سفارش تبلیغ
صبا ویژن

?امام عقل وعدالت 

 

درنهج البلاغه امام علی علیه السلام  بیانات مختلف درباره امام زمان (عج)دارند از جمله در خطبه 182 می فرمایند : 

قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَهِ جُنَّتَهَاوَ أَخَذَهَا بِجَمِیعِ أَدَبِهَا مِنَالإِْقْبَالِ عَلَیْهَا وَ الْمَعْرِفَهِ بِهَا وَالتَّفَرُّغِ لَهَا

جامه حکمت آموزی در پوشید، روی بدان آورد و در فراگرفتن آن چنانکه بایسته است،کوشید. حکمت را شناخت، و جز آن به چیزی نپرداخت،

فَهِیَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِی یَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ الَّتِی یَسْأَلُ عَنْهَا

و گمشده اش بود که در پی آن می گردید، ونیاز او، که از آن می پرسید،

فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الإِْسْلاَمُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الأَْرْضَ بِجِرَانِهِ

او غریب است هنگامی که اسلام غریب ماند،چون شتری خسته که دم بر زمین نهد، وخفتد و برخاستن نتواند.

بَقِیَّهٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَهٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِیَائِهِ

او مانده ای از حجّتهای خداست، و خلیفه ایاز خلیفه های انبیاست.(خطبه /182)

 

دراین بیان بلند سه توصیف درباره امام زمان علیه السلام وجوددارد در پی حکمت بودن ،غریب بودن ،خلیفه انبیاء بودن 

 

??راز حکمت محوری در توصیف امام زمان

 

 امیر مومنان دراین بیان  تکیه بر حکمت طلبی و حکمت محوری  درباره امام موعود (عج)دارند و اندیشه  در این که چرا حضرت بر این وصف تاکید دارند حائز اهمیت است و باید دید چرا حضرت علی بر عنصر حکمت درباره حضرت مهدی علیهما السلام دارند ؟

حکمت در فارسی به خرد ورزی و فرزانگی ترجمه می شود و حکمت  محصول عقل واندیشه  است و حکیم در واقع عاقل کامل است و عاقل در تبیین حضرت امیر کسی است که جایگاه هر چیز را به درستی می شناسد ودر جای خود می نهد  که درنهج البلاغه عاقل این گونه توصیف می شود 

وَ قِیلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ (علیه السلام ) هُوَ الَّذِی یَضَع ُالشَّیْ ءَ مَوَاضِعَهُ

[و او را گفتند خردمند را برای ما بستای فرمود:] خردمند آن بود که هر چیزی را به جای خود نهد.(حکمت /235) 

 و مشابه بیانی که حضرت درباره عقل و عاقل  دارند درباره عدالت دارند ومی فرمایند 

الْعَدْلُ یَضَع ُالأُْمُورَ مَوَاضِعَهَا 

عدالت کارها را در جای خود قرار می دهد (حکمت 437)

باتوجه به این بیانات  امام قرابت ونوعی تلازم وبلکه عینیت بین عقل و  عدل را می بینیم که در هردو شناخت جایگاه امور واشیا و قراردادن آنها در جای خود لحاظ شده است بنابراین حکمت هم که محصول عقل است به نوعی ملازم وبلکه مساوق عدالت می شود و راز تاکید امام بیان بر وصف حکمت درباره امام زمان روشن می شود که در پی حکمت بودن بیان دیگر از عدالت ورزی ودرپی عدالت بودن است و مقصود ومقصد امام زمان طبق فرمایش امام علی عدالت و حکمت است و در منطق امیر مومنان عدالت ورزی با تعقل و اندیشه ورزی تلازم دارد ولذا تفاوت مهم امام عدالت با بسیاری از مدعیان عدالت روشن می شود  که آن حضرت عدالت حکیمانه و عاقلانه و توام با اندیشه را برای بشر به ازمغان خواهد آورد نه عدالت شعاری واحساسی و بریده از عقلانیت را و لذاست که همچنان بشریت تشنه عدالت مهدوی است که آن عدالت فوق فهم و اراده مدعیان عدالت است در جهان معاصر غالبا دو طیف مهم در جوامع حضور وبروز دارند گروهی که مدعی اندیشه ورزی هستند و غافل از عدالت که به  اردوگاه لیبرالیسم شناخته می شوند و گروهی که مدعی عدالتند واز عقلانیت فارغند که سوسیالسم در اشکال مختلف دینی و غیر دینی را شامل می شود ودراین میان آنچه غریب است عدالت واقعی است که در پیوند و همذاتی با عقلانیت است که  در نگاه منتظر خلیفه انبیاء و اولیاء حضرت مهدی (عج) معنا پیدا می کند

 

??میلاد امام امید وعدالت و عقلانیت بر همه حقیقت طلبان مبارک باد






تاریخ : جمعه 96/2/22 | 2:41 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.