درنوشته قبل به عقیم وعلیل بودن علم جدید حتی در ادعای قدرتمند ساختن انسان با اشاره به برخی نشانه های آن پرداختیم درادامه بحث به برخی از دلائل این ناتوانی و ناکامی می پردازیم
1-اولین ومهم ترین دلیل ناکامی علم جدید بریده بودن آن از ایمان وسکولاربودن علم است علمی که فارغ از وجود معنا وغیب وخداوند به کشف واختراع می پردازد وتعریف او از طبیعت وانسان تعریفی تک بعدی وناقص وابتر است
روشن است که نتایج لازم ومفید را درحیات بشری به بار نخواهد آورد علم اگر حتی خودرا مکلف به کشف حقیقت نداند ودرپی قدرت ورفاه بشرباشد باید شناخت درستی از بشر ومنابع دراختیار او چون طبیعت داشته باشد
به بیان دیگر علوم تجربی بر شناخت های کلی واولی درباره انسان وطبیعت باید متکی باشد وتازمانی که این شناخت های مبنایی صرفا مادی وتک ساحتی است نتایج هم تک بعدی ویک جانبه است وعلم به جای رشد تورم خواهد داشت
وبه جای تکامل حقیقی به رشد کاریکاتوری روی خواهد آورد این بدان می ماند که در کشف دارویی آن آثار آن دارو بر سایر قسمت های بدن نادیده گرفته شود ودرنتجه محصول کار اگر دردی را درمان کند دردهای دیگری را تولید خواهد کرد وضعیتی که به نوعی درتمام ساحات علم جدید به نوعی جاری است
2-دومین معضل وعلت ناتوانی علم جدید به تکیه افراطی بر تجربه وحس وعقل جزیی ونادیده گرفتن عقل کلی در روش های تحقیق باز می گردد علوم جدید که برروش تجربی متکی هستند نه تنها از دین وایمان بریده افتاده بلکه اعتنای چندانی به پیش فرض ها ومبانی کلی عقلی نیز ندارد
وخودرا از هدایت عقل فلسفی نیز محروم ساخته است مراد از عقل کلی وفلسقی عقلی است که از بالا ناظر بر کار عقل جزیی است وتاثیر وتاثرات عمل او و تعامل اورا با سایر اجزاء وساحات انسانی مورد برررسی قرار می دهد
درواقع از اتفاقات نامیمونی که در دوره جدید رخ داد تفکیک وجداسازی افراطی شاخه های مختلف علم وفلسفه از هم بود که درنظر وعمل رخ داد درنظر تحقیقات تجربی خودرا مقید به نگاه ونظر به سایر رشته ها نمی داند درعمل هم عالمان ومحققان تجربی هم اطلاع واشرافی بر مبانی فلسفی وعلوم انسانی ندارند
واین تفکیک وجداسازی که به اسم تخصص گرایی رخ داده باعث شده که هر رشته ای راه خودرا برود وانسانی که از مجموعه دستاوردهای تجربی وانسانی وفلسفی می خواهد بهره گیرد ودارای روح وشخصیت واحد است دچار تناقض وتضاد خواهد شد
چراکه رابطه محصولات علم تجربی با داده های علوم انسانی وفلسفی مشخص نیست و هر رشته ساز خودرا می زند واز دلائل پریشانی وپارگی شخصیت انسان جدید همین است که جان او با تضادها وتناقض ها وتکثرهابدون اتکابر محور وحدتی درگیر است
3-سومین مشکل علم جدید درعدم توجه به عقل عملی واخلاق است گفتیم که علم جدید بر حس وتجربه وعقل جزیی متکی است واز ایمان و عقل کلی منفک است حال اضافه می کنیم علاوه بر این ها ازعقل عملی نیز به دور افتاده ورابطه علم واخلاق وعقل عملی نیز روشن نیست وعلم تجربی اساسا توجهی به حکمت عملی ندارد
مراد از عقل عملی وحکمت عملی که محور اخلاق هستند عقلی است که متکفل انگیزه واراده درانسان است وعلم نظری را که محصول عقل جزیی است در قسمت انگیزه و اراده وارد کرده وعلم رادر جان فرد جریان می دهد
ونادیده گرفتن عقل عملی باعث شده است که عالمان علم تجربی علم در جان خودآنهارسوخ نکند تاچه رسد به رسوخ درجان دیگران واین موضوع دو اثر نامبارک دارد اول این که گرچه علم نظری هست اما اعمال جاهلانه است وعالمان ومتخصصان به شدت مادی گرا وسود محور هستند وبا علمشان بیشتر تجارت می کنند
دوم علم وعالم تجربی در کاربرد علم نیز به شدت متکی به ابزار است ودرنبود وسایل عالمان تجربی کارایی ندارند وکوچکترین کار وکشف درد وعلتی باید برانواع آزمایشات وبهره گیری از تکنیک باشد درحالی که عالمان علوم تجربی در گذشته به دلیل رسوخ علم درجانشان نیاز چندانی به ابزار نداشتند
ودرهمین زمینه می توان به جدا شدن علم وعالمان از امداد والهام الهی نیز اشاره کردکه ندیدن نقش هدایت گری الهی در عمل وبه کار گیری علوم باعث محرومیت عالمان جدید از منبع لایزال امداد والهام الهی نیز شده است
Ills Nakami new flag
Writings before Vlyl sterility of modern science , even in a strong claim to the man pointed to some signs discussed later , we will discuss some of the reasons for this inability and failure
1 - The first and most important reason for failure of modern science to be cut free from the belief that there Vskvlarbvdn science scientific sense God Vghyb Vakhtra tries to discover the nature of humans , he defined one-dimensional definition is Vnaqs Vabtr
It is clear that the results will not be useful to the human Drhyat science if its even required to know the truth Vdrpy power Bshrbashd welfare must understand the nature of human resources, provided he is
In other words, experimental sciences, general knowledge about human nature Vavly Vtazmany should be based on the fundamental understanding of the results of the purely material realm Vtk is one-dimensional and one -way inflation will be a science instead of
the new science is an ongoing
2 - the second leading cause of disability dilemma of modern science to rely on experienced extreme Vhs Vql Vnadydh taking part in the general sense of the research method returns a new science experiment Brrvsh rely not only been detached from religion , but ignores much of the premises Vayman fundamentals total the reason is
Vkhvdra the direction of philosophical wisdom deprived of the means of Intellect Vflsqy rational observer that the above work is part of the reason Vtasrat effects of his action and interaction of human Vsahat him with the other components are examined
In fact, the unfortunate events that occurred in the new era of extreme Vjdasazy separated branches of science Philosophy of empirical studies that consider themselves bound to consider and act occurred at Vnzr practice time scholars in other disciplines do not know experimental researchers also know the basics Vashrafy humanities are philosophical
3 - The third problem with modern science and ethics on practical reason is due Drdm said that modern science is based on sense experience Vql component is separated from the general faith and reason had to add in addition to these practical Azql remote relation to the science and ethics of practical Vql It is not clear empirical science is essentially concerned with the practical wisdom
Vnadydh taking practical reason has caused scholars Empirical science is not science at John Khvdanharsvkh how this issue seems to permeate Darjan other two are inauspicious first theory is that although it is ignorant actions of the severity of professionals Valman knowledge with material oriented axis profitability most businesses do
Vdrhmyn Valman science field can be separated from the divine point of relief Valham observational Gary divine guidance in practice and seeing the result of applying the new reality of exclusion and eternal source of divine aid is Valham