بارحلت امام خمینی گرچه نهضت ونظامی که او بنیانگذارش بود از حرکت باز نیستاد اما در نبود ایشان آفات وصدمات وآسیب های جدی بر شجره انقلاب اسلامی وارد شد که در این میان یک آفت زیان بار تر از سایر آفات بود و آن عبارت بود از غلبه ونفوذ تحجر در ارکان واضلاع نظام و تاثیر گذاری این جریان در سیاست وجامعه با اشکال جدید بود که زیان های بسیار بر کشور ومردم وارد ساخت
جریانی که امام همواره از جهالت و خیانت آنان می نالید که فرمود :
خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است.*
واز فرصت طلبی آنان و ظهورشان در شکل جدید خصوصا با ژست انقلابی بیم می داد ومی فرمود :
دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!
اما بعد از رحلت امام انقلاب او شاهد ظهور ونشو ونضج متحجران در ارکان حساس وتصمیم ساز گشت از عرصه فرهنگ تا اجتماع وداوری های حساس تا ارکانی از سیاست ومدیریت در خدمت جریان تحجر قرار گرفت
جریانی که درزمان خطر ومبارزه یا مبارزه را تحریم کرده بود ویا حداقل ساکت بود ودر دوران دفاع مقدس غیبتی نابخشودنی در عرصه جنگ داشت بعد از امام با ظاهر انقلابی گری تریبون ها ومناصب مهمی را در تصرف گرفت ومهم ترین ضربه ای که به نهضت مصلحانه وانسانی امام خمینی زد نفی وتضعیف فکری وعملی جمهوریت نظام بود این جریان با قرائت استبدادی وعقب افتاده از نظام اسلامی وارکان آن ناامیدی و بی اعتمادی های فراوان را زمینه ساز شد همچنین با نگاه بسته به مقولات فرهنگی وجلوگیری از تضارب آراء باعث ایستایی وعدم رشد اندیشه های مصلحانه و جامعه ساز اسلامی گشت
این جربان همچنین با طرد یا تکفیر افکار ومتفکران ومصلحانی که در ایجاد انقلاب وترویج اسلام مصلحانه تاثیر بسزایی داشتند مثل دکتر شریعتی وآیت الله طالقانی وحتی شهید مطهری و امثالهم
عقبه های به روز تفکر انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار داد و با تخریب حواریون امام ، انقلاب ونظام را در بهره گیری از نیروهای با سابقه و فکور در مضیقه وفشار قرار داد و در عرصه علوم اسلامی نیز در حالی که امام خمینی در کنار فقه جواهری به فقه پویا بها می داد وحوزه ها را به نگرش های نو در اجتهاد فرا می خواند که در فضای عقلانیت محوری به بار می نشست جریان تحجر با بی اعتنایی وبلکه با بایکوت نظرات امام در این باره به ترویج وتثببت اخباری گری ونفی عقلانیت دینی به اشکال مختلف پرداخت
اسفناک تر ازهمه این که همه این ها نیز به نام انقلاب انجام شد البته مردم معتقد به انقلاب اصیل بارها به جریان مذکور نه گفتند اما با این همه این جریان همچنان قدرت نفوذ خود را از دست نداده است و به طرق مختلف وبه جد در پی تحمیل جمود بر انقلاب ونظام است وبه نظر می رسد مانع مهم داخلی در حرکت پیش رو انقلاب اسلامی همین جریان است وتا این جریان در تصمیم سازی ها حضور دارد انقلاب با مانع و خطر جدی از درون مواجه است
*منشور روحانیت (پیام امام خمینی به روحانیت در اواخر عمر شریفشان )
**همان