امسال کتابی در اینترنت منتشر شد با نام (در مسیر پیامبری )ودر آن این ادعا مطرح شد که پیامبران از ناحیه خداوند نبوده اند قبلا دکتر سروش ابتدا گفت وحی یک تجربه شبه الهام شاعرانه است سپس وحی را نوعی خواب دانست و البته برای هیچکدام از ادعاهایش برهان قابل اعتناء نیاورد بلکه در عمل و در استناداتی که در نظرات اخیر خود در دفاع از اسلام قدرت آورد نشان داد که خود نیز ادعاهای قبلش را قبول ندارد .
اما خانم وسمقی نویسنده کتاب مذکور پارا فراتر گذاشته و اصل پیامبری را نفی نموده اند و البته ایشان هم دلیل برهانی ذکر نکرده اند وبه تعبیر منطقی صرفا استبعاد ورزیده اند و حس خودرا دراین که بعید است چنین امری رخ داده باشد مطرح نموده اند و به خاطر نرسیدن به جواب سئوالات خود در باره پیامبری اصل آن را انکار نموده اند.
این امربیش از هر چیز بازگشت به نشناختن گوهر وحی دارد ما اگر در شناخت وحی دچار قیاس بشویم یا باید وحی را در حد تجربه شعری وبعد خواب تنزل دهیم یا اصل آن را انکار کنیم وحی در بعد معرفتی در قالب هیچ کدام از راه های معرفت مرسوم بشری از هنر تا عرفان تا فلسفه وعلم جای نمی گیرد و تلاش برای این همسان سازی در بیراهه ره پیمودن است کسانی که بیشتر نگاه معرفتی دارند و می کوشند وحی را در یکی از قالب های مذکور درآوردند سر از رویای رسولانه در می آورند.
وحی از جهت نگاه هویتی نیز در قالب هویت بخش های مرسوم بشری قرار نمی گیرد و نمی توان وحی را فرضا زنانه یا مردانه دید یا مکان وحی را دلیل محدودیت گوهر آن دانست این که خانم وسمقی پرسیده اند که چرا وحی بر زنان نازل نشده است؟ یا چرا پیامبر ان از خاورمیانه بوده اند نه ازجاهای دیگر؟ ونتیجه گرفته اند پس اساسا وحی از جانب خدانسیت چون خدای پیامبران باید برای همه باشد وبا همه نسبت دادشته باشد ،توجه نکرده اند همان طور که وحی در جنبه معرفتی وحی است نه الهام نه فکر نه مهارت در بعد هویتی نیز وحی نه مردانه است نه زنانه ونه شرقی ونه غربی
اگر پیامبران همه مرد بوده اند بازگشت به بعد رسالت دارد نه نبوت پیامبران دو ساحت دارند بعد دریافت وحی و ارتباط گیری با غیب و بعد ابلاغ وحی ومرتبط ساختن مردم با غیب در بعد اول زنانی مثل مریم و مادر موسی و حضرت فاطمه (س)مخاطب وحی بوده اند که نشان می دهد زنان نیز قابلیت دریافت وحی را دارند اما چون در پیامبران بعد دوم نیز هست و بناست وحی را به مردم برسانند و دراین زمینه با دشمنان درگیر خواهند شد این جاست که مردان برای پیامبری برگزیده می شوند.
همان گونه که پیامبران از میان افراد ساده مثل چوپان و مکتب نرفته انتخاب می شوند تا پیامبر باپیش فرض های علمی و فلسفی در دریافت وحی تصرف نکند
همچنین آنچه مهم است پیام پیامبران است که آیا پیامی جهان شمول وانسانی دارد یا نه ؟با تامل در قرآن که عصاره دعوت همه انبیاء الهی در آن جمع شده است می بینیم مشحون از پیام های جهانی وانسانی و غیر مقید به زمان ومکان است کرامت بخشیدن به انسان از آن جهت که انسان است،(اسرا/70) رسمیت دادن به همه اقوام و ملل وملاک ارزش وبرتری را تنها تقوا شمردن و تنوع قومیت ونژاد را برای شناخت هم دانستن (حجرات /13) و آیات بسیار دیگر نشان از جهانی بودن دعوت پیامبران الهی دارد
ازطرف دیگر اگر پیامبران بزرگ الهی همگی از حوزه خاورمیانه بوده اند از این جهت است که خاورمیانه بین شرق و غرب قرار دارد ومستعد در پرورش افراد وجوامع معتدل و مرکب از عقل وعشق است قرآن نیز به این نکته در تبیین جایگاه درخت نبوت و وحی اشاره می کند که نه شرقی است ونه غربی(نور/35) همان طور که در بعد معرفتی پیامبر غیر فیلسوف،ظرفیت و استعداد دریافت وحی را دارد و اگر قبلا فلسفه خوانده باشد یادر علمی متبحر باشد پیش فرض های علمی و فلسفی حجاب از دریافت وحی خالص می گردد در مکان نیز پرورش پیامبران وجاگیر شدن پیامشان در منطقه ای که بین شرق و غرب است مستعد اعتدال توحیدی است
تاریخ نیز گواهی می دهد که غرب دور وشرق دور اغلب از مسیر اعتدال به دور بوده اند یکی افراط در عقل ودیگری افراط در دل داشته است . غرب دور غلو در واقعیت و شرق دور غلو در حقیقت داشته غرب با برجسته کردن واقعیت و آنچه که هست، حقایق را نادیده گرفته و شرق با غلو در ایده ها وآنچه باید باشد، واقعیات را خوب ندیده است لذا در غرب فلسفه های خشک پدید آمد ودر شرق عرفان های شل حتی در مکاتب معاصر نیز ایده گرایی مارکسیستی در شرق بیشتر طرفدار یافت و واقع گرایی لیبرالیسم در غرب
همچنین مخاطب اصلی وحی پیامبر ان فطرت مردم است و مردمان خاورمیانه که کمتر تحت حاکمیت امپراطوری های غربی و شرقی بوده اند، فطرت خودرا بیشتر حفظ نموده بودند لذا مخاطب اولی وحی پیامبران قرار گرفتند تا این درخت در آنجا پا گیرد و بار دهد و ثمراتش به شرق و غرب رود .