشته را تبلیغ می کند وبلکه شخصیت حقیقی وپاک ومقدس ونورانی انبیاء واولیاء ادیان الهی را احیاء می کند وغبارهایی که به نام دین بر چهره مطهر ایشان نشانده اند را می زداید
و قرآن است که مریم مقدس واقعی و عیسی روح الله حقیقی و یوسف و سلیمان پاک و معصوم را به درستی می نشاند و مومن حقیقی به اسلام در پرتو قرآن هم ایمان به همه انبیاء دارد هم مهم تر از آن این ایمان بادید مصلحانه واصلاح گر خرافات وکج اندیشی هاو ظلم و جفاهایی که درتخریب شخصیت انبیاء گذشته شده راکنار می زند.
poloralesm Koran
Hdhav divine Will and Testament of the Holy Qur"an affirms the unity of God with the great prophets and religious segregation in its lack of unity among the people in the Old Testament in the light of God"s religion is considered Vanbya’
The Quran has all the Divine Spirit introduces the unit and stated that we were advised not to Drdyn division Vtfrq
( Sharia al Lkm my executor to us and we Nvha and click Alzy Vhyna Vsyna Abraham , Moses, Jesus and having it assigned Qymva al la Ttfrqva party ) ( 131 / NESA )
)
But the word element wills and wills Testament are used in a sense ( Alhd : make Alvsyh paced eyes / f 1 / p / 102 ) so as not to disperse the divine Hdhay There is Drdyn
Fragmentation and lack of unity in religion which the Prophet Testament prophets Vvsyty to seal his followers have been carried through , and this further highlights the important points that the Qur"an has been recognized as Vhd of religious unity
Vbrkhlaf common belief that the cause of Aanbya’ frequency division multiple Prophets Quran Vakhtlaf is known for its spirit of unity and togetherness along with his message of God"s covenant Baanbya’ and unity , a unifying it knows neither division
Now the question arises that differences in religious beliefs instructions What to do the same Abrahamic religions , however , there are differences in the provisions and principles ? Response say monotheistic religions have one truth and one reality is the fact that to be right what it is, but not necessarily right .
And in fact contradict each other monotheistic religions have substantial Vakhtlaf Vakhtlaf existing religions and manipulation of human area monotheistic religions , but in fact some orders may be different but the principles are the time requirements for the resurrection Vtvhyd Vnbvt as well as the Prayer Vzkat branches in all divine religions one is
From there , the difference is due to ignorance , not knowledge of the celestial realm are all manifest Divine knowledge no contradiction Vakhtlafy but when the science is mixed human Bajhl divide is not religion, science Vmnshaakhtlaf human ignorance of God that he
( And we Tfrqva Ella I -Alam Ja’hm Bghya Bynhm us ) ( SALT / 14 ) ( in religion did not divide until after a certain religion were true , and Hsdy to whom he boarded another division , they )
The problem starts when you want to let a selection and some prophets and some refuse to accept something that we condemn located Drqran Vmvmn Nobody considered that all the prophets of God have faith
Billah and Alina Amna us and we Qvlva Soaring Soaring to Abraham and Ishmael and Isaac and Jacob and Moses and Jesus , and we Alasbat and we Othee Othee Alnbyvn I Mnhm Rbhm La Nfrq between unit and crush Nhn Mslmvn ( Baqara 136 )
Tell us what Allah and what was revealed to Abraham and Ishmael and Isaac and Jacob and the tribes, and what was revealed to Moses and Jesus , and the Prophets from their Lord what they were , and they all believe in the Summary the median of the prophet and the prophet , and we do not care we submit to Allah )
When the faith of all the prophets were divine realm Vdyny every prophet in his own time without any further proof and every religion will supplement the old religion of all the prophets faithful humans will be the end of the course in the law of action is more complete Vadamh religions have Vtkaml Islam is bound to be similar to previous
The true meaning of diversity and pluralism, accepting diversity positively confirm Quran is not the same unity in diversity and plurality , man today can both also be committed to religious pluralism , but rather torn Plvralsm pluralism evolve Vhmh inclusion
So the person who researched the religion of Islam believes its faithful Moses Vysy Imam Mohammad ( pbuh ) and other prophets prophets of God knows not only their faith, but Vqdast them inspired by the Qur"an correctly , observing that
Vqran not only promotes the belief in the Prophets, Prophets Vavlya’ Vnvrany Vmqds Vpak Vblk·h true personality will regenerate religions in the name of religion Vghbarhayy holy figures they have positioned it eliminates
Vkj policy of oppression and Jfahayy Howe Drtkhryb personality that does Raknar previous prophets