این روزها بیانیه ای از سوی نهادی با جایگاه ویژه منتشر شده که از رییس جمهور کشورمان می خواهد به خاطر خروج امریکا از برجام از ملت عذرخواهی کند درباره این بیانیه چند نکته قابل تامل است
1- فارغ از این که چنین امر ونهی هایی ربطی به به حوزه مسئولیت خطیر این نهاد ندارد اما پذیرش وطرح اصل عذرخواهی مسئولان مقابل ملت نکته مغتنمی است عذرخواهی مسئولان از مردم جزو فرهنگ و آموزه های اهل بیت(ع) است از جمله حضرت امیر مالک اشتر را به عذرخواهی هنگام قصور یا تفصیر فرامی خواند
وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِیَّهُ بِکَ حَیْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِکَ وَاعْدِلْ عَنْکَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِکَ فَإِنَّ فِی ذَلِکَ رِیَاضَهً مِنْکَ لِنَفْسِکَ وَ رِفْقاًبِرَعِیَّتِکَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِه ِحَاجَتَکَ مِنْ تَقْوِیمِهِمْ عَلَی الْحَقِّ
و اگر مردم بر تو گمان ستم برد، عذر خود راآشکارا با آنان در میان گذار، و با این کار ازبدگمانی شان در آر، که بدین رفتار نفس خودرا ریاضت داده ای و با آنان مدارا کرده و حاجت خویش را با استواری ایشان درحق برآورده ای (نامه 53نهج البلاغه )
2- اگر عذرخواهی از ملت امر نیکویی است که هست این بزرگواران که دیگران را به عذرخواهی دعوت می کنند چرا خود پیش قدم نمی شوند ؟هنوز فراموش نکرده ایم حمایت های بی حد وحصر این حضرات را از رییس سابق دولت وبالا بردنش تاحد موید ومورد نظر امام زمان را ، رییسی که زمینه ساز تحریم هاشد ونه او ونه حامیانش هیچ گاه بابت این امر از ملت عذری نخواستند این جا آن تعبیر پرمعنای حافظ را باید خطاب به حضرات گفت :
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند؟
3- چناچنه اشاره رفت مسئولان از جمله رییس جمهور همواره باید مقابل مردم متواضع باشند و خودرا قاصر در انجام وظایف بدانند اماواقعیت مهمی که تهیه کنندگان آن بیانیه متعمدا از کنارش می گذرند این که مردم دوبار به برجام رای دادند ورییس جمهور به خاطر طرح مذاکره وسپس پیشبرد مذاکرات در برجام از مردم دو دفعه رای اعتماد گرفت برجام خواسته ای ملی بود وموفقیت یا شکست آن بازگشت به تصمیمی ملی دارد و موضوعی فردی یا متعلق به گروهی خاص نبود والبته این تصمیم ملی عزمی هوشمندانه بود که کمترین فایده اش آزاد شدن بخش مهمی از دارایی ملت وامکان فروش نفت در حد سهمیه ایران ونفی اجماع جهانی علیه ایران بود
4- انتظار مردم از نخبگان جامعه سخنان متین وپخته و منطقی گفتن است این که روزی تحریم را نعمت بخوانید وروز دیگر بازگشت بخشی از تحریم را مستوجب گناه ،در درون خود از تناقضی جدی واساسی رنج می برد و اگر تحریم بد است زمینه سازان تحریم بیش از همه مقصرند ونه تلاش کنندگان برای رفع این ظلم بزرگ