امروز سالروز میلاد با برکت جواد الائمه(ع) نورچشم علی بن موسی الرضاست عزیزی که در کودکی تفاخر وتکبر مدعیان علم را شکست ودر مناظرات وگفتگوهای علمی با امثال یحیی بن اکثم خاص وعام را به حیرت واداشت .
جوادالائمه (ع) که از سرچشمه زلال کوثر حکمت وعلم ومعرفت فاطمی وعلوی سیراب دانش وعرفان بود در کودکی نور امامتش بر عالم تابید تا حجت وگواه آشکاری باشد بر خلایق درهمه عصر ها ونسل ها که بدانند وببینند .
که فرزندان این خاندان علم وکیاست وعصمت خودرا مستقیما از جانب حضرت حق گرفته اند وعلم اینان نه علم الدراسه که علم الوراثه است که هرکس را بدان راه نیست وباز بفهمند وبدانند که امامت وخلافت ونگهبانی از دین وتبیین وتفسیر دین باید بر سرچشمه علم لدنی وکوثری متصل باشد .
والا آن علم وهدایت وپیشوایی ابتر خواهد بود جواد الائمه (ع) نوجوان نورانی خانه خدایی علی بن موسی الرضا کلمه تامه الهی است ،که مسیح وار در کودکی علم وفضایل آسمانیش آشکار می شود تا برهمگان روشن شود که مصداق( فی بیوت اذن الله ان ترفع اسمه )اهل بیت علی (ع) است.
تا همه بدانند که( کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت) خاندان پاک ومطهر علوی ورضوی است جواد الائمه آمده است تا به زیبایی وطراوت ولطافت تمام سوره کوثر را معنا کند( انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر ان شانئک هوالابتر )که بگوید کوثر مصطفی در وجود فاطمه (س) وفرزندانش متجلی است.
کوثر یعنی خیر کثیر ودرقرآن هم به فاطمه کوثر و خیر کثیر گفته شده هم به حکمت که فرمود (ان من اوتی الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا )بنابراین حقیقت وماهیت کوثر و حکمت یکی است و عینیت حکمت وکوثر فرزندان فاطمه علیها سلام هستند که حکمت و معرفتشان واتصال وانتسابشان به فاطمه (س) ومحمد (ص) دلیل و نشانه واضح براین مطلب است .
وجواد الائمه(ع) با مجرای ویژه اعجاز الهی گشتن این حقیقت متعالی را آشکارتر ساخت از جمله مناظرات دلکشی که بین امام جواد(ع) وبرخی عالمان زمان رخ داد در بیان کیفیت اجرای حد سارق بود
که وقتی در مجلسی از عالمان سئوال شد مراد از ید در آیه شریفه( فاقطعواایدیهما ) چیست؟ وهریک نظری دادند وبرخی دست تا مچ برخی تا آرنج وبرخی تا کتف را گفتند نوبت جواد الائمه (ع)که رسید فرمود: مراد از ید انگشتان دست است وفقط انگشتان باید بریده شوند .
ووقتی علت این تفسیر را پرسیدند به آیه شریفه دیگر استناد فرمود که( ان المساجد لله )سجده گاهها از آن خداوند است وکف دست که درسجده بر زمین می خورد از آن خداوند است وکسی حق تصرف درآن ندارد لذا نباید بریده شوند این بیان حکیمانه نمونه ای است که نشان دهنده عمق احاطه وعلم امام جوان به حکمتها وباطن قران کریم دارد .
مهم ترین اثری که از امام هادی علیه السلام به مارسیده زیارت جلیل جامعه کبیره است این زیارت که کاملترین وبهترین ومتقن ترین زیارتی است که خطاب به همه ائمه معصومین علیهم السلام است .
ودرواقع این زیارت منبع مطمئن وسرچشمه زلال در شناخت مقامات ائمه معصومین است ویک دوره کامل امام شناسی است وتدبر در فقرات مختلف آن باب های بزرگی از معرفت به امام را بروی ما می گشاید .
و این زیارت شریف به تایید امام عصر (عج) رسیده وبلکه مورد توصیه وتاکید از جانب ایشان قرار گرفته است وغالب کلمات ومضامین این زیارت از قرآن گرفته شده وبه نوعی تفسیر وتطبیق دادن آیات قرآن درباره ائمه علیهم السلام است.
واخیرا برخی روشنفکران درباره این زیارت تشکیک کرده وآن را ساخته غلات شیعه دانسته اند درحالی که دقت در مضامین والای آن هردو ادعا را رد می کند هم ادعای ساختگی بودن وهم ادعای غلو آمیز بودن آن را ،معارف بلندی که دراین زیارت ذکر شده به روشنی می رساند که این مطالب امکان ندارد از غیر معصوم صادر شده باشد وغیر معصوم به این مقام از معرفت اساسا راه ندارد .
درباره غلو آمیز بودن آن هم باید گفت که این نسبت یا از سر غرض است یا عدم دقت وتدبر لازم در مضامین زیارت است آنچه در زیارت آمده همه برگرفته از آیات قرآن است وازسوی دیگر آنچه که ذکر شده همان شرح وتفصیل مقامات معصومین به عنوان بندگان خاص وویژه الهی است.
