سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در شب های محرم به توفیق الهی سعی می کنیم هرشب یک سئوال درباره قیام امام حسین علیه السلام طرح کرده وبه پاسخ آن بپردازیم وامشب اولین سئوال را با جواب آن مورد بحث قرار می دهیم

سئوال ،چرا امام حسین همراه خود اهل بیت وزنان وکودکان خانواده خودرا به کربلا برد با آن که طبق تحلیل سیاسی وفراتر ازآن علم امامت شهادت امام حسین درکربلا پیش بینی می شد ؟

پاسخ

خود امام حسین علیه السلام به این سئوال جوابی اجمالی داده اند در زمانی  که حضرت از مدینه خارج می شد برخی از اصحاب گفتند دراین سفر خانواده ات را نبر که حضرت در یک جمله کوتاه پر رمزو راز فرمود:

(خداوند چنین خواسته ومقدر فرمود ه است که  این ها هم همراه من باشند ومن شهیدشوم واین ها اسیر )(کتاب آهی سوزان برمزار شهیدان ترجمه لهوف ص65)

اما صاحب نظران در تحلیل بیان مطرح شده و تعیین حکمت این مشیت الهی بیشتر به دو مطلب اشاره  کرده اند  اول این که شاید به خاطر  احساس خطر برای خانواده بود  که اگر در مدینه می مانند وامام به کوفه می رفتند خطری از جانب حکومت اهل بیت را تهدید می کرد

وحضرت تازنده بودند می خواستند اهل بیت درکنارشان باشد وازاین بابت آسوده خاطر باشند (مطرح شده ازجانب برخی مورخان )

دلیل دومی که برخی  گفته اند ایناست که بودن خانواده وخصوصا کسانی چون حضرت زینب علیها سلام باعث شد که حرکت امام با افشاگریهای ایشان ناقص نماند

وبه نوعی بعد از شهادت آقا اباعبد لله قیام ومبارزه جدیدی به دوش خانواده امام بود که با افشاگری مانع از هدر رفتن خون سید الشهداء شوند

(دلیل شهید مطهری در حماسه حسینی ج 17 مجموعه آثارص 398 )

دودلیل مطرح شده جنبه سیاسی واجتماعی دارد وبا این نگاه مطرح شده است

 به نظر می رسد علاوه بر دودلیل مطرح شده دلایل دیگر نیز در تحلیل حکمت این همراهی وجود داشت

و دلیل سوم دلیلی تربیتی است  وآن اینکه امام با همراه ساختن اهل بیت با خود  هدفی فراتر از زمان خود را تعقیب می کرد

وحضرت به وسیله همراه کردن اهل بیت با خود همراه ساختن خانه ها وخانواده ها را تا ابد با این قیام وحرکت انسان ساز وجامعه ساز تعقیب می نمود

می دانیم که یک پیام ویک سخن ونظرومکتب  زمانی عمق وگستره می یابد که تا درون خانه برود وکوچک وبزرگ به درک مشترک از یک آرمان برسند

 وحضرت سید الشهداء با همراه ساختن اهل بیت در این سفر سرخ در واقع زمینه لازم را برای ارتباط گرفتن همه بشریت از هر سن وجنس با حماسه را فراهم ساخت

لذاست که می بینیم وقتی قصه پر حماسه کربلا مطرح می شود چون از هر گروه وجنسی از اجتماع به نوعی در این حماسه حضور دارند مخاطبان وعلاقمندان آن هم از همه افراد هستند

هرکسی در مکتب عاشوراء الگوی عینی خود را می یابد وحس همراهی وهمدلی با اورا دارد جوان خود را درآینه علی اکبر می بیند نوجوان قاسم را الگوی خود می داند زنان زینب وسکینه راشمع راه خود می بیند و قس علی هذا

دلیل چهارم  بازگشت به اجرای تام وتمام حکمی از احکام الهی دارد از آنجا که مبنای حرکت امام امربه معروف ونهی از منکر است وطبق صریح قرآن امربه معروف ونهی ازمنکر وظیفه همگانی است وزن ومرد در آن سهیم هستند (آیه 71 سوره توبه )

بنابراین امام برای احیای کامل این اصل حیات بخش وارائه الگوی جامع خانواده را نیز با خود همراه می سازدتا تعلیم دهد که دراجرای امربه معروف ونهی ازمنکر همه زن ومرد وظیفه دارند

ودلیل پنجم که به نظر می رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته والبته اهمیت ویژه دارد دلیل معرفتی است به این معنا که حضرت دراین همراهی می خواست اهل بیت را به جامعه عصر خود وعصرهای بعد بشناساند

اهل بیت را قرآن مطرح کرده است وبر قداست وعظمت ومرجع و محور بودن آن تاکید نموده است

اما دو موضوع بعداز رحلت پیامبر این اصل را تحت الشعاع قرار داد اول تفسیر نادرست از اهل بیت ومحور قرار دادن زنان پیامبر به عنوان اهل بیت  دوم برجسته نمودن صحابه وعلم کردن آن در مقابل اهل بیت است

وتاریخ گواه است با آنکه طبق تعیین صریح از جانب پیامبر در مصداق اهل بیت که حضرت فاطمه وهمسر مکرم وفرزندان او را محور اهل بیت شناساندند امااین اهل بیت بعد مورد جفا وبه نوعی مورد انکار قرار گرفت

لذا در زمان امام حسن وامام حسین رجوع مردم برای اخذ معارف دینی به اهل بیت بسیار اندک است ومرجع اصحاب هستند نه اهل بیت

وامام حسین دراین همراهی می خواست اهل بیت حقیقی را بشناساند والبته این نتیجه هم داد ودر زمان ائمه بعد از امام حسین می بینیم مردم برای اخد علم ومعرفت سراغ اهل بیت می روند

بنابراین در مجموع میشود حداقل  پنج دلیل و حکمت را در همراه ساختن اهل بیت از جانب امام بیان نمود که دودلیل صبغه سیاسی واجتماعی دارند وسه دلیل جنبه تربیتی وتعلیمی ومعرفتی دارند


 

 

 






تاریخ : یکشنبه 93/8/4 | 2:22 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.