سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا

 بر قوم حضرت موسی غذاهای آسمانی نازل شد

وَظَلَّلْنَا عَلَیْکُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى? 

و ابر را بر سر شما (قوم یهود )سایبان قرار دادیم و بر شما انگبین و بلدرچین (آسمانی )نازل کردیم  (بقره /57) 

 وبر قوم حضرت عیسی هم مائده وسفره ای از آسمان آمد 

قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ 

عیسی بن مریم گفت : خدایا ! ای پروردگار ما ! برای ما از آسمان سفره ای پر از غذا نازل کن تا عیدی باشد برای اهل زمان ما و نسل آینده ما ، و نشانه ای از سوی تو ; و ما را روزی بخش که تو بهترین روزی دهندگانی .(مائده /114) 

 

 اما بر امت محمد (ص) قرآن آسمانی نازل شد

الر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى? صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ 

الر ـ کتابی است که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم را به اجازه پروردگارشان از تاریکی ها  به سوی روشناییِ به سوی راه [ خدایِ ] توانای شکست ناپذیر و ستوده بیرون آوری 

(ابراهیم /1) 

 

  این یعنی سطح درک ومعرفت امت آخرالزمان فراتر رفته است کلمه وکلام وسخن که غذای روح واندیشه اند در قالب قرآن بر امت محمد (ص)نازل می شود آن هم در ماهی که دهان ها از خوردن ونوشیدن بسته است واز جمله نشانه های بارز برتری وکمال دین محمد بر سایر ادیان در همین است بشر عصر محمد(ص) به بلوغی رسیده است که خوراک ولو آسمانی خواسته او نیست 

 

بلکه اندیشه وعقیده ومعرفت آسمانی در خور اوست وماه رمضان در کنار انواع برکاتی که دارد شاهد شاخص در اثبات حقانیت و کمال دین محمد مصطفی  واسلام عزیز وقرآن کریم است وروزه داری امت محمد (ص) در طول یک ماه نمایش شکوهمندی از بزرگی وتعالی دین اسلام است وتک تک روزه داران امت اسلام گواهان وشاهدان بر این حقانیت وبرتری هستند

 

وَکَذَ?لِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا 

و همان گونه [ که ] شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم گواه بر شما باشد .(بقره /143)

 

 چه جلایی دارد این آیین پر از آیت ونشانه که نه با فریاد و  سروصدا که در سکوت سرین وسرورین ودر بستن دهان وگشودن چشم عقل ودل و در صیام رخ می دهد وماه رمضان در کنار  تمرین تقوا برای امت  اسلام تکرار عظمت وکمال قرآن ودین محمد(ص)  بر سایر امت هاست قدر رمضان وخودرا بیشتر بدانیم






تاریخ : شنبه 97/3/12 | 5:0 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

مهم ترین قصه قرآن قصه  آدم است قصه ای که درآن از اکرام خدا به انسان تا اعتراض ملائک تا پاسخ عملی خداوند متعال تا  عصیان وسپس فریب شیطان وتا گناه آدم وتوبه اورا در بر می گیرد وبه نوعی عصاره حیات انسان را از آغاز تا انجام در خود دارد این قصه پرعبرت در چند جای قرآن مورد توجه قرار گرفته و  در دو سوره ( بقره واعراف) با تفصیل بیشتر مطرح شده است 

 شخصیت محوری قصه یعنی آدم از سه کرامت ویژه الهی برخوردار می شود وآن جانشینی خداوند و علم به تمام نامها وقبله گاه سجده فرشتگان گشتن است والبته آدم  یک اشتباه سخت وبی ادبی ناشیانه در ندیدن اذن واجازه الهی دارد  وسپس توبه ای جبران گر ورفتاری در خور ادب در اعتراف به ظلم خود می کند ومقام نخست خودرا این بار  ارتقا یافته  باز می یابد (بقره  30-36)

 

