شناختن ودیدن حق وحقیقت دارای موانع حجاب های متعدد است یک بخش آن موانعی از جنس علم وشناخت است یعنی شناخت های قبلی چه بسا مانع شناخت های جدید شود و به تعبیری ذهنیتی که آدمی از امری پیدا کرده مانع از شناخت حقیقت و واقعیت می شود آنچه که در عرفان واخلاق با عنوان( علم حجاب اکبر است) از آن یاد می شود که البته این مانع نیز غالبا با نفسانیات مثل منیت و غرور نیز همراه است که در بخش دوم تفصیل بیشتر در این باره می دهیم
اما بخش دوم موانع به حوزه نفس مربوط است از آنجا که مرحله پایانی شناخت و علم که در منطق تصدیق نامیده می شود امری نفسانی است یعنی اراده وخواست انسان در آن دخالت دارد ؛لذا از جمله موانع در علم و شناخت دقیق ،تمایلات و خواسته های نفسانی است وهرچه حوزه نفوذ اراده وقدرت انسان وسیعتر باشد این موانع غلیظ تر خواهد بود واین در قدرت های سیاسی واجتماعی اهمیت و یژه می یابد که چه بسا صاحب قدرت که خودرا صاحب علم و اطلاع دقیق نیز می پندارد دچار خطاهای فاحش شناختی شود ؛ لذا از جمله سفارشات اکید امیرمومنان به مالک اشتر توجه دادن به حجاب شدن قدرت در شناخت است که حضرت علی علیه السلام به حجاب شدن قدرت برابر عقل وخردیاد می کند حضرت علی (ع) در عهد نامه مالک حطاب به وی توصیه میفرماید که با یاد قدرت الهی بر آثار منفی قدرت وازجمله تاثی نامطلوب بر خرد فائق آید و می فرماید :
وَ إِذَا أَحْدَثَ لَکَ مَا أَنْتَ فِیهِمِنْ سُلْطَانِکَ أُبَّهَهً أَوْ مَخِیلَه ًفَانْظُرْ إِلَی عِظَمِ مُلْکِ اللَّه ِفَوْقَکَ وَ قُدْرَتِهِ مِنْکَ عَلَی مَا لاَتَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ نَفْسِکَ َإِنَّ ذَلِکَ یُطَامِنُ إِلَیْکَ مِنْ طِمَاحِکَ وَ یَکُفُّ عَنْکَ مِنْ غَرْبِکَ وَ یَفِی ءُ إِلَیْکَ بِمَاعَزَبَ عَنْکَ مِنْ عَقْلِکَ
و اگر قدرتی که از آن برخورداری، نخوتی درتو پدید آرد و خود را بزرگ بشماری، بزرگی حکومت پروردگار را که برتر از توست بنگر،که چیست، و قدرتی را که بر تو دارد و تو را برخود آن قدرت نیست که چنین نگریستن سرکشی تو را می خواباندو تیزی تو را فرو می نشاند و خرد رفته ات رابه جای باز می گرداند.(نهج البلاعه نامه 53)
دراین بیان امام علی علیه السلام از جمله عوارض قدرت را عزب عقل و ضعف و پنهان شدن عقل که ابزار مهم شناخت است می داند وراه علاج را در تواضع و کوچک شمردن قدرت خود با اندیشه در عظمت وعلم الهی در تسلط او بر انسان وجهان می دانند و مالک اشتر رابرحذر می دارد که مبادابه قدرت وامکاناتش غره شود که به بیان دیگر معصوم علم نور الهی است که بر قلب صالحان افاضه می شود لذا چه بسا یک صالح خاک نشین به امداد نور الهی در شناخت افراد و جهان اطراف بهتر ودقیق تر از سر ویس های امنیتی واطلاعاتی در اختیار حاکمان ، عمل کند وحاکمان و قدرتمندان نباید به قدرت خود از جمله قدرت اطلاعاتی خود مغرور گردند وشناخت خودرا بی عیب وفرا نقد دانسته ومنتقران دلسوز را به انواع اتهامات متهم سازنند .و آن را برنتابند .