سفارش تبلیغ
صبا ویژن

?یک بانوو یک درس تاریخی اجتماعی

 

از جمله تفکراتی که دردهه های گذشته از جانب  مارکسیت ها وبه تبع آنها برخی از روشنفکران مسلمان چپ در کشور ما تبلیغ و تکرار می شد این بود که طبقه اجتماعی واقتصادی افراد نقش اولی واصلی را در اندیشه و عقیده افراد دارد و مدعی بودند افراد مبارز و عدالت خواه در تاریخ همواره کسانی بودند که خود در طبقه محرومین بوده اند شهید مطهری در کتاب جامعه وتاریخ به این موضوع می پردازد و در نقل ادعای این گروه می نویسد :

این روشنفکران می پندارند یگانه راه انقلابی بودن یک فرهنگ این است که تنها به طبقه محروم وغارت شده تعلق داشته باشد از این طبقه برخاسته باشد به سوی این طبقه وبه سود این طبقه جهت گیری شده باشد مخاطبش منحصرا این طبقه باشد رهبران و راهنمایان وپیشتازانش پایگاه اجتماعی وطبقاتیشان همان پایگاه این طبقه باشد ورابطه آن فرهنگ با سایر فرهنگ ها وطبقات منحصرا رابطه ستیز ودشمنی وجنگ باشد (جامعه وتاریخ ص 179)

 

و سپس در رد این دیدگاه می گوید :

 آنچه تعهد ومسئولیت می آفریند وابستگی به طبقه محروم نیست وابستگی به خدا ووجدان انسانیت است ... نظر به این که قرآن به اصل فطرت قائل است لذا اسلام اصل تطابق خاستگاه و جهتگیری ویا تطابق پایگاه اجتماعی واعتقادی را نمی پذیرد وآن را غیر انسانی می داند یعنی این تطابق در انسان های به انسانیت نرسیده و تعلیم و تربیت انسانی نیافته مصداق دارد (همان ص 182)

 

آنچه که شهید مطهری به نقدش پرداخته شاخ وبرگ های تفکر سوسیالیستی است که در دهه 40 و 50 نوعی تفوق در فضای فرهنگی کشور داشت وحتی روشنفکران متعهدی چون دکتر شریعتی به نوعی تحت تاثیر این جریان بودند و این فکر  همچنان به شکلهای مختلف بازسازی می شود ودر کشور ما هم در سالهای اخیر به خصوص به اشکال مختلف احیا و بازسازی شده و برخی همان حرف مارکسیست ها را تکرار می کنند واما درتاریخ اسلام از نمونه های بارزی که عملا این تفکر را به چالش می کشد و رد می کند زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیهاست بانوی ثروتمندی که با بعثت پیامبر اکرم و مومن شدن به ایشان تمام ثروت ودارایی خود را  خالصانه و صادقانه در خدمت نهضت پیامبر قرار می دهد نهضتی که از جمله امهات آن اجراو اقامه عدل و قسط است  که فرمود :

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ 

همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب وترازو  نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند ، .(حدید /25)  

وجالب این که کسانی  که در گذشته وحال از اندیشه طبقاتی دفاع می کنند از کنار  نمونه مهم تاریخ اسلام به راحتی می گذرند فرضا دکتر شریعتی که که همراهان پیامبر اکرم را پابرهنه هایی چون ابوذر وسلمان و امام علی می داند اولین بانوی مومن را قلم می گیرد واز خدیجه سخن نمی گوید وگویی موقعیت اقتصادی وطبقه اجتماعی ایشان به عنوان بازرگان را با اندیشه طبقاتی ساز گار نمی بیند امروز هم کم وبیش شاهد این نادیده گرفته شدن شخصیت شاخص حضرت خدیجه هستیم و مظلومیت این بانوی مکرم از این جهت مضاعف است 

به هر حال از جمله درس آموزی های  زندگی خدیجه سلام الله علیها نفی اندیشه های شبه مارکسیستی و ایمان آوردن به فطرت انسانی است که ورای طبقه و موقعیت اجتماعی و جغرافیایی  منادی توحید و عدالت است وهمچنین دادن نگاه جامع به تاریخ و دین وعدالت به آدمی است






تاریخ : سه شنبه 96/3/16 | 3:33 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.