 شیطان شخصیت دیگر وتاثیر گذار ماجرا  خبط مهلک می کند ابتدا تکبر می ورزد و از فرمان الهی در سجده به آدم سرباز می زند وسپس این خطای بزرگ  را با چند عصیان جانسوز تر ترکیب می کند ولعنت ابدی الهی را برخود می خرد او خداوند را متهم به اغواگری می کند وبه جای جبران خطای نخست بی ادبی را از  حد می گذراند ونه تنها با فرافکنی ومسئولیت ناشناسی  زیر بار عمل زشت خود نمی رود بلکه  با فریب دادن آدم باطن منفور خودرا عیان می سازد وخود را رسوا می کند (اعراف/11-27)

 

 بعداز آن ماجرا سرنوشت انسان وشیطان گره می خورد بادو منطق ودو هدف متفاوت منطق ادب آدم ومنطق ادب ناشناسی شیطان ،منطق صداقت آدم و منطق فریب شیطان و کوشش او در تحت سلطه گرفتن انسان وبه راه خود کشاندن او 

 

 چکیده قصه پرمعرفت وعبرت آدم یک چیز است وآن این که را ه سعادت ونجات دریک مهم  نهفته است که آن ادب است ادب آدم را از افتادن در پرتگاه شقاوت نجات داد وبی ادبی شیطان را به ویل جهنم انداخت و ساحت  ادب مراتب مختلف از ادب زبانی تا ذهنی وقلبی وعملی را در بر می گیرد ادب هم قبل از علم وهم مقدم بر ایمان است واصلا علم وایمان ثمره درخت ادبند ادب بر اخلاق نیز مقدم است لذا اگر  در زمینه ای علم نداریم اعتراف به جهل ادب است اگر  نقص اخلاقی داریم اعتراف به ضعف خود ادب و پایه وپله نخست اصلاح وآغاز فلاح است 

 

 ادب با وجود مطلق و عطا کننده  وجود یعنی خداوند متعال خود را هیچ دیدن واذن واجازه وخشنودی  اورا دائم پاییدن است و در برابر  بزرگتر از خود ، پدر و مادر و پیشوا واستاد و  معلم وهر صاحب حقی  ادب اظهار کوچکی کردن وندیدن خود ولحاظ رضایت صاحب حق  است وعارفان ما چه هوشمندانه این کیمیای حیات بخش را یافته اند 

 

 از خدا جوییم توفیق ادب

 

بی‌ادب محروم گشت از لطف رب

 

بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد

 

بلک آتش در همه آفاق زد 

 

از ادب پرنور گشته‌ست این فلک

 

وز ادب معصوم و پاک آمد ملک

 

(مثنوی معنوی دفتر اول )






تاریخ : جمعه 97/3/4 | 2:44 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

 مهم ترین عهد وپیمان انسان با خداوند عهد الست است عهدی که گوهر آن اعتراف به ربوبیت حضرت حق است گزارش این عهد در قرآن چنین است 

و هنگامى را که پروردگارت از صلب بنی آدمنسلشان را پدید آورد ، و آنان را بر خودشان گواه گرفت آیا منپروردگار شما نیستم ؟ گفتند : آری ، گواهی دادیم . تا روزقیامت نگویید : ما از این  بیخبر بودیم .(اعراف/172) 


طبق این گزارش وحیانی خداوند با نوعی شهود ومکاشفه از وجود خود در حضور ذات انسان ها از آنها تصدیق خدایی  وربوبیت خودرا می خواهد وآنان گواهی می دهند درباره این عهد وکیفیت آن چند نکته مهم مطرح است

 

1- شهادت وگواهی انسان ها بر ربوبیت حق با شهود همراه بوده است وآدمیان در آن مقام با  حضرت حق دیدار داشته اند بدون واسطه وبدون حجاب 


2- این دیدار وشهود واعتراف انسان فراتر از دریافت چشم وسخن زبانی بوده ودریافت ذاتی ووجودی واقرار وجودی بوده است یعنی انسان ها با ذات وگوهر خود خدا را شهود کرده اند وبا ذات خود این شهود را گرفته وبا عجین ساختن با حاق وجود خود آن را تصدیق کرده اند 