وهیچ صفتی که منافاتی با مقام عبودیت آن بزرگواران باشد ذکر نشده وبلکه ویژگی های بندگانی که درعبودیت به کمال رسیده اند مطرح شده است در توضیح مطلب ابتدا به برخی فقرات مهم زیارت به اجمال می پردازیم ودرادامه به برخی عبارات خاص که ممکن است مورد تشکیک قرار گیرد بپردازیم
دربخش اول زیارت به اوصافی چون خزانه دار علم الهی (خزان العلم ) معادن رحمت الهی (معدن الرحمه ) دارندگان کمال حلم وکرم واصول خیر ونیکویی(منتهی الحلم واصول الکرم ..وعناصرالابرار )
امامان هدایت وحجت های الهی (السلام علی ائمه الهدی ..وحج الله علی اهل الدنیا والاخره ) و دارندگان مقام بالای اخلاص ومحبت الهی (المخلصین فی توحید الله والتامین فی محبه الله ) امثال آن اشاره شده است که صفات علمی وعرفانی و اخلاقی برجسته ائمه را بیان می کند
در بخش دیگر بر ویژگی منحصربه فرد ائمه که همان مقام عصمت است تاکید شده است (عصمکم الله من الزلل وآمنکم من الفتن وطهر کم من الدنس واذهب عنکم الرجس )ودر قسمت دیگر بر انچام مسئولیت ووفای به عهد وپیمان های الهی ائمه اشاره شده است
که در راه اجرای فرامین الهی بیشترین تلاش وفداکاری ومجاهدت را نموده اند (بذلتم انفسکم فی مرضاته وصبرتم علی ما اصابکم فی جنبه واقمتم الصلوه وامرام بالمعروف ونهیتم عن المنکر وجاهدتم فی الله حق جهادته )
انشا الله ادامه بحث مربوط به عبارات خاص را درنوشته بعد پی می گیریم .
این ها غرور وغیرت مارا هدف گرفته اند این ها دلهای مارا نشانه گرفته اند اگر هم نمی گفتند می دانستیم حال که به زبان هم آورده اند، اینان که زبان شرم می کند انسان بنامدشان این کفتاران تکفیری در مرقد حجر وجعفر کینه دلهای چرکینشان را با علی (ع) وآل علی (ع) وامت و پیرو ومحب علی (ع) آشکار می کنند
دل شناسان هزار بار گفته اند که قصه ایمان وجهاد علی (ع) و حسین(ع) تمام نشده است همان طور که کفر وکینه ورذالت ابوسفیان ومعاویه ویزید در هر عصر ونسل ادامه دارد اینان ترکه های ابوسفیان وباقیمانده شجره خبیثه اموی هستند
ومحب ودلداده علی(ع) امروز گرچه خون به دل از خباثت های این قوم مسخ شده است اما هر جنایتی که این جوجه شیاطین می کنند تاییدی بر حقانیت علی (ع) ومرام ومکتب وراه علی (ع) است وهمه این ها گواه آن است که نه تنها علی (ع) وحسین (ع) روح ونام ویاد وراهشان امروز زنده است
بلکه یاران وعزیزان علی(ع) نیز زنده اند ودر قلب وجان هزاران هزار عاشق وشیفته مولا زندگی بخش اند وهر خباثتی که از این ابنای ابلیس سر می زند دلیل روشن بر ترس ولرز آنها از علی (ع) وآرمان وایمان ویاران علی(ع) است
وحشتی که آن همه در جانشان شراره افکنده وبه گونه ای دیوانه شان ساخته که بر جسم وجسد مریدان علی (ع) نیز رحم نمی کنند وچه باک اگر حجری که چون هر شیدایی علی (ع) آرزویش بود که هزار جان می داشت وقربان مولا می کرد
یکبار دیگر تن مطهرش از خاک بیرون شود ودرراه علی (ع) ومکتبش رنج وملالتی دیگر را تجربه کند که می داند تمام تلخی های ظاهری در عشق شیرین علی(ع) رنگ می بازد وچه باک که مرقد برادر جسمانی وروحانی علی(ع) جعفر طیار در آتش حقد وحسد وحماقت سفیانیان بسوزد
چراکه از این آتش ققنوسی پر خواهد کشید که قداست وصلابت وحقانیت علی (ع)و آرمانش را در سراسر گیتی فریاد خواهد کرد امروز گرچه دلهای محبان علی (ع) درد مند دژخیمان خبیث و هابی است
اما این رذالت ها کوس رسوایی روسیاهان سعودی وسلفی را در کوی و برزن عالم زده است ونشان می دهد که عصر خمینی بر خاورمیانه خیمه زده و حماسه حسینی می رود تا کاخ به کاخ فرعون ها وقارون های زمان را ویران کند واز پس آن خورشید عدالت علوی است که بر جانها ودلها خواهد تابید
و زمان مرگ وزوال وهابیون این قارون های عصر واربابانشان فرعون های زمان فرا رسیده و چه بخواهند وچه نخواهند دردریای سوزان قهر و غیرت خدای موسی ومحمد(ص) وعلی(ع) فرو خواهند رفت ( الیس الصبح بقریب )
این روزها در زبان سیاسیون دو اصطلاح انحراف وفتنه زیاد به کارگرفته می شود وبرخی از پیوند باطنی این دو جریان خبر می دهند ودر غالب تحلیل ها فتنه وانحراف دو مشکل عمده سیاست وجامعه ما که منشا بحران بوده یا خواهند بود معرفی می شوند
وبه تبع افرادی به عنوان محور فتنه وافرادی محور انحراف نام برده می شود اما آیا براستی عمده ترین مشکل سیاسی اجتماعی ما این دو گروه یا جناح وباند سیاسی هستند ویا این که فتنه وانحراف بیش از آن که علت باشد معلول هستند ؟
ومشکل اساسی جامعه درجای دیگری است به نظر می رسد غلو کردن در نقش انحراف وفتنه وندیدن عوامل اصلی خود نوعی غفلت از وضعیت فعلی جامعه است وانحراف یا فتنه دو معضلی هستند که در بستر های مناسب خود بروز وظهور می کنند
ومهم تر از خود این ها زمینه وعوامل میدان دهنده وپدید آورنده انحراف وفتنه هستند وبهتر است به جای تکیه بر معلول ها بر علت ها توجه شود که چرا وچگونه فتنه وانحراف ظهور ورشد می کنند انحراف وفتنه علاوه بر ظهورات سیاسی دارای مبانی فکری وفرهنگی است.
