سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منشور روحانیت پیام مهم وتاریخی حضرت امام خطاب به روحانیون بود که در اواخر عمر شریفشان در اسفند 67صادرشد این پیام پرمحتوای امام اختصاص به آن زمان نداشت

واصول وامهاتی درآن مطرح شده است که برای همیشه خط مشی ومرامنامه روحانیت اصیل وانقلابی را ترسیم نموده است.

 وامروز نسل جوان خصوصا جواانان حوزه که امام رادرک نکرده اند باید با تامل در سطر سطر این پیام  درس بصیرت  بگیرند و با توجه به بینات این منشور  به شناخت صحیح از خط انقلاب و نقش وجایگاه روحانیت مبارز واصیل برسند .

دراین نوشته به بخش هایی از این پیام تاریخی وبه نکات مهمی  که حضرت امام به آن توجه داشتند وروحانیون را نسبت به آگاهی  به آنها توصیه فرمودند می پردازیم

1- نقش بی نظیر علماء و روحانیون

در بخش نخست این پیام امام در واکنش به برخی ادعاهای روشنفکرمابانه که به دنبال  تضعیف جایگاه فقه و فقیهان وعالمان علوم اهل بیت علهم السلام هستند به دفاع از جایگاه والاونقش ویژه عالمان راستین  درطول تاریخ می پردازد

حضرت امام خط فقاهت وعلم متصل به کانون اهل بیت را درطول تاریخ  نجات بخش علمی وعملی مسلمانان  می داند وبا اشاره به تلاش عالمان راستین در دو بعد علمی ومبارزاتی  این مجاهدت ها را مایه بقاء وحفظ کیان اسلام وکشور ومردم می دانند.

و تلاش علمی وخالصانه این قشررا برای فهم دقیق ودرست معارف الهی و حفظ دین ناب محمدی (ص) بزرگ وستودنی واستثنایی برمی شمرد ومی فرماید :

(اگر فقهاى عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به خورد توده‏ها داده بودند. جمع‏آورى و نگهدارى علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار

و سنت و سیره معصومین ـ علیهم السلام ـ و ثبت و تبویب و تنقیح آنان در شرایطى که امکانات بسیار کم بوده است

 و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همه امکانات خود را به کار مى‏گرفتند، کار آسانى نبوده است )

و همچنین  روحانیت اصیل را پیشگامان جهاد ومبارزه با ظلم وظالمان وطرفداری از مستضعفان وضعیفان می داند ومی فرماید :

( در هر نهضت و انقلاب الهى و مردمى، علماى اسلام اولین کسانى بوده‏اند که بر تارک جبین شان خون و شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمى ـ اسلامى را سراغ کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده‏اند

و بر بالاى دار نرفته‏اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرشهاى حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ )

2- خطر تحجر ومتحجران

حضرت امام دربخش بعدی پیام خود به نقطه مقابل روشنفکری یعنی تحجر می پردازد وبا اشاره به دشمنی ومخالفت این ایده با روش ومنش روحانیت اصیل ومردمی ودردمند و با توجه دادن روحانیون به نقشه های دشمنان ،متحجران را ابزار دست دشمنان برای مقابله با روحانیت اصیل  ومردمی می دانند 

 ایشان به اندازه ای درباره خطر متحجران حساس هستند که دراین پیام برای آگاهی بخش به نسل ها حتی وارد نقل عینی شواهد تاریخی می شوند  و در توصیف متحجران آنان را مخالفان دیروز انقلاب و کارهای آنهارا بدتر وشکننده تر از موانع دیگر مبارزه برمی شمرند  .

(در شروع مبارزات اسلامى اگر مى‏خواستى بگویى شاه خائن است، بلافاصله جواب مى‏شنیدى که شاه شیعه است! عده‏اى مقدس نماى واپسگرا همه چیز را حرام مى‏دانستند و هیچ‏کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.

 خون دلى که پدر پیرتان از این دسته  متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهاى دیگران نخورده است)

ونکته در خور تامل این که حضرت امام در ادامه با اشاره به این که متحجران مخالف مبارزه دیروز، امروز رنگ عوض کرده وبه گونه ای دیگر سخن می گویند  ومخالفان ورود درسیاست، سیاست باز زمان شده اند

  با بینش عمیق وسیاس وعارفانه خود لایه های پنهانی وسالوس نمایی این جریان را آشکار می کند و به روحانیون جوان چنین هشدار می دهند .

(طلاب جوان باید بدانند که پرونده  تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس‏مآبى و دین فروشى عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند )

آن امام حکیم وباطن بین با اشاره به فرصت طلبی متحجران رنگ عوض کرده به  روش  ومنش سیاست ورزی آنها  اشاره کرده وتهمت زنی به مبارزان اصیل را شیوه ومرام آنها می داند.

( دسته‏اى دیگر از روحانى نماهایى که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مى‏دانستند و سر به آستانه دربار مى‏ساییدند

، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند)*

و حضرت ایشان از چهره متظاهر و ریاکار وفرصت طلب متحجران این گونه پرده برمی دارد.

(دیروز «حجتیه‏اى»ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه  مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نیمه  شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شده‏اند! )

این بیانات حکیمانه وهوشمندانه حضرت امام ونشان دادن چهره رفاه طلب ومبارزه گریز دیروز وانقلابی نمایی امروز متحجران از نکات قابل تامل برای همه خصوصا روحانیون جوان عزیز است

تا درشناخت انقلابیون اصیل از انقلابی نمایان فرصت طلب به اشتباه نیفتند.

.






تاریخ : جمعه 92/12/16 | 5:24 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.