3-با توجه به نکات قبل این دیدار تاریخی نشده چراکه در بستری فراتر از زمان ومکان رخ داده وذاتی بوده است لذا همواره در نهاد انسان حضور  دارد وآدمی در ذات خود حق را می بیند وبر حقانیت حق وبالاتر ربوبیت او باجانش  گواه است 

4-ربوبیت  خدا بعد از اصل وجود وبعد از اصل  توحید است یعنی انسان در این عهد علاوه بر ربوبیت خد اوند بر وجود او واحدیت اونیز گواه بوده است لذا اصل وجود خدا وتوحید او نیز مورد شهود بوده اند وخداوند قبل از ارسال پیامبران خود بدون واسطه خودرا به انسان نشان داده ونهاد دین را که گوهرش پذیرش ربوبیت خدا  یعنی عبودیت اورا در جان است تعبیه کرده است 

5- عهد دو طرف دارد ربوبیت خدا وعبودیت انسان وقتی اعتراف به ربوبیت می شود یعنی پذیرش عبودیت لذا  تمام ساختار انسان بر اساس عبودیت حق سامان یافته است وچون این عهد ذاتی است خروج از عبودیت حق وتن دادن به عبودیت خود نفسانی  یا هر امر غیر خدایی وغیر حقانی خلاف سرشت وناسازگار با نهاد انسان وباعث اخلال در وجود انسان می شود واعتدال وسلامت وجود انسان در پرتو عبودیت حق تامین می شود و البته روی دیگر عبو دیت حق آزادی از غیر حق است و مفهوم دقیق حریت وآزادی نیز همین است که امام علی فرمود : 

َلاَ تَکُنْ عَبْدَغَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً 

بنده دیگری مباش در  حالی که خدایتتورا آزاد قرار داده است 

وبه تعبیر دلنشین لسان الغیب 

(من از آن روز که در بند توام آزادم )

6- باتوجه به نکات فوق آزادی حقیقی انسان در پرتو التزام به عهد الست است واین عهد بندگی خدا  در واقع معاهده آزادی انسان  است  آزادی که  توام با بی نیازی است شهود حق آن قدر غنا  دارد که از همه غیر او بی نیازی حاصل می شود وچه زیبا سروده این حال انسان الهی را صائب تبریزی :

در ازل دادند چون جام الست 

تا ابد ما مست آن پیمانه ایم






تاریخ : دوشنبه 97/2/31 | 11:58 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

رمضان ماه نزول قرآن وروزه فضای درک قرآن است در رمضان توجه کنیم که راه را هدف ندانیم روزه داری راه است وهدف فراتر از آن است هدف فهم قرآن است فهمی که کلید انسان سازی  است 

فهم عهدهای قرآن فهم قصه ها وگزارشات قرآن فهم اسمای الهی کثیری که در قرآن آمده است فهم جهان ها وعوالمی که قرآن از آنها می گوید وفهم مقامات انسانی والهی که برای انسان مهیا شده است

مهم ترین عهد خدا با انسان عهد بندگی واقرار به ربوببت خداست فهم این عهد که رب انسان فقط خداست آزادی توصیف ناشدنی به روح می بخشد که بندگی خدا یعنی آزادی از تمام غیر او آزادی از خود ودنیا وتمام خُردهاست 

مهم ترین قصه بلکه گزارش  قرآن گزارش خلقت آدم واولین اتفاقات رخ داده برای نماینده بشریت حضرت آدم است  وخطر گناهی که انسان را تهدید می کند وهبوط وسقوط سختی به دنبال دارد والبته در کنارش کیمیاگری توبه که می تواند جبران مافات کند ویرانی درون را آباد کند قصه آدم   قصه ای است  که تمام نشده بلکه دائما در زمان ها ومکان های مختلف در حال تکرار است چرا که هر انسانی آدمی است

 مهم ترین و پر تکرار ترین اسم خداوند در قرآن رحیم ورحمان بودن اوست فهم رحمت الهی ودیدن خدا وجهان وخود از نگاه رحمت الهی طراوت وسر زندگی وامید ویژه به جان ها می بخشد 