وباید دید چرا این مبانی به حدی قدرت گرفته که به عنوان خطر اصلی برای کشور درآمده است ؟جواب آن را دریک کلمه تحت عنوان انفعال می توان داد ،وباید گفت انحراف مدعیان عدالت وارزش ها وفتنه گری مدعیان آزادی ریشه در انفعال فکری وفرهنگی وسیاسی طرفداران اسلام ناب دارد.
ومراد از انفعال یعنی عدم استفاده از تمام ظرفیت های فکری وسیاسی نظام اسلامی برای پیشگیری از ایجاد بحران یا خطر وخلل در نظام است و این انفعال به گونه های مختلف ودرسطوح مختلف رخ داده است
مهم ترین بخش آن متفکران فرهنگی ومسئولان سیاسی هستند که دراین سال ها به تولید وبسط دقیق ودرست اندیشه سیاسی اسلام وسامان دادن به شاخه ها مختلف وبخش های متعدد نظام دینی دردنیای جدید اهتمام لازم را نشان نداده اند ودراین خلا طبیعی است که جریانات خودسر وغیر مطلع از مبانی دینی با اندیشه های افراطی وتفریطی ظهور وبروز کنند
وبه دنبال همین خلا فکری شاهد غلبه احساسات در جریان های سیاسی و مسئولان بوده ایم که کمتر نگاه عقلانی به سیاست وسیاست ورزی داشته اند وغالبا با موج احساسات خواسته اند اهداف خودرا پیش ببرند ودراین فضاها هم طبیعی است که افراد وگروههایی رشد می کنند که موج سوار هستند تا مدبر وآینده نگر وبه راحتی هم دچار انحراف وکج روی می گردند
وبعد دیگر انفعال به اهمال در توجه و پیاده کردن همه ارکان واضلاع قانون و عدم توجه جامع وهمه جانبه به قانون اساسی کشور برمی گردد قانون اساسی که تجلی بخش اصولی چون عدالت وآزادی ودینداری ماست اما متاسفانه غالبا به آن نگاه تک بعدی می شود
وهر گروه فکری یک بعد آن را برجسته می کنند واز ابعاد دیگر غفلت می ورزند ودر کنار نگاه جامع البته اعتقاد والتزام وعمل جامع به قانون مطرح می شود وفقدان این نگاه والتزام وعمل جامع باعث آن شده که دسته وگروهی که حس می کند به آرمان های آنها که به نوعی در قانون هم مطرح شده است توجه نمی شود ولذا دست به روش ورویه غیرقانونی می زنند
مخلص کلام این که اگر مسئولان ومتفکران ما به ظرفیت های فکری وسیاسی نظام توجه لازم را داشتند و فعالانه سعی در احیای همه جانبه اسلام سیاسی و قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی داشتند امروز مسائل سیاسی وفرقه سازی ها وموج سواری گروهها وجریانات انحرافی به عنوان خطر مطرح نبودند .
فاطمه مادر جوان امت نبی است
فاطمه روح وجان ملت علی است
فاطمه عترت روایت محمدی است
فاطمه دلیل عصمت نواده علی است
فاطمه که شاهد فدایی علی است
سرور وسرور شیعه فدایی علی است
فاطمه طراوت محمد وعلی است
فاطمه همان بهشت احمد وعلی است
فاطمه کوثر خدای احمد وعلی است
فاطمه سوره قدر منجلی است
فاطمه آیه بشارت کتاب احمدی است
فاطمه نور خانه ولایت علی است
فاطمه صراط مستقیم آیه هدایت است
فاطمه ذکر قنوت واله ولایت است