سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلسله مباحث عمل صالح مدتی به تاخیر افتاد که بااین نوشته ادامه آن را پی می گیریم،ازجمله ویژگی های عمل صالح دارا بودن وصف هدایت گری است

اساس هدایت دردست خداوند متعال است واوست  که بالذات هدایت می کند اما بالعرض این هدایت گری را در  افراد و ابزار ویا اوصافی قرار داده است مثل هدایت گری پیامبران ،امامان ،عقل ،فطرت وکتب آسمانی

درکنار این منابع هدایت دومنبع دیگر در درون هر فرد وجامعه برای هدایت گری تعبیه شده یکی ایمان که فرمود  :یهدیهم ربهم بایمانهم  پروردگارشان به وسیله ایمانشان آنان را هدایت می کند (9/یونس)

ودیگری عمل صالح است وعمل صالح نقش هدایتگری دارد دلیل قرآنی آن هم این آیه شریفه است

که فرمود :انی غفار لمن تاب وآمن و عمل صالحا ثم اهتدی ،من آمرزنده کسی هستم که توبه کرد وایمان آورد وسپس هدایت شد، طه /82

در آیه شریفه هدایت پس از عمل صالح ومتفرع بر آن ذکر شده که میرساندعمل صالح هدایتگر است

همچنین در آیه دیگر گمراهی را با عمل کافر پیوندداد وفرمود الذین کفروا و صدوعن سبیل الله اضل اعمالهم ،

کسانی که کافر شدندو مردم را ازراه خدا باز داشتند خداوند اعمالشان را گمراه می کند ،محمد/1

دراین آیه به وصف گمراهی عمل کافر پرداخته شده که می رساند در نقطه مقابل آن عمل مومن هدایت بخش است و هدایت گری عمل به این معناست که هر عمل صالح چراغی میشود برای مومن در تشخیص راه وعمل صحیح

وانسان مومن همان طور که با ارتباط گیری با انبیاء وامامان به راه هدایت می شود همین طور هر عمل صالحی که انجام می دهد خود این عمل اورا به راه و عمل صالح دیگر رهنمون می سازد واین  هدایت گری از چندجهت وبه چند دلیل قابل تبیین است

یکی طبق قانون کلی همراهی وتناسب که در کل هستی وجود دارد و هر فکر یا عملی میل به هم سنخ خود دارد و  اشتراکات اعمال  آنهارا باهم مرتبط می سازد چه درطرف خیر چه شر

لذا در روایت آمده فرضا دروغ کلید شرهاست یعنی با گفتن دروغ انسان خودبه خود وارد وادی و سرزمین شر میشود در چهت خیر نیزاین گونه است که عمل صالح انسان را وارد مملکت صلاح می کند

وقتی انسان وارد شد آن گاه خیر وصلاح های دیگررا نیزمی بیند ومی شناسد وبه خاطر آن ارتباط ارگانیک بین اعمال همجنس هر عملی طالب عمل هم سنخ خود خواهدبود وجویای آن وعمل صالح صالح دیگری را خواهدیافت

لذا این که در روایات تاکید بر تسریع به انجام عمل صالح ومقدم کردن اعمال صالح به  ویژه مثل نماز یا صدقه صبحگاهی شده

ودر آداب سنتی نیز داریم که همه در آغاز روز یا آغاز بناگذاری یک کار مهم مثل ازدواج وامثال آن می کوشندبا خیر وصلاح شروع کنند

از همین روست که انسان با هر چیز آغاز نمود به دنبالش متناسب با آن را دنبال خواهدکرد چه خیرباشد چه شر ولذا بدرستی وحکمت گذشتگان ما بر آغاز اعمال خود دقت وتوجه داشتند

جهت دیگری که عمل صالح هدایت به عمل صالح دیگر می کند بازگشت به ذات صلاح طلبی عمل صالح است قبل گفته شد که عمل صالح از ریشه صلح وصفاست بنابراین نتیجه آن نیزصلح وصلاح خواهد بود

جهت سوم هدایت گری عمل صالح ارتباط آن با ایمان وبه نوعی ایمان سازی عمل صالح است ایمانی که طبق صریح آیه ای که مورد اشاره قرار گرفت هادی انسان است

بنابراین ازآنجا که عمل اثر ایمانی دارد وعمل صالح ایمان متناسب با خودرا به بار می آورد وایمان هدایتگر شخص است لذا عمل صالح نیز نقش تعیین کننده در هدایت دارد

واین که در عاشورا برخی افراد از جمله فردی مسیحی و دوتن ازخوارج وفردی که مشهور به عثمانی بود یعنی زهیر ،علیرغم مشکل ایمانی وعدم اعتقادجدی اولی به امام توانستند هدایت یابند وبه خیل یاران سیدالشهدا بپیوندند

و در زمره شهداء قرار گیرند گویی بازگشت به برخی اعمال صالح آنها دارد که درآن برهه حساس به دادشان رسید وهدایتشان کرد و درنقطه مقابل افراد بسیار دیگر که مدعی اعتقاد به امام بودند وازیاریش بازماندند به خاطر نقصان در عمل صالحشان بود که نتوانست هدایتشان کند






تاریخ : سه شنبه 93/8/20 | 4:54 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.