 مهم ترین مقامی که خداوند کریم برای انسان مهیا ساخته خلافت وجانشینی او وبلکه فراتر امامت انسان است فهم  این که انسان توان واستعداد خلیفه خدا شدن وبلکه امام گشتن را دارد بسیار شورانگیز وشوق افزا ست ومهم ترین عالم مرتبط با حیات انسان بهشت موعود است بهشتی که شهری است که جمال الهی در آن متجلی شده واهل آن سرمست حضور خدای زیباییها هستند

 بنابراین اگر این چند اصل قرآنی یعنی بندگی خدا ، وخطر سوزان گر گناه و خیر امید بخش توبه و رحمانیت خدا و مقامات مهمی چون خلافت و امامت انسان  وبهشت و لذت  حضور ش فهم شود ودر جان ودل استقرار یابد انسان آدمی دیگر خواهد شد  وعالمی دیگر خواهد داشت انشاءالله درماه مبارک رمضان به تفضیل درباره موارد مذکور سخن می گوییم






تاریخ : دوشنبه 97/2/31 | 2:8 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()

مهم ترین وجه ظاهری روزه داری  امساک از خوردن و آشامیدن است و آغاز خوردن ونوشیدن چشیدن است لذا انسان در روز رمضان زبان را از چشیدن ها  نگاه می دارد چشیدنی که اولین ومهم ترین خطای آدم در بدو خلقت بود طبق گزارش  قرآن آدم که نهی شده بود از نزدیکی به درخت ممنوعه به آن دست یازید وآن را چشید 

پس (شیطان ) آن دو (آدم و حوا ) را با مکر و فریب از مقام و منزلتشان فرود آورد هنگامى کهاز آن درخت چشیدند ، (اعراف22) 


واما کار کرد زبان فقط چشیدن نیست بلکه سخن گفتن نیز به وسیله  زبان است پس زبان هم چشنده است وهم گوینده و چشیدن کاری مشترک بین انسان وحیوان است اما سخن گفتن اختصاصی انسان است و هویت انسان  به زبان وابسته است ودر منطق فصل هویت بخش به انسان قدرت نطق وسخن گفتن دانسته شده  است وتفاوت انسان با سایر حیوانات در همین قدرت سخن گفتن است لذا در روزه داری انسان زبان را در مرتبه اول از چشیدن باز می دارد ودرمرتبه بالاتر از سخن گفتن به بیان دیگر روزه تن نچشیدن است وروزه جان سخن نگفتن، و روزه تن روشن است

حال در روزه جان چرا وچگونه باید از سخن گفتن امساک کرد؟ برای فهم این نکته به این آیه  توجه فرمائید 


وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ 

و هنگامى که قرآن خوانده شود ، به آن گوش فرا دهید وسکوت کنید تا مشمول رحمت شوید .(اعراف /204) 

در آیه شریفه سکوت وگوش فراردادن در کنار هم آمده است  واز این می توان فهمید که باز داشتن زبان یعنی بیش از حرف زدن گوش دهیم اما به چه چیز گوش دهیم به صدای خدا که در طبیعت وفطرت انسان طنین افکن است

تفاوت نماز با روزه در همین است که در نماز انسان با خدا سخن می گوید ودر باطن روزه خدا با انسان سخن می گوید و  انسان گوش فرا می دهد ،خطای آدم از آنجا آغاز شد که فرمان الهی را خوب به گوش نگرفت ودر رمضان انسان تمرین گوش فرا دادن می کند لذا قرآن نیز در رمضان نازل می شود وتلاوت قرآن یعنی گوش دادن به سخن وصدای خداوند که ارزش وجایگاه ویژه دارد انشا الله همه ما دراین ماه مستمعین وگوش دهندگان خوبی برای پیام وصدای خداوند در درون وبیرون وجاری درجان و قرآن  باشیم وفراتر از روزه تن روزه جان بگیریم






تاریخ : پنج شنبه 97/2/27 | 2:34 عصر | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.